خرید چهار دستگاه زباله‌سوز برای حل معضل زباله در گیلان

چهارشنبه 19 آذر 1393 ساعت 03:11

 

 

خرید چهار دستگاه زباله‌سوز برای حل معضل زباله در گیلان


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان اعلام کرد: چهار دستگاه زباله‌سوز طی چهار سال آینده برای گیلان خریداری می‌شود.


به گزارش پسماند ایران، مهندس حجت شعبان پور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در جلسه کارگروه مدیریت پسماند گیلان که عصر ( 18 آذر) در سالن شهید انصاری استانداری گیلان در رشت برگزار شد، اظهار کرد: جمع‌آوری زباله و مدیریت پسماند از مباحث مهم برای زمین و اقلیم گیلان است.
وی از خرید چهار دستگاه زباله‌سوز طی چهار سال آینده برای گیلان خبر داد و گفت: گیلان، استانی گردش‌پذیر و توریستی است و حل معضل زباله در آن ضروری است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با تاکید بر لزوم ساماندهی وضعیت دفن زباله در گیلان، گفت: تاکید مدیریت پسماند بر شهرداری و مدیریت شهری است و در این زمینه نظارت مدیریت پسماند باید تقویت شود.
وی آموزش دهیاران و شورای اسلامی بخش‌ها را از دیگر زمینه‌های فرهنگ‌سازی در حوزه مدیریت پسماند دانست و گفت: تا چند سال پیش در حوزه روستایی مسئله‌ای به نام زباله وجود نداشت و خود روستائیان زباله‌های خود را مدیریت می‌کردند.
شعبان پور همچنین با اشاره به نقش دستگاه‌های اجرایی در مدیریت پسماند اعلام کرد: دستگاه‌های اجرایی از حریم خود حفاظت کرده و مانع از پراکنش زباله در حریم‌های تحت حفاظت خود شوند.
وی خواستار نظارت در تصویب بودجه سال 94 در حوزه مدیریت پسماند شد و گفت: فرمانداران در بودجه 94، ردیفی برای مدیریت پسماند در نظر داشته باشند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در خصوص در نظر گرفتن ردیف اعتباری برای دهیاری‌ها در حوزه مدیریت پسماند تذکر داد و گفت: شاهد هستیم که پسماند تر از روستاها به سمت شهرها می‌آید، پسماندی که باید در روستا مدیریت شود.
وی با بیان اینکه پسماند 11 شهرستان از 16 شهرستان به مرکز دفن زباله رشت منتقل می‌شود، گفت: کارخانه کمپوست رشت حدود 400 تن زباله تحویل گرفته و به کمپوست تبدیل می‌کند.
شعبان پور، سیاست‌های آموزشی و قهری را دو راهکار اساسی برای مدیریت پسماند در گیلان برشمرد و گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی برای مدیریت پسماند در اولویت است.
وی با بیان اینکه سیاست‌های تنبیهی را در حوزه مدیریت پسماند باید فراموش نکرد، گفت: بعد از آموزش و استقرار کانکس‌های تفکیک از مبدا و انتخاب پیمانکار جمع‌آوری کننده زباله‌های تفکیک شده ساز و کار برخورد با شهروندان متخلف هم وجود داشته باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان اعلام کرد: 99/5 درصد کار با فرهنگ‌سازی و آموزش جواب می‌دهد اما برای 0/5 درصد باقیمانده باید سیاست‌های تنبیهی تدبیر شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع :خبرگزاری شبستان