جای سطل‌های تفکیک زباله در کلان‌شهر اراک خالی است

سه شنبه 25 آذر 1393 ساعت 12:29

 

 

بازیافت زباله؛ تولید ثروت
جای سطل‌های تفکیک زباله در کلان‌شهر اراک خالی است


صدای موسیقی که در محل می‌پیچد خبر از حضور ماشین شهرداری می‌دهد، زباله‌های خشکی که گر چه از یکدیگر تفکیک نشده‌اند، اما به لحاظ جدایی از زباله‌های تر، آماده‌اند تا برای تبدیل به محصولات بازیافتی راهی کارگاه‌های بازیافت شوند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، حدود یک سالی است که از اجرای طرح تفکیک از مبدأ زباله‌ها در کلان‌شهر اراک می‌گذرد طرحی که به جرات از آن می‌توان به عنوان اولین طرح شهری بعد از تبدیل شدن شهر اراک به کلان‌شهر از آن نام ببریم، طرحی که با عنوان «تفکیک از مبدأ پسماندهای خشک» در کلان‌شهر اراک اجرا شد اما تفکیک به معنای واقعی در قالب این طرح محقق نشد چرا که به لحاظ جمع‌آوری در هم زباله‌های خشک توسط خانوارهای شهر اراک باید این زباله‌ها دوباره از هم تفکیک شوند.
حالا اجرای این طرح به تولد یک سالگی‌اش نزدیک می‌شود و پاکت‌های آبی رنگی که به منظور جمع‌آوری این زباله‌ها به خانه‌هایمان راه یافته است دیگر با ما غریبگی نمی‌کنند، طرحی که باید کم کم به فکر اجرای فازهای بعدی آن در شهر اراک باشیم تا بتوانیم از این زباله‌ها ثروت به دست آوریم.
*طلای کثیف را بلا استفاده راهی گورستان زباله‌ها نکنیم
محمد مسن‌آبادی یکی از شهروندان اراکی به خبرنگار ما درباره اجرای این طرح گفت: طرح تفکیک از مبدأ زباله‌های خشک طرح خوبی بود که طی یک سال گذشته در شهر اراک اجرایی شد و باعث گردید تا مردم همه زباله‌ها را بلا استفاده راهی گورستان زباله‌ها نکنند.
وی بیان کرد: اگر چه این شیوه اجرای جمع‌آوری زباله‌های خشک در شهر اراک خیلی در شأن یک کلان‌شهر نیست و مسئولان باید بعد از یک سالی که از اجرای این طرح می‌گذرد فکری برای سر و سامان دادن به آن کنند.
اعظم جباری دیگر شهروند اراکی هم اظهار داشت: قبل از اجرای این طرح تمام زباله‌های خانگی یکجا جمع‌آوری می‌شدند و خانواده‌ها هم اطلاعی از آن نداشتند که این موارد دور ریختنی قابل بازیافت و قابل برگشت به چرخه زندگی است.
وی تصریح کرد: متأسفانه فرهنگ سازی لازم در خصوص ارزش زباله‌ها و ضرورت توجه مردم به زباله‌های خشک در سطح شهر به اندازه کافی صورت نمی‌گیرد، چرا که اگر این‌گونه شود و مردم به ارزش واقعی زباله‌ها به عنوان طلای کثیف پی ببرند خواهیم دید چگونه به بهترین شکل در این طرح مشارکت خواهند داشت.
شهروند دیگری گفت: جای سطل‌های تفکیک زباله در سطح شهر اراک خالیست و برای جبران این نقیصه باید شهرداری نسبت به سرمایه گذاری در این زمینه اقدام کند.
*ارزش زباله‌های خشک برای مردم بیان شود
دانیال باقری که تحصیل کرده رشته پسماند است، افزود: باید ارزش زباله‌های خشک برای مردم بیان شود تا مردم به آنها به چشم زباله که نه بلکه به عنوان یک ثروت نگاه کنند آنگاه شهرداری می‌تواند با تعبیه سطل‌های مخصوص جمع‌آوری زباله‌های خشک در هر محل و حتی جلوی درب هر خانه زمینه جمع‌آوری و تفکیک واقعی زباله‌ها از مبدأ را در سطح شهر اجرایی کند.
یکی از کارشناسان زیست محیطی استان مرکزی نیز به خبرنگار ما گفت: شهرداری زباله‌های خشک مردم را از جلوی درب خانه‌ها جمع‌آوری می‌کند در حالی که این کار خود همراه هزینه‌های بسیاری برای شهرداری است از تأمین سوخت خودروی جمع‌آوری پسماند گرفته تا تفکیک دوباره زباله‌های خشک از یکدیگر، این در حالیست که شهرداری می‌تواند با ایجاد ایستگاه‌های جمع‌آوری زباله‌های خشک در هر محله مردم را با پرداخت هزینه کمی به ارائه زباله‌های خشک خود به این ایستگاه‌ها به صورت تفکیک شده ترغیب کند.
مهیار توحید‌نژاد ادامه داد: وقتی مردم ببینند مشارکت در طرح تفکیک از مبدأ زباله‌ها برای آنها درآمدزایی دارد مشارکت‌شان را افزایش داده و خود مشتاق اجرای آن می‌شوند.
وی با بیان این که اجرای طرح تفکیک زباله‌ها و بازیافت آنها ضمن کمک به حفظ محیط زیست موجب ایجاد اشتغال، تولید ثروت و رونق اقتصاد در شهرها می‌شود، افزود: شهرداری موظف است با سرمایه گذاری در این بخش مردم را ترغیب به مشارکت در اجرای طرح تفکیک زباله‌ها کند سرمایه گذاری که ارمغان آن شهر پاکیزه توسط شهرداری و مردم برای شهروندان خواهد بود.
*عادت غلط رهاسازی ظرف‌های یک بار مصرف در فضای شهر
این دوستدار محیط زیست با اظهار تاسف از رهاسازی ظرف‌های یک بار مصرف در فضای شهر در ایام سوگواری محرم و صفر بیان داشت: تغییر این عادت غلط مردم نیازمند فرهنگ‌سازی از سوی شهرداری است، چرا که مردم به ارزش واقعی این زباله‌ها واقف نیستند و اگر بدانند با جمع‌آوری این زباله‌ها به خصوص آن دسته از ظرف‌های یک بار مصرفی که از جنس یونولیت است هم به درآمدی هر چند اندک دست می‌یابند و هم با بازیافت آنها امکان تولید چسب از این زباله‌ها وجود دارد کمتر کسی دیگر حاضر است ظرف‌های پلاستیکی و یک بار مصرف را در محیط رها کند.
توحید‌نژاد تاکید کرد: ظروف یک بار مصرفی که این روزها زباله‌هایشان معضلی جدی پیش روی مسئولان شهری شده ثروت عظیمی‌ هستند که متأسفانه در سایه بی‌توجهی مسئولان و مردم در محیط رها شده و خسارات جبران ناپذیری را باعث می‌شوند چرا که تجزیه آنها در محیط به چیزی حدود 500 سال زمان نیاز دارد.
مدیرعامل سازمان پسماند شهری اراک نیز از موفقیت اجرای طرح جمع‌آوری تفکیک زباله‌های خشک از مبدأ در منطقه یک شهر اراک به خبرنگار خبر داد و گفت: در حالی که اجرای این طرح در منطقه یک شهر اراک با موفقیت اجرا شد، متأسفانه این طرح در مناطقی چون کوی علی ابن ابیطالب و کوی ولیعصر(عج) نتوانست به خاطر اشتغال بخشی از اهالی آن در حوزه جمع‌آوری ضایعات به اهداف خود دست یابد.
محمد حسین ساده‌وند یادآور شد: با توجه به این که جمع‌آوری زباله‌ها از محله‌های شهری با هزینه‌هایی همراه است امکان پرداخت وجه به مردم در ازای جمع‌آوری این زباله‌ها وجود ندارد.
وی ادامه داد: زباله‌هایی که مردم در قالب زباله‌های خشک جمع‌آوری و به شهرداری تحویل می‌دهند از یک دیگر تفکیک نشده و باید دوباره کار تفکیک بر روی آنها انجام شود که این امر نیازمند صرف هزینه از سوی شهرداری است.
مدیرعامل پسماند شهری اراک تصریح کرد: تثبیت طرح جمع‌آوری پسماندهای خشک شهری در 6 ماهه اول سال جاری در شهر اراک انجام شده و قصد آن داریم بعد از تثبیت طرح جمع‌آوری زباله‌های خشک نسبت به ایجاد ایستگاه‌های ثابت جمع‌آوری این زباله‌ها در سطح شهر اقدام کنیم.