پس از گذشت دهها سال کار دفن بهداشتی زباله های شهری خاش آغاز شد

جمعه 21 آذر 1393 ساعت 08:37

 

 

 

شهردار: پس از گذشت دهها سال کار دفن بهداشتی زباله های شهری خاش آغاز شد


شهردار خاش گفت: پس از گذشت دهها سال کار دفن بهداشتی زباله های شهری از طریق اجاره یکدستگاه بولدوزر آغاز شده است.


عبدالمجید تمندانی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: شهرداری خاش در کنار انجام فعالیتهای عمرانی در سطح شهر، نیم نگاهی نیز به سمت مدیریت پسماند و مواد زاید و جامد شهری دارد.
شهردار خاش افزود: سالهاست به دلیل دفع غیر بهداشتی زباله ها یک محیط بسیار زیبا با گستره بیش از 50 هکتار به شکلی نامطلوب در آمده است.
وی اظهار داشت: یکی از دغدغه های بسیار مهم شهرداری خاش کمک به شادابی و نشاط محیط زیست، بهداشت و سلامتی مردم و جامعه از طریق جمع آوری زباله های شهری است.
وی بیان کرد: هم اینک کار ساماندهی و جمع آوری زباله های رها شده از گذشته در کنار دفن بهداشتی آنها و زباله های جدید در داخل ترانشه ها در حال انجام است.
تمندانی ادامه داد: کار تفکیک زباله از مبدا نیز بصورت آزمایشی و پایلوت در برخی از مناطق شهری خاش از طریق آموزش نیروهای خدماتی و مشارکت شهروندان آغاز شده است.
وی گفت: مواد بازیافتی در مبدا پس از تفکیک به محیط دفع بهداشتی انتقال می یابند که این اقدام در حفظ بهداشت محیط و نگهداری محیط زیست کمک می کند.
شهردار خاش افزود: با توجه به اینکه روزانه افزون بر 50 تن زباله از سوی نیروهای خدماتی شهرداری از نقاط مختلف شهر خاش جمع آوری می شود و شهرداری نیز از لحاظ امکانات نیرویی و خودرویی با مشکلاتی رو به رو است از مسوولان کشوری و استانی انتظار داریم در این راستا با ما همکاری کنند.
تمندانی اظهارداشت: شهرداری برای دفن بهداشتی و نیز حمل زباله ها نیاز به خودروهای لازم و از جمله یکدستگاه بولدوزر دارد.
وی از استاندار سیستان و بلوچستان و سایر مسوولان دست اندرکار استانی در خواست کرد: نسبت به تامین اعتبارات مورد نیاز و نیز اختصاص حداقل یکدستگاه بولدوزر، شهرداری را یاری رسانند.
شهردار خاش همچنین از شهروندان درخواست کرد: برای حفظ سلامت جامعه در جمع آوری و تفکیک زباله ها با نیروهای خدمات شهری همکاری کنند.
وی گفت: روزانه افزون بر 50 تن انواع زباله بوسیله نیروهای شهرداری از سطح شهر خاش جمع آوری و به مقصد سایت دفن زباله بین دو منطقه جوژک و شورک حمل می شود.
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش نیز گفت: سایت دفع بهداشتی زباله های شهری خاش وضعیت مطلوبی ندارد.
دکتر عبدالرضا میراولیایی در گفت وگو با ایرنا افزود: سایت دفن زباله در خاش به یک محیط مناسب برای جانمایی و نیز انجام اقداماتی مانند فنس کشی، ایجاد ترانشه ، استقرار دائمی یک دستگاه بولدوزر و غیره نیازمند است.
وی با تاکید بر جمع آوری زباله ها و نخاله های ساختمانی از سطح شهر و نقاط روستایی، بر ضرورت ساماندهی فوری سایت های دفع زباله در حاشیه شهر، جوژک و رودهینار، برای تامین سلامت افراد جامعه، محیط زیست و دام های مردم، حیوانات و وحوش و نیز حفاظت از گونه های منحصر بفرد گیاهی تاکید کرد.
وی افزود: اتلاف سگ های ولگرد در مناطق شهری، روستایی و عشایری نیز باید مورد توجه شهرداری، بخشداریها و دهیاران قرار گیرد. شهرستان 190 هزار نفری خاش در جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.