به حداقل رسیدن مشکل سگ های ولگرد با به کارگیری اکیپ های زنده گیری

یکشنبه 09 آذر 1393 ساعت 02:22

 

 

خوشبخت: به حداقل رسیدن مشکل سگ های ولگرد با به کارگیری اکیپ های زنده گیری


به گزارش پسماند ایران ، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: با گسترش شهرها، توسعه شهرک های اطراف کلانشهر ها و پیوستن آنها به مناطق شهری، مسئولیت شهرداری ها در قبال مسایل مربوط به این توسعه بیشتر می شود. وی افزود: یکی از معضلاتی که سازمان مدیریت پسماند همواره با آن دست و پنجه نرم کرده مشکل سگ های ولگرد است. وی ادامه داد: زاد و ولد این حیوانات به خصوص در نقاط اطراف شهر و مشکلاتی که برای شهروندان ایجاد می کند اعم از گاز گرفتگی، انتقال بیماری های مسری، به وجود آمدن مناظر زشت و ایجاد رعب و وحشت، این سازمان را بر آن داشت که به طور جدی در رفع این معضل تلاش کند. خوشبخت اضافه کرد: این سازمان با 2 اکیپ به صورت شبانه روزی در کلیه مناطق شهری مبارزه با این حیوانات را انجام می دهد.وی با اشاره به اینکه کلانشهرهای ایران و جهان از ورود جوندگان و سگهای ولگرد رنج می برند گفت: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در شیراز، این مشکل به حداقل ممکن رسیده است.

هزینه اتلاف هر قلاده سگ ولگرد 800 هزار ریال اما هزینه زنده گیری یک میلیون ریال است

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز با بیان اینکه در سال 92 تعداد 7 هزار و 526 مورد طعمه گذاری صورت گرفت که باعث اتلاف دو هزار و 769 قلاده سگ ولگرد شد و علاوه بر آن در دوماهه اول امسال نیز بیش از 430 قلاده سگ ولگرد اتلاف شده است گفت: اتلاف هر قلاده سگ ولگرد به طور متوسط 800 هزار ریال تمام می شود که هزینه های طعمه، سم، سوخت، راننده، خودرو و کارگران طعمه گذار را در بر می گیرد و سالانه بیش از دو میلیارد و 200 میلیون ریال است.
خوشبخت یکی از علل عدم موفقیت صد در صد روش طعمه گذاری را فراهم بودن غذا برای سگ ها عنوان کرد و اظهار نمود: متاسفانه در برخی نقاط شهربه دلیل عدم رعایت برخی شهروندان در حفظ بهداشت عمومی شهر، سگ ها با پاره نمودن کیسه های زباله از این مواد تغذیه می کنند و علاوه بر آن مردم نیز به آنها غذا می دهند که همین عوامل موجب می شود از خوردن طعمه اجتناب کنند و آمار اتلاف با این روش تاثیر گذاری کامل خود را نداشته باشد.
خوشبخت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مطالعه و بررسی جهت مبارزه با حیوانات ولگرد با توجه به شیوه های نوین از سال 91 در دستور کار سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز قرار گرفت اما کمبود امکانات و ابزار مناسب، عدم وجود پیمانکار مجرب، رفتارهای غیر قابل پیش بینی سگهای ولگرد، وجود شهرک ها و روستاهای اقماری در سطح شیراز و تسهیلات نامناسب و محدودیت هایی از این قبیل در روند کار ، استفاده از این شیوه های نوین را دچار اخلال کرد. وی ادامه داد: با تلاش کارشناسان این سازمان، طرح اولیه در ابتدای سال 92 به اتمام رسید و نقشه های Doghouse مهیا گردید و به دنبال آن طرح مطلب در مراجع مربوط، صورت پذیرفت. وی افزود: در این طرح که با توجه به دستورالعمل سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تنظیم شده است، شرح وظایف پیشنهادی سازمان های مختلفی مانند اداره کل حفاظت محیط زیست، مرکز بهداشت، اداره کل دامپزشکی، دادستانی و نیروی انتظامی، شهرداری، صدا وسیما و دیگر نهادها بیان گردیده است.

مدیر عامل سامان مدیریت پسماند با اعلام اینکه در حال حاضر انجام فاز اجرایی کار از ابتدای خرداد 93 که در آن استفاده از روشهای تلفیقی زنده گیری شامل صید حیوان با تور زنده گیری، سگ گیر، قفس زنده گیری، بلوپایپ و دیگر روشها در نظر گرفته شده است، در دست اقدام می باشد اضافه کرد: به دنبال این کار، مراحل بعدی یعنی انتقال سگهای صید شده جهت معاینه حیوان به سه منظور صورت می گیرد.خوشبخت ادامه داد: در بخش اول نژادهای مناسب جداسازی و به عنوان سگ گله واگذار می گردد. وی بخش دوم را شامل جداسازی حیوانات سالم و بدون نژاد عنوان کرد که پس از عقیم سازی در محل مناسبی رها می گردند و افزود: بخش سوم شامل حیوانات ناقل بیماری است که به روش مرگ با ترحم، معدوم و به صورت بهداشتی از محیط حذف می گردند.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز خاطر نشان ساخت: هزینه های پیش بینی شده در طرح زنده گیری سگ های ولگرد بدون در نظر گرفتن زمین و ابنیه، دامپزشک، هزینه های جراحی، معاینه و پایش به ازای هر قلاده سگ تقریباً یک میلیون ریال برآورد گردیده است. به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند خوشبخت ابراز امیدواری کرد با همکاری سایر سازمانها به خصوص شهروندان در اجرای سیستماتیک این طرح در افق 2 تا 5 ساله بتوان با رشد جمعیتی منفی سگ های ولگرد، آنها را از محیط شهری دور نمود.
از خرداد ماه 93 تا کنون 2 هزار و چهارصد سگ ولگرد زنده گیری شده است
وی تعداد قلاده های صید شده از خرداد 93 تا کنون بیش از 2 هزار و چهارصد قلاده سگ اعلام کرد و گفت: جذب یک پیمانکار مجرب از ابتدای مهر ماه امسال جهت ادامه پروژه زنده گیری سگهای ولگرد در سطح شهرستان شیراز انجام شده است و پیش بینی می شود در سه ماهه منجر به پایان سال، کاهش چشمگیری در تعدداد سگهای ولگرد و رفع معضلات صورت پذیرد.

خوشبخت ضمن اشاره به شدت بالای این معضل در سایر شهرهای ایران، کارهای انجام گرفته در شیراز را بسیار مثبت ارزیابی نمود و افزود: رفع این مشکل تنها با همکاری و مشارکت تمام شهروندان امکان پذیر است تا همانطور که در گزارش مناطق آلوده با ما همکاری می کنند در جهت رفع زمینه های مساعد سگهای ولگرد به شهر با رعایت برنامه زمان بندی جمع آوری پسماند، ذخیره سازی پسماندها و مواردی از این قبیل نیز همکاری لازم را به عمل آورند.


سازمان مدیریت پسماند پیشرو در مبارزه با جوندگان موذی

خوشبخت همچنین یکی دیگر از مشکلات کلانشهر ها را ورود موش به عنوان یکی از ساکنین بلامنازع شهرها دانست و افزود: در این زمینه نیز سازمان مدیریت پسماند پیشرو بوده است به طوری که هر شب یک عملیات در مناطق آلوده مشخص شده صورت می پذیرد. وی ادامه داد: این عملیات توسط یک اکیپ 6 نفره به صورت مداوم و با حدود 8 کیلوگرم طعمه گذاری در هر مسیر انجام می شود. مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند ادامه داد: در این خصوص نیز کلانشهر شیراز توانسته مشکلات را حل نماید ولی شهروندان و سایر سازمانهای ذیربط باید جهت حذف پارامترهای زندگی موشها نظیر آب، پناهگاه و مواد غذایی همکاری نمایند. وی در پایان تخلیه پسماندها در معابر و جویها، ذخیره سازی نامناسب پسماندها، نگهداری نامناسب مواد غذایی، عدم تخلیه فاضلابروها، وجود پناهگاه های مناسب نظیر تنه درختان، کانال، مخروبه ها غیره را از جمله عوامل مساعد کننده حیات موشها دانست که باید با آن مبارزه گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شیراز