زباله سوز؛ علاج نهایی معضل زباله گیلان

چهارشنبه 19 آذر 1393 ساعت 02:46

زباله سوز؛ علاج نهایی معضل زباله گیلان

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان اعلام کرد: در حوزه مدیریت پسماند اولین گام آموزش و علاج نهایی دستگاه زباله سوز است.


به گزارش خبرگزاری  پسماند ایران، مهندس محمدرضا برجی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان عصر امروز(18 آذر) در جلسه مدیریت پسماند استان در استانداری اظهار کرد: اداره کل محیط زیست گیلان به عنوان سازمان ناظر و مشورتی در کارگروه‌ها حضور داشته و در موضوع پسماند استان گیلان به خصوص سراوان چیزی فراتر از ناظر عمل کرده و همکار شده است.
وی تاکید کرد: در حوزه مدیریت پسماند گیلان اقدامات خوبی شده و مدیریت پسماند شهرداری رشت موفق بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان با بیان اینکه در مدیریت پسماند نخستین گام آموزش افکارعمومی یعنی تولیدکنندگان زباله است، گفت: تفکیک زباله از مبدا در اولویت همه ما باید باشد.
وی با اشاره به آغاز طرح تفکیک از مبدا در شهر رشت و شهرستان‌های استان، افزود: اعتقاد داریم هنوز در ابتدای کار هستیم و روند اجرای طرح مطلوبیت لازم را ندارد اما در برخی شهرها واقعاً موفق عمل شده است.
برجی اذعان کرد: مردم هم به ریخت و پاش‎های زباله حساس شده‌اند و برخلاف گذشته همکاری می‌کنند.
وی تاکید کرد: تفکیک زباله از مبدا در کاهش تولید زباله موثر است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان اضافه کرد: دومین موضوع مهم در مدیریت پسماند گیلان این است که روستاها را وادار به تولید زباله نکنیم.
وی خاطرنشان کرد: حدود 80 درصد روستاهای گیلان نیاز به جمع‌آوری زباله تر ندارد و با توجه به فضای سبزی که دارند می‌توانند زباله‌های‌ تر را بازیافت کرده و زباله‌‌های خشک را می‌توان تفکیک کرد که بخش عمده‌ای از آن قابل بازیافت و خرید و فروش است.
برجی یادآور شد: تنها20 درصد روستاهایی که بافت شهری پیدا کرده‌اند و متراکم شده‌اند نیاز به جمع‌آوری زباله دارند.
وی در ادامه اعلام کرد: جایگاه‌های دفن زباله علیرغم اینکه شرایط استاندارد ندارد حداقل کاری که می‌توان در آنها انجام داد، مدیریت بهینه است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان تصریح کرد: در جایگاه‌های دفن زباله هر روز محل دفن زباله پوشش داده شده و با زهکشی‌های اطراف جایگاه سطح شیرابه‌ها کنترل شود.
وی با بیان اینکه علاج نهایی معضل زباله گیلان، زباله‌سوز است، گفت: راه‌اندازی چهار دستگاه زباله‌سوز برای آینده در گیلان تدارک دیده شده است.
مهندس برجی همچنین اظهار کرد: راه اندازی دستگاه‎های زباله‌سوز در گیلان مشروط به این است که اعتبارت یک درصد عوارض آلودگی گیلان برای خرید زباله‌سوز هدایت شده و صرف امور دیگر نشود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : خبرگزاری شبستان