روزانه 918 تن زباله در شیراز تولید می شود

سه شنبه 11 آذر 1393 ساعت 03:38

 

 

 

روزانه 918 تن زباله در شیراز تولید می شود 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت:شهروندان ساکن در مناطق 10 گانه شهرداری شیراز روزانه 918 تن زباله تولید می کنند.


روح الله خوشبخت ، دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:تا قبل از سال 90 حمل زباله های شهری در شیراز با خودروهای خاور روباز انجام می شد اما از آن زمان تا کنون مجموعه ناوگان حمل ونقل پسماند شهرداری این شهر با 300 میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی به صورت کامل نوسازی و مکانیزه شده است.
وی بیان داشت:از سال 90 جمع آوری زباله در کلانشهر شیراز به دو منطقه سبز و زرد تقسیم بندی شد که براساس آن کار جمع آوری زباله در منطقه زرد طبق روزهای فرد ماه و در منطقه سبز در روزهای زوج هر ماه صورت می گیرد.
خوشبخت ادامه داد:نیروهای ویژه جمع آوری زباله از ساعت 10 شب تا شش صبح مبادرت به جمع آوری زباله در کلانشهر شیراز می کنند و هر یک از خودروهای مخصوص این کار روزانه هشت تن زباله از هر یک از مناطقی که برای آنها تعریف شده جمع آوری و حمل و در انجام این کار حداقل به 400 واحد مسکونی مراجعه می کنند.
** ورود بخش خصوصی برای جمع آوری زباله در بافت تاریخی بافت تاریخی شیراز افزون بر اینکه ویژگی های خاصی دارد، کیفیت و زمان جمع آوری زباله های آن هم خاص است.
به این معنا که زمان جمع آوری زباله های این بافت، روز است همچنین بخش خصوصی در این روند، وارد نشده است که مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز نوید داد از اول دی 93 این کار به بخش خصوصی واگذار می شود.
خوشبخت افزود:بخش خصوصی برای جمع آوری زباله در بافت تاریخی شیراز 15 میلیارد ریال برای خرید بیش از 10 دستگاه خودرو ویژه این کار هزینه کرده است.
** توصیه به شهروندان
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز بیان کرد:این سازمان برای آگاهی هرچه بیشتر شهروندان از آغاز اجرای طرح زمان بندی جمع آوری زباله از سال 90 تا کنون اقدام به توزیع 360 هزار برشور و همچنین نصب 100 هزار پلاکارد و بنر در نقاط مختلف این کلانشهر کرده است و حتی به شهروندان برخی از مناطق شهرداری در این مورد به صورت چهره به چهره آموزش داده شده است.
خوشبخت افزود:متاسفانه با وجود این اطلاع رسانی هنوز بسیاری از شهروندان آن گونه که باید موضوع زمان بندی جمع آوری زباله را رعایت نمی کنند و طبق روزهایی که در ماه برای آنها تعریف شده زباله های خود را در مقابل در منازل قرار نمی دهند .
وی گفت:سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در فضایی به وسعت چهار هزار و 300 هکنار به شهروندان این کلانشهر خدمات می دهد و چنانچه مردم موضوع زمان بندی جمع آوری زباله را رعایت نکنند هر سال بر مشکلات موجود در این زمینه افزوده خواهد شد.
او بیان کرد:پاکسازی شهر و جمع آوری زباله های شهری اگر چه با شهرداری است اما این کار بدون همکاری و مشارکت مردم نتیجه مثبت و مطلوبی نخواهد داشت.
** دردسرهای نخاله ها
خوشبخت افزود:برای جلوگیری از انباشته شدن نخاله های ساختمانی که به سبب ساخت و سازهای درون شهری در مسیرهای تردد شهروندان به ویژه درکوچه ها ایجاد و برای مردم مشکل ساز می شود ، هر یک از مالکان قبل از اقدام به ساخت بنا باید هنگامی که برای صدور پروانه ساخت به شهرداری مراجعه می کنند برای تهیه مخازن ذخیره سازی نخاله های ساختمانی نیز اقدام کنند.
وی گفت:مالکان برای تهیه این مخازن باید به نماینده این سازمان که در هر یک از مناطق 10 گانه شهرداری شیراز مستقر هستند مراجعه کند و پس از پر شدن مخازن یاد شده نیروهای سازمان مدیریت پسماند شهرداری آنها را بارگیری و حمل می کنند.
خوشبخت ادامه داد: تعبیه سطل های زباله درون شهری نیز با در نظر گرفتن ویژگی هایی از جمله تراکم جمعیت ، میزان تردد و رفت و آمد در مسیر ، تجاری و غیر تجاری بودن مناطق انجام می شود و با در نظر گرفتن موارد یاد شده هم اینک سه هزار سطل زباله در مناطق مختلف شیراز تعبیه شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در باره پاکسازی و نظافت معابر شهری نیز اظهار کرد:پاکروبان این سازمان معابر اصلی کلانشهر شیراز را روزانه اما معابر فرعی از جمله کوچه ها را دو تا سه بار در هفته نظافت می کنند.
** 137 شماره ای برای تماس با شهرداری
این مسوول در مورد روند پیگیری تماس های مردم با سامانه گویای 137 شهرداری شیراز اظهار کرد: این تماس ها از طریق نرم افزاری که برای این کار در نظر گرفته شده به گوشی تلفن همراه ناظران مناطق شهرداری اعلام و از آنان پاسخ دریافت و سپس به مرکز 137 اعلام می شود.
خوشبخت گفت: شهروندان در مواقع لزوم برای پیگیری مواردی که در سامانه 137 شهرداری ثبت شده است می توانند به روابط عمومی این سازمان به شماره 40 - 36489236 و یا با مرکز پیام گیر 24 ساعته این نهاد به شماره 36466803 تماس بگیرند.
** نظر سنجی شهرداری های مناطق از شهروندان
خوشبخت در باره ارزیابی عملکرد شهرداری ها از منطر شهروندان بیان داشت:نیروهای ارزیاب شهرداری های مناطق 10 گانه شیراز با مراجعه به در منازل شهروندان در هفت تا هشت محور نقطه نظر مردم را در مورد عملکرد شهرداری جویا می شوند و هم اینک این نظر سنجی در مناطق یک و چهار به انجام رسیده و در منطقه دو در حال انجام است.