شهردار: مدیریت پسماند شهری در انزلی مکانیزه می شود

سه شنبه 25 آذر 1393 ساعت 11:53

 

 

شهردار انزلی: مدیریت پسماند شهری در انزلی مکانیزه می شود


پسماند ایران :شهردار انزلی گفت: با تعیین و عقد قرارداد با پیمانکار، جمع آوری پسماند های شهری و رفت و روب معابر، مکانیزه می شود.
شامگاه دوشنبه قرارداد همکاری بین شهرداری انزلی و شرکت پیمانکاری 'ظریف کاران شهر باران' برای ساماندهی جمع آوری پسماندهای شهری و نظافت معابر منعقد شد.
'رضاپور شعبان' در حاشیه این مراسم در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: تلاش برای ارتقاء خدمات رسانی به شهروندان ، نخستین و مهم ترین وظیفه شهرداری است بویژه در حوزه هایی که مستقیم با سلامت عمومی و بهداشت جامعه در ارتباط است.
شهردار انزلی تصریح کرد: امروز دیگر نگاه و نگرش های سنتی پاسخگو نیست لذا باید متناسب با داشته هایمان برای حرکت به سمت نقطه مطلوب، گام برداریم.
پورشعبان با اشاره به تانی و تامل از سر حساسیت مجموعه شهرداری در گزینش پیمانکار گفت: روند این مناقصه طولانی بود و چندبار تجدید و تمدید شد تا سرانجام گزینه ای تایید شد که مجموعه همکاران ما در شهرداری، با توجه به توانمندی و سوابقش ، روی آن اتفاق نظر دارند.
وی خاطر نشان کرد: نگرش ما صرفا از موضع کارفرما و پیمانکار نیست بلکه کیفیت ارائه خدمات جمع آوری و نظافت مکانیزه پسماند شهری برای ما بسیار مهم است لذا همکاران ما آمادگی همراهی همه جانبه را با پیمانکار دارند.
** الگوی حجم پسماند انزلی متغییر است
شهردار ناحیه یک انزلی نیز به این نکته اشاره کرد که الگوی حجم پسماند در انزلی بسته به ماه ها و مناسبت های فصلی متفاوت است.
'اسماعیل خجسته' گفت: به عنوان مثال حجم پسماند شهری به طور معمول از اواخر بهمن ها تا پایان اسفند بدلیل رسم نظافت سالیانه نوروزی ، فزونی در خور توجهی دارد.
وی افزود: در تعطیلات عید تا نیمه اردیبهشت بواسطه سفرهای نوروزی باز به نوع دیگری افزایش پسماند را داریم و این مساله برای فصل تابستان و دیگر ماه ها ادامه دارد.
وی خاطر نشان کرد: مردم تفکیکی بین عملکرد شهرداری و پیمانکارانش قائل نیستند و همه چیز را از چشم شهردار و شهرداری می بینند بر این اساس ما خود را جدا از پیمانکار نمی بینیم و آماده ایم هرگونه اطلاعات و تجربه ای که داریم در اختیارشان قرار دهیم.
خجسته تصریح کرد: واقعیت آن است که مجموعه شهرداری انزلی در بخش هزینه حساسیت کمتری دارد تا در ارائه کار به عبارت بهتر حساسیت اصلی ما در کیفیت کار تعریف شده است و امیدواریم شاهد عملکرد خوبی باشیم.
بر اساس گزارش شهرداری، مدت قرارداد شهرداری انزلی با این شرکت پیمانکاری جهت جمع آوری پسماند شهری و نظافت معابر یک ساله و مبلغ قرارداد حدود 27 میلیارد ریال تعیین شده است.
در این قرارداد تاکید شده؛ پیمانکار متعهد است زباله را شبانه جمع آوری کرده و آن را به مرکزجمع آوری پسماند انزلی ببرد. زباله ها سپس به روال سابق از آن منطقه راهی کارخانه کمپوست انزلی می شوند.
همچنین نظافت صبحگاهی معابر و نظارت بر پاکیزگی معابر و محلات در طول روز در شرح وظایف پیمانکار است که برای این منظور شهر انزلی به 100پست ، تقسیم شده است.
طبق ماده 7 قانون مدیریت پسماند مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آن ها به عهده شهرداری و دهیاری ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری ها و دهیاری ها ، به عهده بخشداری ها است.
بر اساس این گزارش؛ مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی ویژه به عهده تولید کننده خواهد بود. در صورت تبدیل آن به پسماند عادی به عهده شهرداری ها، دهیاری ها و بخشداری ها خواهد بود.
مطابق با تبصره ذیل ماده 7 ، مدیریت های اجرایی می توانند تمام یا بخشی از عملیات مربوط به جمع آوری، جداسازی و دفع پسماندها را به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار نمایند.