اهتمام استانداری گیلان بر مدیریت شیرابه پسماند در انزلی

یکشنبه 16 آذر 1393 ساعت 05:30

 

 

 

اهتمام استانداری گیلان بر مدیریت شیرابه پسماند در انزلی

 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری های استان گیلان، از توجه استانداری به مقوله مدیریت شیرابه پسماندهای شهر انزلی و تصویب بودجه برای این امر خبر داد


به گزارش پسماند ایران، 'افشین پورعلی ' عصر شنبه در جلسه کارشناسی مدیریت شیرابه کارخانه کمپوست انزلی با حضور نمایندگان جایکا در محل شهرداری انزلی ، ضمن تقدیر از اقدامات شهرداری انزلی برای تکمیل کارخانه کمپوست گفت: با حساسیت ویژه معاونت عمرانی استانداری گیلان در بحث مدیریت پسماند ، تنها شهری که توانسته در این خصوص بودجه بگیرد، پروژه مدیریت شیرابه انزلی است.
وی خاطر نشان کرد: جذب این اعتبار و تخصیص نهایی آن منوط به ارائه بهترین شیوه مدیریت شیرابه در کارخانه کمپوست انزلی ، به استان است.
پورعلی با اشاره به برخورداری کارخانه کمپوست انزلی از زیر ساختهای مناسب گفت: یقینا نظر به کمبود اعتبارات موجود منطقی نیست که بخواهیم در نقطه ای دیگر ، احداث سامانه مدیریت پسماند را از صفر آغاز کنیم بلکه منطق حکم می کند با تقویت ، توسعه و تجهیز کارخانه کمپوست انزلی و حتی افزودن سامانه زباله سوز به آن بتوانیم با ظرفیت سازی تازه ، از امکان آن برای مدیریت پسماند شهرهای مجاور نیز استفاده کنیم.
*اهتمام بر بهبود مستمر
شهردار انزلی در این نشست با تاکید بر اهتمام جدی مجموعه شهرداری بر حل مسائل کارخانه کمپوست گفت: مدیریت شیرابه پسماندها در اولویت برنامه های ما قرار دارد.
'رضا پورشعبان 'گفت: تلاش داریم از میان تمام راه حلهای موثر در مدیریت شیرابه ، بهترین گزینه را که بتواند پاسخگوی نیاز امروز و در بر گیرنده این مسئله در آینده باشد، اتخاذ کنیم و برای این منظور قراردادی با جهاد دانشگاهی برای اخذ مشاوره منعقد کرده ایم.
وی خطاب به مدیران آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن در پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی افزود : تردیدی نیست که شیرابه خطرناک ترین آلوده کننده آب و خاک است و یقینا با توجه به نزدیکی تالاب و بالا بودن سفره آب زیر زمینی ، مستقیم و غیر مستقیم ، وضعیت تالاب متاثر از شیرابه و بطریق اولی پسماند خواهد بود.
شهردار انزلی گفت: یک کارخانه مدیریت پسماند با داشتن تمام شاخصه های تعریف شده بصورتیکه قابلیت بازیافت پسماند های مختلف را دارا باشد ؛ می تواند نه فقط زباله انزلی که شهرهای مجاور تالاب را نیز پذیرا شود لذا انتظار داریم با توجه به اراده مشترک موجود بین ما و جایکا برای بهبود وضعیت تالاب ، همکاری فنی و اعتباری لازم را با مجموعه شهرستان داشته باشند.
*برای عملیات اجرایی نیازمند اطلاعات بیشتر هستیم
در ادامه این نشست مشاور شهرداری انزلی در گزارشی کارشناسی راه حلهای مختلف مدیریت شیرابه مناسب برای کارخانه کمپوست انزلی را ارائه داد و در نهایت بر دخیل بودن میزان اعتبار بر گزینش یکی از روشها تاکید کرد.
نمایندگان جایکا در این نشست پس از استماع گزارش کارشناسی ، بر دو نکته جمع آوری اطلاعات جزیی تر برای عملیات اجرایی و نیز سرعت ارائه این اطلاعات به گروه پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی صحه گذاشتند.
' تومو آئوکی' مشاور ارشد جایکا گفت: ما حدود یک ماه ، تا آغاز عملیات اجرایی فاز دوم مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی وقت داریم ، چنانکه شهرداری انزلی بتواند در این بازه زمانی نقطه نظرات مشخص خود را ارائه کند ، می توانیم در خصوص عملیاتی کردن آن توافق حاصل کنیم.
کارشناس مسئول محیط زیست انسانی و مدیریت پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان نیز گفت: با توجه به رویکرد استفاده از زباله سوز در کشور به منظور مدیریت بهینه پسماند و البته پس سرندی ها، خوب است شهرستان بندرانزلی این گزینه را نیز مد نظر قرار دهد.
'عظیم احدی فر' افزود:شاید بتوان به عنوان گزینه ای ثانوی بجای تصفیه خانه شیرابه، به دفن بیوراکتوری فکر کنیم چراکه هم می تواند در شرایط فعلی مناسب و گره گشا باشد و هم با توسعه سیستم زباله سوز که بعنوان افق فعالیتی مدیریت پسماند درکشور تعریف شده است، از آن بعنوان سرمایه ای ماندگار ،حتی در صورت راه اندازی زباله سوز استفاده کرد.
به گزارش ایرنا ، کارخانه کمپوست انزلی در حال حاضر به ازای تولید 100 تن زباله بسته به فصل، سه تا 10 متر مکعب تولید شیرابه دارد به این ترتیب که در فصل خشک این میزان کمتر و به هنگام بارندگی بدلیل آمیخته شدن شیرابه با نزولات جوی ، این مقدار افزایش می یابد.
در خاتمه این نشست کارشناسی ، مقرر شد شهردرای انزلی با احصاء نظر قطعی مشاور و اعلام آن به مراجع استانی و نیز گروه جایکا شرایط لازم برای جذب سریعتر اعتبار استانی اش را فراهم سازد.
در حال حاضر این شیرابه ها با روشهایی چون جمع آوری در منحولهای خاص و یا استفاده از آنها در برخی مراحل تخمیر کمپوست و یا کنترل فرایند تولید شیرابه با ایجاد نیزار ، بعنوان راهکارهایی موقت ، مدیریت می شوند اما اهتمام خاص مدیریت پسماند شهرستان انزلی بر اتخاذ راه حل قطعی پیرامون معضل شیرابه است که توانسته نظر مساعد استانداری گیلان را نیز با توجه به اقلیم خاکی و آبی شکننده منطقه، جلب کند.
بندرانزلی در 40 کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان در جوار تالاب انزلی و دریای کاسپین قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : ایرنا