ورود روزانه يک ميليون و ۴۰۰ هزار مترمکعب شيرابه به طبيعت

دوشنبه 10 آذر 1393 ساعت 05:42

 

 

 

مشاور خدمات زيست محيطي معاون عمراني وزير کشور اعلام کرد:
ورود روزانه يک ميليون و ۴۰۰ هزار مترمکعب شيرابه به طبيعت


هروي زاده-روزانه ۳۹ هزار تن از زباله هاي توليدي در کشور به صورت غيراصولي دفن مي شود که حدود ۳۹۲ هکتار از وسعت زمين ها را آلوده مي کند. از اين رو يکي از مهم ترين مشکلات در موضوع پسماندهاو بحث مربوط به آثار زيست محيطي، دفن غيربهداشتي زباله هاي عادي است. دکتر خليل ا... کاظمي مشاور خدمات شهري و زيست محيطي معاون عمراني وزير کشور ضمن بيان اين مطلب در گفت وگو با خراسان گفت: فقط روزانه بيش از ۱۰ هزار تن پسماند در کشور به صورت بهداشتي و فني دفن مي شود و بقيه از کل ۴۹ هزار تن يعني 3۹ هزار تن به شکل غيربهداشتي در شهرها و روستاها دفن مي شود. وي افزود: بازيافت مواد از سال ۸۵ تاکنون رشد داشته اما نتوانسته است به شرايط مطلوب برسد.

در سال ۸۵ حدود ۸ درصد بازيافت خشک داشتيم که اين ميزان در سال ۹۱ که آخرين آمار است به ۲۰ درصد رسيده است، دفن مهندسي - بهداشتي زباله ها در همين سال حدود ۲ دهم درصد بود اما در سال ۹۱ به ميزان ۳ درصد رسيده است، جمع آوري به طور مکانيزه هم از ۳ درصد به ۲۰ درصد رسيد. دکتر کاظمي به توليد گازهاي گلخانه اي ناشي از زباله ها اشاره کرد و گفت: توليد گازهاي گلخانه اي ناشي از پسماندها سالانه حدود ۱۴ ميليون تن است که حدود ۱۷۱ ميليون دلار خسارت ناشي از توليد گازهاي گلخانه اي است. علاوه بر اين مشکل در بحث دفن پسماندها بحث مربوط به توليد شيرابه هاست که از ۳۹ هزار تن زباله هايي که به طور غيراصولي دفن مي شوند، حدود يک ميليون و ۴۰۰ هزار مترمکعب شيرابه توليد مي شود که مي تواند محيط زيست را تهديد کند.

وي به بي ثباتي مديريت و ضعف قوانين که از چالش هاي اصلي مديريت پسماند است اشاره کرد و گفت: اين روزها مسئله پسماند به يکي از دغدغه هاي اصلي شهرهاي کشور تبديل شده، ضعف قوانين و مقررات حوزه پسماند، ضعف سازمان هاي نظارتي، شرايط محيطي و آداب و رسوم مختلف باعث شده تا در شهرها و روستاها روش متفاوت درباره پسماندها اجرا شود.

دکتر کاظمي افزود: مديريت پسماند کشور طي سال هاي گذشته با يک روزمرگي و فرار به جلو مواجه بوده و با وجود هزينه کرد ميلياردها تومان در اين حوزه موفقيت لازم کسب نشده است. براي مديريت زباله هاي شهري سالانه بالغ بر ۹۰۰ ميليارد تومان هزينه مي شود اما به دليل ضعف مديريت اصولي و فني آن موفقيت مطلوب حاصل نشده است. وي گفت: حضور آژانس بين المللي «جايکا»ي ژاپن در ايران براي بررسي مديريت پسماند شهرها و ارائه راهکارهاي مناسب باعث کاهش هزينه هاي اين حوزه در سال هاي آينده خواهد شد.