دفع صحیح زباله و ضایعات ساختمانی بر كاهش سالك تاثیر دارد

پنجشنبه 18 دی 1393 ساعت 04:50

 

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان كرد: دفع صحیح زباله و ضایعات ساختمانی بر كاهش سالك تاثیر دارد


پسماند ایران : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: با توجه به تاثیر انباشت ضایعات ساختمانی و زباله‌ها بر افزایش جمعیت پشه ناقل سالك، دفع بهداشتی و صحیح این پسماندها زمینه كاهش ابتلا را فراهم می‌كند.


به گزارش پسماند ایران، مهدی قهار‌ترس طی سخنانی بیان داشت: سالک بیماری عفونی مشترک بین انسان و حیوان است و این بیماری بیشتر در خاورمیانه و آمریکای لاتین دیده می‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: پشه خاکی ناقل این بیماری است که در فصل تابستان گزش دارد و بیماری را منتقل می‌کند و فرد مبتلا چند ماه بعد از گزش، ضایعات ناشی از آن را مشاهده می‌کند .
وی ادامه داد: زمان اوج فعالیت این پشه مرداد و شهریور و مقطع اوج بروز سالک آبان و آذرماه است که معمولاً در این دو ماه مبتلایان علایم بالینی را مشاهده می‌کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اذعان داشت: بیماری سالک دارای دو نوع شهری ( نوع خشک ) و روستایی ( مرطوب ) است اما این بدین معنی نیست که مثلاً نوع روستایی در شهر اتفاق نمی‌افتد، بلکه بیش از 95 درصد آمار بیماران سالک، مربوط به نوع روستایی (مرطوب) است.
قهارترس با اشاره به اینکه در سالک نوع روستایی وضعیت بهبودی بیمار بهتر است، افزود: هنوز واکسنی برای سالک تولید نشده و راه پیشگیری از آن رعایت همه مواردی است که موجب بروز این بیماری می‌شود.
وی دور کردن و خودداری از نگهداری دام و طیور در منزل، دفع صحیح زباله و ضایعات ساختمانی را از جمله راه‌های پیشگیری از بروز سالك دانست و تصریح کرد: هر ضایعه پوستی شبیه جوش یا هر زخم پوستی که بیش از دو هفته از شروعش گذشته و بهبود پیدا نکرده است، حتما باید تحت آزمایش سالک قرار گیرد.
قهارترس با اشاره به اینکه در تمام مراکز بهداشتی شهری و روستایی مراحل تشخیص و درمان این بیماری به صورت رایگان انجام می‌شود، گفت: تزریق آمپول مخصوص درمان سالک به دو روش عضلانی و درون ضایعه و همچنین درمان جایگزین با عنوان یخ‌گذاری یا فریز کردن که کاربرد بیشتری دارد، شیوه‌های مورد استفاده در درمان سالک است و در مراکز بهداشتی انجام می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : خبرگزاری پانا