مجتمع تولید پلاستیک زباله در اصفهان راه‌اندازی می‌شود/ میانگین جمع‌آوری روزانه بازیافت در اصفهان ۱۷۰ تن است

یکشنبه 23 آذر 1393 ساعت 12:34

 

 

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان:
مجتمع تولید پلاستیک زباله در اصفهان راه‌اندازی می‌شود/ میانگین جمع‌آوری روزانه بازیافت در اصفهان ۱۷۰ تن است


پسماند ایران : مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان از راه‌اندازی مجتمع تولید کیسه زباله‌های استاندارد در آینده‌ای نزدیک خبر داد.


به گزارش پسماند ایران به نقل از شهرداری اصفهان، تیمور باجول با اعلام این خبر افزود: برای بسیاری از مردم سخت است که قبول کنند با همین زباله تولیدی هر روزشان می‌توانیم در مصرف منابع طبیعی صرفه‌جویی کرده و به جای استفاده از مواد خام برای تولید محصولات نو، از مواد بازیافتی استفاده می‌کنیم اما این یک واقعیت است که در کل دنیا به سمت آن رفته‌اند و ما بسیار در آن عقب هستیم.
وی تصریح کرد: بازیافت به معنی استفاده از مواد مصرف شده برای تولید و ساخت مجدد‌‌ همان کالا یا کالای قابل استفاده دیگر است. ساخت کاغذ تازه از کاغذهای باطله می‌تواند نتیجه بازیافت باشد و بازیافت زباله‌ها سه فایده مهم برای محیط زیست دارد. ما به کمک بازیافت زباله در مصرف منابع طبیعی صرفه‌جویی کرده‌ایم زیرا به جای استفاده از مواد خام برای تولید محصولات نو، از مواد بازیافتی استفاده می‌کنیم.
به گفته باجول یکی دیگر از فواید بازیافت، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است، البته برای بازیافت مواد زاید هم نیاز به مقداری انرژی است اما انرژی لازم برای بازیافت زباله خیلی کمتر از انرژی مورد نیاز برای تولید محصولات جدید از مواد خام است.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان گفت: میانگین جمع‌آوری روزانه بازیافت در اصفهان 170 تن است و به طور میانگین 55 درصد بازیافت اصفهان از مجتمع‌های تجاری، مراکز آموزشی، بانک‌ها، مراکز نظامی و... 31 درصد تفکیک در مبدأ و یا مراجعه در منازل و 14 درصد از طریق مراجعه مردم به ایستگاه‌های بازیافت جمع آوری می‌شود.
پارچه‌ها بازیافت نمی‌شوند
وی با اشاره به عدم امکان بازیافت پارچه در کشور، گفت: پارچه‌ها با توجه به اینکه از جنس‌های مختلفی همچون پلی استر، پشمی و نخی هستند، حتی در کشورهای پیشرفته دنیا هم بازیافت نمی‌شوند چرا که دستگاهی وجود ندارد تا آن‌ها را از یکدیگر جداسازی کند.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد: پارچه آسیبی برای محیط زیست ندارد و آنچه برای محیط زیست بسیار خطرناک است مواد پلیمری همانند ظروف یک‌بار مصرف و انواع پلاستیک‌ها است که ماندگار هستند و طی فرآیند تجزیه‌شان برای آب، خاک و هوا مضر خواند بود.
وی با بیان اینکه در گذشته از پارچه‌ها استفاده مجدد می‌شد و امروزه تنوع پارچه‌ها بسیار زیاد است، گفت: از آنجا که پارچه قابل تبدیل نیست در کشورهای دیگر پارچه‌ها دفن و یا از ارزش حرارتی آن به عنوان انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود.
باجول تصریح کرد: آنچه که در حال حاضر بازیافت می‌شود انواع شیشه‌ها به جز شیشه‌های خودرو و جنس پیرکس، انواع فلزات، آلومینیوم، مس، انواع کاغذ و مقوا به جز کاغذهای کاربن و شمعی، چوب به جز چوب‌ام دی اف و مواد پلاستیکی است و در صورتی که مردم مواد بازیافتی را از زباله جدا کنند، 30 درصد از حجم پسماند آنها کم می‌شود.
50 درصد از اصفهانی‌ها پسماند را از مبداء تفکیک می‌کنند
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حدود 50 درصد شهروندان اصفهانی در تفکیک پسماند از مبدأ مشارکت دارند، اضافه کرد: اگر صددرصد شهروندان همکاری می‌کردند، 300 تن مواد قابل بازیافت در پسماند شهر بازیافت می‌شد.
وی ادامه داد: مدیریت پسماند یکی از چالش‌های مدیریت شهری است و اگر شهروندان همکاری نکنند در مدیریت پسماند موفق نخواهیم بود و یادمان باشد که آلودگی پسماند را به آلودگی‌هایی که اکنون اصفهان با آن مواجه هست اضافه نکنند.
باجول همچنین به اخذ گواهینامه علامت استاندارد اجباری کود کمپوست از اداره کل استاندارد و آکرودیته از از اداره محیط زیست اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مهم اخذ استاندارد کمپوست و ورمی کمپوست توسط سازمان آزمایشگاه پیشرفته‌ای است که به صورت متوالی و روزانه در زمینه انجام آنالیزهای کود و پسماند فعالیت می‌کند.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان اظهار کرد: این آزمایشگاه با داشتن فضای استاندارد، تجهیزات دقیق، به روز، کالیبره و نیز پرسنل متخصص و مجرب قادر به انجام آنالیزهای مختلف بر روی نمونه‌های آب، پساب، خاک و گیاهان است که از چهار آزمایشگاه مجزا تشکیل شده و اصول استاندارد آزمایشگاهی در آن رعایت و iso 17025 بطور کامل پیاده‌سازی شده است.