حوضچه‌های لنگرود از شیرابه زباله پر شده‌اند

چهارشنبه 19 آذر 1393 ساعت 12:30

 

 

 

حوضچه‌های لنگرود از شیرابه زباله پر شده‌اند


فرماندار لنگرود گفت: روزانه 110 تن زباله در لنگرود تولید می‌شود اما آنچه بیشتر ما را نگران می‌کند این است که شیرابه زباله‌ها وارد حوضچه‌های شهرستان شده‌اند.


به گزارش پسماند ایران، پورابراهیم در جلسه مدیریت پسماند گیلان که در سالن شهید انصاری استانداری گیلان برگزار شد، افزود: با هر بارندگی این حوضچه‌ها سرریز می‌شوند و شیرابه‌ها به بیرون می‌ریزند.
وی بیان کرد: تولید زباله در لنگرود بیشتر از نرم کشوری است. باید آموزش‌هایی داده شود تا تحویل زباله‌های تر از سوی روستاییان کاهش یابد.
درویش، معاون فرماندار املش نیز گفت: تصمیم‌گیری احساسی برای جمع‌آوری زباله‌های روستایی موجب شد که معضلات مدیریت پسماند روستایی به پسماندهای شهری هم اضافه شود.
وی اضافه کرد: در گذشته‌ای نه چندان دور مردم به درستی می‌دانستند که زباله‌های تر خود را چگونه به مصرف دام و طیور برسانند و یا آنها را دفن کنند تا کودی آلی تهیه شود. باید به نسل امروز روستاییان که می‌خواهند فقط بر حجم زباله‌های استان اضافه کنند، آموزش دهیم تا شاهد مدیریت پسماند روستایی توسط خود روستاییان باشیم. چند برابر شدن حجم زباله‌ها در ایام عید
علی فتح الهی، فرماندار تالش نیز در این جلسه گفت: مسئولین کشوری باید باور کنند که پسماند به معضلی بزرگ برای ما تبدیل شده است. حجم زباله در تالش زیاد است. مسئولین کشوری باید باور کنند که ما مشکل داریم.
وی تصریح کرد: اجرای طرح تفکیک از مبدا در اسالم 80 درصد خانوارها را تحت پوشش قرار می‌دهد. اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در تالش موجب شده تا 40 درصد حجم زباله‌های گیلان کاهش یابد.
فتح الهی افزود: با یک شرکت خصوصی در تالش رایزنی کرده‌ایم و قرار است صفر تا 100 مدیریت زباله‌های شهرستان را انجام دهند. کریمی، فرماندار لاهیجان نیز در این جلسه گفت: اگرچه اجرای طرح تفکیک از مبدا زباله می‌تواند از حجم زباله‌های استان کم کند اما نصب دستگاه‌های زباله سوز راهکار اصلی است. 35 درصد خانوارهای شهری در لاهیجان و 60 درصد خانوارهای رودبنه تحت پوشش اجرای این طرح قرار دارند و این امر موجب شده که حجم زباله‌های لاهیجان 20 درصد کاهش یابد.
وی خاطرنشان کرد: همه حجم زباله‌ها دور ریز نیستند بلکه طلایی سفید است که متقاضی دارد. ما در لاهیجان به فکر کسب درآمد از زباله هستیم.
نصب تورهای پسماندگیر در رودخانه‌های شفت
یونس محمودی، فرماندار شفت در این جلسه از نصب تور در رودخانه‌های شفت برای جلوگیری از ورود پسماندها به دریای خزر خبر داد.
وی افزود: دهیاران، بخشداران و شهرداران در شهرستان شفت برای مدیریت پسماند شهرستان تلاش می‌کنند. همچنین اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در شهرستان شفت از گذشته بهتر شده است اما هنوز به طور نسبی اجرا می‌شود.
محمودی ادامه داد: در شهر جدید احمدسرگوراب شفت، اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا به صورت بسیار کیفی در حال اجراست. ما در شفت انباشت حجم زباله زیاد نداریم زیرا زباله‌های تر شهرستان به صورت دفن خانگی مدیریت می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: تولید ورمی کمپوست در همه روستاها می‌تواند حجم زباله‌ها را کاهش دهد و به همین منظور در شهرستان شفت 3 مرکز تولید ورمی کمپوست ایجاد کرده‌ایم.
محمودی یکی دیگر از اقدامات خوب حفاظت محیط زیست در این شهرستان را نصب تور در رودخانه‌های این شهرستان برای جلوگیری از ورود پسماندها به دریای خزر عنوان کرد و افزود: برای کاهش حجم زباله‌های شهرستان از دانش‌آموزان نیز کمک گرفته‌ایم تا آموزش‌هایی که در این خصوص می‌بینند را به خانواده‌هایشان انتقال دهند. اختصاص اعتبارات بیشتر منجر به انجام اقدامات موثرتر در جهت مدیریت پسماند شفت خواهد شد.
امام پناهی، فرماندار رضوانشهر نیز در این جلسه گفت: حجم زباله‌های شهرستان از 18 تن به 9 تن رسید.
وی افزود: شهرداری که به فکر مدیریت پسماند شهرستان نباشد باید عزل شود. پیشنهاد می‌کنم این کار جزء ارزیابی‌های شورای اسلامی شهرستان برای ابقای شهرداران قرار بگیرد.
امام پناهی بیان کرد: تفکیک زباله از مبدا در رضوانشهر، اجرا و موجب شد که حجم زباله‌های شهرستان از 18 تن به 9 تن برسد. متاسفانه اجرای این طرح توسط مردم استمرار ندارد.
وی با اشاره به اینکه در آلودگی محیط زیست همه مقصریم، خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات پسماند، مسکن موقتی تجویز کرده‌ایم اما برای مدیریت پسماند باید تدابیر جدی اندیشیده شود. مهمترین فعالیت در این جهت، خرید دستگاه‌های زباله‌سوز است.
فرماندار رضوانشهر تصریح کرد: ما در این شهرستان آموزش چهره به چهره را برای دفن مناسب زباله شروع کرده‌ایم. به روستاییان باید یادآوری کنیم که چگونه زباله‌های تر را دفن کنند و از آن کود بسازند. پیش بینی می‌شود در صورت همکاری روستاییان تا اواخر امسال، جمع آوری زباله در روستاها تا حد زیادی کاهش یابد.


ضرورت بازگشایی هرچه سریعتر کارخانه کمپوست رودسر
امیر جانبازی، فرمانداررودسر نیز در این جلسه گفت: در صورتی که بازگشایی کارخانه کمپوست رودسر در آینده نزدیک انجام نشود با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.
وی افزود: اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در کاهش حجم زباله‌های شهرستان موثر است. در حال حاضر بیش از 120 هزار خانوار در رودسر تحت پوشش اجرای این طرح قرار دارند. اجرای این طرح از اسفند سال گذشته آغاز شده و موجب شد تا 30 درصد حجم زباله‌های رودسر کاهش یابد.
جانبازی بیان کرد: در بخش کلاچای از توابع شهرستان رودسر 6000 خانوار تحت پوشش اجرای این طرح قرار گرفته‌اند. اجرای این طرح در کلاچای موجب شده است که شاهد کاهش 25 درصدی حجم زباله‌های این بخش باشیم. همچنین با اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در چابکسر و رحیم آباد به ترتیب حجم زباله‌های این بخش‌ها 30 و 10 درصد کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: در مسیر راههای شهرستان زباله‌هایی از سوی سهل‌انگاران رها می‌شود که باید به جد جلوی این کار گرفته شود.
آموزش دیدن زنان روستایی برای کاهش تولید زباله
اسماعیل قربانزاده، فرماندار شهرستان فومن نیز در این جلسه گفت: زنان روستایی می‌توانند در کاهش حجم زباله‌های روستاها نقش موثری داشته باشند.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه این روزها فصل کشت و کار برنج نیست بسیاری از زنان روستایی اوقات بیکاری دارند بنابراین می‌توان از این فرصت برای آموزش این بانوان در راستای کاهش تولید زباله و همچنین اجرای تفکیک از مبدا زباله استفاده کرد. در شهرستان فومن آموزش به زنان روستایی در حال انجام است و از اجرای این امر نتایج خوبی بدست آمده است.
قربانزاده ادامه داد: در حال حاضر در ماسوله، تفکیک زباله از مبدا به صورت 100 درصد انجام می‌شود و بخش ماکلوان فومن نیز در حد 95 درصد تحت پوشش اجرای طرح تفکیک از مبدا قرار دارد.
وی بیان کرد: سرریز دو رودخانه شهرستان فومن به سوی تالاب انزلی است. در گذشته محل دپوی دفن زباله‌های فومن در نزدیکی این رودخانه‌ها قرار داشت که خوشبختانه این فعالیت متوقف شده و مکان آن برای احداث جایگاه CNG تعریف شده است.
فرماندار فومن تصریح کرد: ریختن زباله به خصوص شیرابه زباله ها به رودخانه ها سلامت مردم را به خطر می اندازد و ما در فومن نسبت به ممانعت از انجام این کار بسیار حساس هستیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع :ایسنا