بی‌خطر شدن زباله‌های عفونی بیمارستانی در همدان

سه شنبه 16 دی 1393 ساعت 11:16

 

 

طی چند ماه آینده صورت می‌گیرد
بی‌خطر شدن زباله‌های عفونی بیمارستانی در همدان


رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط مرکز بهداشت همدان از بی‌خطر شدن همه زباله‌های بیمارستانی همدان طی چند ماه آینده خبر داد.
حسینعلی نوروزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به خطر پسماند بیمارستانی از بی‌خطر شدن همه زباله‌های بیمارستانی همدان طی چند ماه آینده خبر داد و اظهار کرد: طبق قانون همه بیمارستان‌های کشور باید مجهز به دستگاه بی خطرساز پسماند بیمارستانی شوند.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون هفت بیمارستان استان مجهز به دستگاه بی‌خطرساز پسماند بیمارستانی هستند، افزود: از تعداد 22 بیمارستان موجود در استان بقیه آنها نیز طی چند ماه آینده مجهز به این سیستم می‌شوند.
رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط مرکز بهداشت همدان با اشاره به انجام مراحل انعقاد قرارداد برای خرید دستگاه‌های بی‌خطرساز زباله‌های بیمارستانی در همدان، عنوان کرد: با آماده‌سازی و انجام زیرساخت‌های لازم در بیمارستان‌های استان دستگاه‌های بی‌خطرساز نصب می‌شوند.
وی ادامه داد: با نصب این دستگاه، زباله‌های بیمارستانی به زباله‌های معمولی تبدیل می‌شود تا مشکلی در جمع‌آوری آن به همراه زباله شهری و دفع آن نباشد.
نوروزی با اشاره به خطرات زباله‌های بیمارستانی گفت: چنین زباله‌هایی شامل پسماندهای عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، مراکز بهداشتی درمانی و نیز مراکز مشابه است که به دلیل سمی بودن، قابلیت انفجار یا اشتعال، بیماری‌زایی، خورندگی و... خطرساز است.
وی با بیان اینکه بی‌خطر شدن این زباله‌ها باید مورد توجه باشد، گفت: عوامل میکروبی و شیمیایی چنین زباله‌هایی بسیار خطرآفرین است.
رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط مرکز بهداشت همدان تأکید کرد: با نصب دستگاه‌های بی‌خطرساز پسماند بیمارستانی دیگر مشکلی در خصوص خطرآفرین بودن پسماند بیمارستانی نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: با اخذ مجوز راه‌اندازی و نصب این دستگاه‌ها، نیازمند همکاری و هماهنگی شهرداری هستیم، چراکه این زباله‌ها به عنوان زباله‌های عادی به شمار می‌آیند که می‌تواند همراه زباله‌های شهری دفع شوند.
نوروزی با اشاره به تهیه دستگاه‌های بی‌خطرساز پسماند بیمارستانی از محل اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی، گفت: در بیمارستان‌های غیر دانشگاهی خریداری دستگاه‌ها از محل اعتبارات خود بیمارستان بوده و برای هر یک از آنها 300 تا 400 میلیون تومان هزینه می‌شود.
وی اضافه کرد: برای بیمارستان‌های وابسته به علوم پزشکی از محل اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی نزدیک به 3 میلیارد تومان هزینه شده که دستگاه‌های قدیمی نیز مجهز به سیستم جدید خواهند شد.
رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط مرکز بهداشت همدان در پایان افزود: این دستگاه‌ها کاملاً ایرانی است، چراکه سیاست دانشگاه در راستای حمایت از صنعت داخلی، خرید دستگاه‌های تولید داخلی است.