کردستان، فاقد جایگاه دفع پسماند ویژه است

شنبه 15 آذر 1393 ساعت 02:35

 

کردستان، فاقد جایگاه دفع پسماند ویژه است


معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست کردستان گفت: کردستان فاقد جایگاه پسماند ویژه شامل پسماندهای پزشکی، پسماندهای دارای خواص خطرناک است .
شهاب محمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه کردستان، اظهارکرد:‌ محیط‌زیست کردستان در قالب یک طرح پژوهشی به نیازسنجی و مکان‌یابی جایگاه دفع پسماند ویژه پرداخت و طی بازدیدها و مطالعات میدانی توسط مشاور طرح و اعضای شورای پژوهشی اداره کل محیط‌زیست کردستان مکان‌های مورد نظر احداث جایگاه مشخص و تعیین شد.
وی با اشاره به اینکه سالانه در استان کردستان حدود 450 تُن پسماند ویژه در بخش صنعت تولید می‌شود، افزود: متاسفانه تاکنون بانک اطلاعاتی تهیه نشده و در صورت تهیه و ارائه بانک اطلاعاتی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت آمار موجود تغییر خواهد کرد.
محمدی ادامه‌داد: در استان حدود 1000 واحد صنعتی وجود دارد که 162 واحد آن دارای پسماند ویژه هستند که حمل و نقل و انتقال این پسماندها به استان‌های دیگر خطرات زیادی را متوجه محیط‌زیست می‌کند که امیدواریم با احداث و بهره‌برداری از جایگاه دفع پسماندهای ویژه این خطرات را کاهش دهیم.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست کردستان خاطرنشان کرد: در استان کردستان 16 بیمارستان و چندین مرکز بهداشتی درمانی وجود دارد که خوشبختانه تمامی بیمارستان‌ها مجهز به دستگاه بی‌خطرساز "هیدوکلاو" هستند که به وسیله آن زباله‌های عفونی بیمارستان را با حرارت و فشار بالا استریل می‌کنند و سپس به جایگاه‌های زباله انتقال می‌دهند.
وی یادآور شد: پارسال بیش از 19 تن سموم سنواتی از جمله ماده خطرناک D.D.T انبارهای جهادکشاورزی با نظارت کامل محیط‌زیست به مراکز مجاز امحاء پسماند ویژه کشور انتقال یافت.
به گزارش ایسنا، پسماندهایی که به دلیل بالابودن حداقل یکی از خواص خطرناک از قبیل سمی‌بودن، بیمارزایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه آن به مراقبت ویژه نیاز داشته باشند و همچنین پسماندهای پزشکی و بخشی از پسماندهای عادی، صنعتی و کشاورزی که نیاز به مدیریت خاص دارند جزء پسماندهای ویژه محسوب می‌شوند که متاسفانه تاکنون استان کردستان دارای جایگاه دفع و دفن پسماندهای ویژه نبوده و این‌گونه پسماندها به استان‌های دیگر انتقال می‌یابد.