ساماندهی اصولی پسماندهای عفونی مطالبه جامعه پزشکی از مدیریت شهری است

چهارشنبه 12 آذر 1393 ساعت 11:58

 

 

 

رییس نظام پزشکی استان مرکزی: ساماندهی اصولی پسماندهای عفونی مطالبه جامعه پزشکی از مدیریت شهری است

 

 رییس نظام پزشکی استان مرکزی گفت: ساماندهی اصولی پسماندهای عفونی مطالبه به حق جامعه پزشکی از مدیریت شهری است.
[ساماندهی اصولی پسماندهای عفونی مطالبه جامعه پزشکی از مدیریت شهری است] دکتر «بابک عدلی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: درحال حاضر پسماندهای عفونی مراکز درمانی بیمارستانی، کلینیک ها و مطب پزشکان بر اساس قراردادی با سازمان پسماند شهرداری جمع آوری می شود اما این مواد زاید که اغلب آغشته به میکروب و عفونت هستند در محل دفن با پسماندهای عادی مخلوط و یا با روش های غیراصولی و قدیمی دفع می شود.
وی اظهار کرد: بر اساس آخرین ارزیابی ها اغلب مراکز بیمارستانی استان مجهز به دستگاه بی خطرساز (اتوکلاو) هستند و می طلبد تصمیم سازان حوزه پسماند نواقص فعال سازی این بخش را دنبال کنند.
دکتر عدلی یادآور شد: شهرداری بایستی برای بی خطرسازی پسماندهای عفونی مطب های خصوصی نیز چاره ای اساسی بیاندیشد.
دکتر عدلی توضیح داد: پزشکان با پرداختن رقم ریالی سالانه برای مدیریت پسماند انتظار دارند که شهرداری با مدیریت صحیح را در چرخه جمع آوری، انتقال و دفع بهداشتی پسمادهای عفونی تولیدی انجام دهد چرا که غفلت از این مساله به شدت سلامت جامعه را تهدید می کند.
وی عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی استان در قبال معدود پزشکانی که در برنامه مدیریت پسماند حساس نیستند نگاه سختگیرانه دارد و در صورت اهمال بر اساس رای کمیته حل اختلاف حقوقی استانداری پروانه آنها را تمدید نمی کند.
رییس نظام پزشکی استان مرکزی اظهار کرد: هم اینک بیش از 30 مرکز بیمارستانی و کلینیک و 850 مطب خصوصی، مراکز آزمایشگاهی، رادیولوژی در استان تولید پسماند عفونی دارند که بایستی طبق برنامه اصولی ساعات جمع آوری این پسماندها به گونه ای تنظیم شود که کمترین امکان دسترسی زباله دزدها به آنها باشد.
دکتر عدلی اظهار کرد: جمع آوری و دفع غیراصولی پسماندهای عفونی به دلیل دسترسی حیوانات موذی و زباله دزدها به عنوان کانون اشاعه بیماری ها است و علاوه بر آن آلودگی منابع آب براثر نفوذ شیرابه های حاوی مواد خطرآفرین را نیز همراه دارد.
وی گفت: مدیریت شهری و مراجع تصمیم ساز در حوزه پسماند بایستی برای استقرار آخرین روش های مکانیزه و نوین بی خطرسازی و دفع بهداشتی پسماندهای عفونی بکوشند.
بر اساس اعلام مراجع زیست محیطی استان مرکزی هم اکنون 80 درصد مراکز درمانی استان مرکزی مجهز به سیستم اتوکلاو هستند که این تجهیزات تنها در 20 درصد آنها فعال است و می طلبد با حمایت مدیریت ارشد اجرایی و دستگاه قضایی بستر رفع نواقص و تکمیل چرخه مدیریت پسماند عفونی استان تکمیل شود.
سرانه تولید پسماند برای هر شهروند استان مرکزی 700 گرم در روز است که بر اساس هدفگذاری برنامه پنجم توسعه باید به 500 گرم در روز کاهش یابد.
روزانه بین شش تا هشت تن پسماند عفونی و بیمارستانی در استان مرکزی تولید می شود که سهم اراک از این پسماندهای عفونی سه تن در روز است.