‌شیرابه زباله‌ها با آب و خاک چه می‌کند؟

یکشنبه 09 آذر 1393 ساعت 05:29

 

شیرابه زباله‌ها با آب و خاک چه می‌کند؟


مشاور مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است: شیرابه‌ها ممکن است حاوی فلزات سنگین باشد که برای سلامتی انسان بسیار خطرآفرین است.
سعید دزفولی نژاد اظهار کرد: شیرابه‌های ناشی از زباله‌ها خطری جدی برای خاک، آب و منابع زیرزمینی ما به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: زمانی که زباله‌ها رها می‌شوند، شیرابه‌ای که از آنها سرازیر می‌شود، به زمین نفوذ می‌کند و سفره‌های آب زیرزمینی را آلوده خواهد کرد.
به گفته مسئول ایستگاه‌های سنجش آلودگی محیط زیست کرمانشاه، شیرابه‌ها در زمان بارش باران نیز با روان‌آب‌ها همراه می‌شوند و آب‌های سطح زمین را نیز درگیر می‌کنند.
دزفولی‌نژاد به پیامدهای ناشی از ورود شیرابه ها به محیط زیست اشاره کرد و افزود: این شیرابه‌ها ممکن است حاوی مواد شیمیایی و خصوصا فلزات سنگین باشد که برای سلامتی انسان هم بسیار مضر است.
وی در خصوص شیوه بهداشتی دفن زباله‌ها برای مهار شیرابه‌های آن، گفت: سطح ایستابی محل دفن زباله‌ها باید پایین باشد تا امکان تماس شیرابه‌ها با آب‌های زیرزمینی کاهش یابد.
مشاور مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه، زمین مناسب برای دفن زباله‌ها را زمین خشک و بیابانی دانست و تاکید کرد: خاک این مناطق نباید از نوع خلل و فرج باشد که به راحتی شیرابه‌ها از آن عبور کند.
به گفته دزفولی نژاد، باید زیر زباله‌ها یک لایه آهک و روی آن نیز یک لایه دیگر آهک ریخته شود، زیرا آهک تجزیه زباله‌ها را تسریع می‌کند.
وی بازیافت زباله‌ها را بهترین شیوه برای مدیریت پسماندها و شیرابه‌ها خواند که هم از آلودگی محیط زیست جلوگیری می‌کند و هم می‌توان از آن مواد مفیدی مانند کمپوست به دست آورد.
دزفولی نژاد با اشاره به تولید روزانه 500 تا 600 تن زباله در شهر کرمانشاه، یادآوری کرد: 100 درصد زباله‌های خانگی قابل بازیافت شهر کرمانشاه بازیافت می‌شوند.
مشاور مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه افزود: از این میزان 10 درصد زباله‌های غیرقابل بازیافت هستند که به صورت کاملا بهداشتی دفن می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : ایسنا