بي خطر سازي زباله بيمارستاني در قم انجام نمي شود/توليد روزانه ۶۵۰ گرم زباله توسط هر فرد قمي

چهارشنبه 17 دی 1393 ساعت 19:39

 

 

مديرعامل سازمان مديريت پسماند در گفتگوی تفصیلی با قم فردا مطرح کرد؛


بی خطر سازی زباله بیمارستانی در قم انجام نمی شود/تولید روزانه 650 گرم زباله توسط هر فرد قمی/ احداث کارخانه بازیافت زباله به زودی در قم


مديرعامل سازمان مديريت پسماند با اشاره به اجرا نشدن قانون بی خطر سازی زباله های بیمارستانی توسط مراکز درمانی گفت: شهروندان قمی در انتظار یک سونامی جدی در حوزه پسماندهای عفونی و بیمارستانی باشند.

رضا بامداد اصل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،با اشاره به آمارهای تولید زباله در شهر قم اظهار داشت: آمار تولید روزانه زباله در شهر قم میانگین بین 650 تا 700 تن در ایام سال است البته در فصل های زمستان و پاییز بین 80 تا 90 تن در ماه کاهش داریم که آمار چشم گیری است از طرف دیگر در فصل ها و ایامی مانند تابستان و نوروز نیز 2 یا 3 برابر بر تولید زباله شهر قم اضافه می شود.
سرانه تولید زباله هر فرد قمی در روز 650 گرم است
وی افزود: در قم سرانه تولید هر نفر در روز 650 گرم است میزان زباله ای که امروز در شهر قم تولید می شود به نسبت سایر شهرها آمار معقولی است.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند گفت: در هیئت مدیره سازمان بسته های کلان سیاست گذاری را برای تغییر اصلاح الگوی مصرف دنبال کرده ایم یکی از این سیاست ها طرح زوج و فرد کردن جمع آوری زباله است، در سفری که به شهر شیراز داشتیم شاهد بودیم بعضی از تصمیمات مدیران شهری باعث شده است میزان مصرف مردم و میزان تولید زباله تحت الشاع آن تصمیمات قرار بگیرد.
وی ادامه داد: در شهری مانند تهران که توجهی به بحث زوج و فرد نمی شود تولید زباله روز افزون است در شهرهایی مانند شیراز،اصفهان و یزد به دلیل سیاستهای صحیح و معقول به نسبت افزایش جمعیت شهر ها سرعت رشد تولید زباله کم تر است.


الگو برداری از شهرهای موفق در جمع آوری زباله
بامداد از میزان تولید زباله در شهر شیراز خبر داد و خاطر نشان کرد: شهر شیراز روزانه 900 تا 950 تن زباله تولید می کند، آمار جمعیتی شهر شیراز بالغ بر یک میلیون 700 هزار نفر است ما شاهد هستیم هر ساله بر این جمعیت افزوده می شود و توناژ زباله نیز بیشتر می شود.
وی بیان داشت: سرعت افزایش جمعیت در شهر شیراز بسیار بیشتر از افزایش تولید زباله است و به نسبت افزایش جمعیت زباله نیز کمتر می شود، زیرا در شهر شیراز جمع آوری زباله به صورت زوج و فرد اجرا می شود.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند ادامه داد: در این سفر با معاون خدمات شهری شیراز مسائلی را مطرح کردیم و پرسیدیم آیا این طرح در کاهش تولید زباله تاثیر داشته است؟گفتند بله،نحوه جمع اوری زباله باعث شده مردم نیز در تولید مراعات کنند مضاف به اینکه امروزه گرانی و مسائلی از این قبیل دامن گیر شده است و مردم خیلی رو به مصرف گرایی ندارند.


اصلاح الگوی مصرف در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی


وی صحبت های مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار داد و افزود: اقتصاد مقاومتی می تواند از اصلاح الگوی مصرف شروع شود مردم باید بدانندکه درست مصرف کنند و از وسایلی که می شود چند بار استفاده کرد دور نیندازند در همین راستا سال گذشته طرح احسان ماندگار را سازمان یافته تر کردیم.
بامداد تصریح کرد: تصمیمات درست مدیران اجرای شهر بخصوص در حوزه شهرداری می تواند رفتار اجتماعی مردم را تغییر دهد بنای ما در هیئت مدیره این بوده که تصمیماتی را اتخاذ کنیم که این تصمیمات منجر به تغییر رفتار اجتماعی مردم در بحث تولید زباله شود.

 

فرهنگ سازی برای تفکیک زباله در مبداء


مديرعامل سازمان مديريت پسماند با اشاره به رویکرد فعالیت های فرهنگی سازمان پسماند ابراز داشت: رویکرد فعالیت های سازمانی در سال 93 مبتنی بر پیوست های فرهنگی دیده شده است، هیج تصمیمی در سازمان مدیریت پسماند در سال 93 گرفته نخواهد شد مگر اینکه پیوست فرهنگی آن دیده شود این به عنوان یک نکته جدی در سازمان دنبال می شود.
وی عنوان کرد: رویکرد فرهنگی سازمان به نسبت سالهای گذشته بسیار بیشتر شده است این را سعی کرده ایم از ساده ترین اقدامات مانند تبلیغات محیطی در سطح شهر به مردم بیاموزیم، در سطح شهر از پیام های دستوری پرهیز کرده و بیشتر از شعاری مانند "لطفا"،"خواهشمندیم"،"ثواب نظرتان دو چندان می شود اگر..." استفاده کرده ایم.

 

تفکیک ماهانه 200 تن پسماند خشک توسط مردم قم

بامداد در توصیف مردم ولایتمدار قم تاکید کرد: مردم قم با فرهنگ هستند این پیام ها تا به الان بازخورد بسیاری داشته است میزان مشارکتی که مردم در سال 93 در بحث تفکیک در مبدا داشتند رشد دوبرابری را به خود دیده است،در سال 92 میزان پسماند خشکی که از مردم قم در طرح تفکیک در مبدا گرفته می شد ماهانه 60 تن بوده است اما امروز این آمار ماهانه به 200 تن رسیده است، از این آمار می توانیم بالا رفتن مشارکت مردم را ببینیم.

در تصمیمات جدید روزهای جمعه رفته گری در شهر نخواهد بود


وی ادامه داد: طبق بر آوردها هزینه نظافت و رفت و روب در سال 93 رقمی بالغ بر 40 میلیارد تومان پیش بینی شده است، یکی از تصمیماتی که به عنوان مدیر عامل سازمان در دستور کارم قرار داده ام این است که روزهای جمعه در شهر قم با همکاری مردم دیگر هیچ رفته گری نداشته باشیم می خواهیم این عزیران روزهای جمعه کنار خانواده خود باشند.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند با بیان اینکه تغییرات فرهنگی در بین مردم مشاهده می شود ادامه داد:در گذشته های نه چندان دور مادران و پدران ما جارو به دست می گرفتند و روزهای جمعه در خانه ها را تمیز می کردند چه شده است که دیگر این فرهنگ وجود ندارد فرهنگ دینی و ایرانی ما کاملا غنی است از این رو یکی از تصمیمات جدی ما این است که بعضی از روزها هیچ خدمتی در حوزه نظافت ارائه نکنیم.

 

کثیفی شهر ناشی از رفتار نادرست انسان ها است


وی اظهار داشت: این شهر اگر کثیف می شود ناشی از رفتار نادرست انسان ها است چرا باید شهرداری عده ای را استخدام کند برای جمع آوری تولیدات زباله افرادی که هیچگونه اصلاح الگوی مصرفی ندارند و دائم زباله بی جا تولید می کنند، این موضوع در فرهنگ ما جایی ندارد.
بامداد خاطر نشان ساخت: بنده به عنوان مسئول وظیفه دارم بیایم برای اینگونه رفتارها تصمیماتی را اتخاذ کنم تا اصلاح شوند یکی از تصمیمات این است که از هرگونه خدمت اضافی به مردم پرهیز کنیم برخی از خدمات کاملا به جا هستند ولی برخی دیگر کارهای اضافه است شهروندان باید برخی از مسائل را کاملا آموزش ببینند و تنها به فکر این نباشند که شهرداری وظیفه تمیز کردن شهر را بر عهده دارد.
شهر قم هزار و 500 رفته گر دارد
وی ادامه داد:یکی از نکات مهم این است که سوال برای من ایجاد شود که چرا باید تن به این رفتارها وتصمیمات دهم، چرا باید نظافت شهر را شبها داشته باشیم چرا نظافت را صبح ها نداشته باشیم ما 1500 رفته گر داریم برای چه باید از این تعداد هزار نفر شبها خدمت کنند.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند به آسیب های اجتماعی فعالیت رفته گران در شب تاکید کرد و ادامه داد: بر اساس مطالعات اجتماعی دور بودن کارگران از خانواده آسیب جدی برای جامعه و کانون گرم خانواده است،همین موضوع برای ما سوال بود که چرا شبها نظافت خیابان ها و معابر باید انجام شود؟ بررسی ها را ادامه دادیم و متوجه شدیم برخی از رفته گرها معتاد هستند و شرکتهای خدماتی این افراد را برای فعالیت در شب به کار می گیرند تا روزها دیده نشوند.
وی افزود: این افراد شب ها از حداقل کیفیت کار برخوردار هستند، شب ها اکثر ماشین ها در داخل کوچه ها پارک هستند و نظافت به درستی انجام نمی شود، از این رو دلایل ده گانه ای را پیدا کردیم برای اینکه این اتفاق نیفتد و انشاالله در حوزه مدیریت پسماند در شهر قم اتفاقات بهتری را شاهد خواهیم بود. تصمیمات قرار است مبتنی بر منطق باشد یعنی هر تصمیمی در شهر قم گرفته شود بابت آن تصمیم دلایلی داریم و پاسخگو شهر قم و مردم فرهنگی خواهیم بود.

 

در مناطق جمع آوری زباله به صورت زوج و فرد آموزش چهره به چهره خواهیم داشت

بامداد با بیان اینکه آموزش های فردی نیز تاثیرات فراوانی می تواند در حوزه فرهنگ سازی داشته باشد تصریح کرد:سال گذشته حدود 40 هزار خانواده قمی به صورت چهره به چهره آموزش دیدند، امسال مناطق پیش بینی شده برای جمع آوری زباله به صورت زوج و فرد از این آموزشها بهره خواهند برد.
وی افزود: مطمئنا آموزش چهره به چهره قطعی و موفقیت آمیز است پوشش دادن 200 هزار خانوار قمی با میانگین هر خانواده 5 نفر به چندین هزار ساعت کار نیاز دارد آن بخشی که توان آن را داریم آموزش خواهیم داد اما تلاش ما این است که تمامی مردم قم را در معرض آموزش قرار دهیم و می خواهیم حضور شفاف در صداو سیما داشته باشیم. افزایش تعداد غرفه های بازیافت به 15 عدد تا پایان سال
مديرعامل سازمان مديريت پسماند در خصوص افزایش تعداد غرفه های بازیافت گفت: تصمیم داریم غرفه های 9 گانه سازمان را تا پایان سال به 15 عدد برسانیم در حال حاضر بخشی از کارها انجام شده است و می توان گفت این تعداد به 12 عدد رسیده است سعی خواهیم کرد مناطقی مانند 2و6 که پوشش داده نشدند را طی مناقصه ای فعال کنیم تا این مناطق نیز مجهز به این غرفه ها شوند.
وی خاطر نشان ساخت:آنچه که برای ما بسیار مهم است رعایت تفکیک زباله از سوی مردم در منازلشان است این تفکیک زباله در مبدا بیش از همه به نفع خود شهروند است به لحاظ اینکه دیگر زباله های ما مخاطراتی برای زمین نخواهد داشت، مردم باید این موضوع را جدی بگیرند و این بخشی از رفتار شهروند با فرهنگ است.

 

میزان مشارکت های اجتماعی افراد بیانگر میزان فرهنگ آنها است


بامداد یکی از شاخص های اندازه گیری فرهنگ شهروندان را میزان مشارکت های اجتماعی افراد در رفتارهای شهری بیان کرد و گفت: یکی از این رفتار ها تفکیک زباله در مبدا است خوشبختانه بسترهای خوبی را آماده کرده ایم و یکی از موضوعات توزیع کیسه های نایلون بین شهروندان فعال است، سال گذشته و امسال مجموعا 300 میلیون تومان اعتبار فرهنگی در حوزه سازمان پسماند پیش بینی شده است.
وی افزود: سال گذشته مبلغ 100 میلیون تومان برای کسانی که مشارکت فعال داشتند جایزه دادیم، هیچ دوره ای در شهرداری قم خودرو جایزه نداده بودند ولی ما سال قبل به کسی که در حوزه تفکیک در مبدا مشارکت فعالی داشت خودرو دادیم.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند اضافه کرد: تصمیمات صحیح مدیران می تواند فرهنگ بسازد، در دو نوبت حدود 250 نفر از شهروندانی که بیشترین مشارکت را داشته اند به قید قرعه جوایز 100 هزار تومانی داده ایم، حدود 50 هزار همیار داریم، گام اصلی سازمان برای فعالیت های فرهنگی آغاز شده است و تنها نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتری هستیم خوشبختانه در بودجه سال 94 این اعتبارات را 2 برابر دیده ایم زیرا اعضای هیئت مدیره و هیئت امنای سازمان رویکرد کاملا فرهنگی دارند.

 

سایت البرز دفن ناصحیح ندارد

وی با اشاره به وضعیت سایت زباله البرز اظهار داشت: وضعیت این سایت نسبت به گذشته به هیچ عنوان بد نشده است روز به روز نظارت ها بیشتر می شود سیستم به گونه ای است که دفن نا صحیح نمی تواند وجود داشته باشد، اطراف این سایت ممکن است کسانی که زمین کشاورزی دارند گلایه مند شوند ولی چاره ای به جز این نیست.

احداث کارخانه بازیافت زباله به زودی در قم

بامداد احداث کارخانه بازیافت زباله با همکاری یک شرکت آلمانی را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد:قرار است در قم کارخانه ای ساخته شود اما به خاطر مشکلاتی فعلا موفق به این امر نشده ایم به دلیل اینکه کارخانه مهندسی معکوس یک شرکت آلمانی است قطعات آن از کشورهای اطراف وارد می شود،برخی از قطعات و تجهیزات مورد نیاز این کارخانه در گمرک مانده است.
وی تاکید کرد:اگر کارخانه احداث شود می توانیم نگرانی ها را نسبت به آن بخشی از پسماندها و زباله ها مانند پلاستیک و مواد تجزیه ناپذیر که عامل ایجاد خطر برای زمین هستند رفع کنیم زیرا زباله هایی به جز تجزیه ناپذیر ها نه تنها برای زمین آفت ندارند بلکه می توانند به عنوان کود عمل کرده و زمین ها را احیا کنند.

احداث کمربند سبز در سایت زباله البرز

مديرعامل سازمان مديريت پسماند با اشاره به احداث کمربند سبز در سایت زباله البرز گفت:یکی از برنامه ها امسال ما همکاری با سازمان فضای سبز برای ایجاد کمربند سبز در سایت البرز با هزینه ای بالغ بر 5 میلیارد ریال است، تفاهم نامه ای را با این سازمان ثبت کرده ایم در این کمر بند سبز سه لایه درخت کاری خواهیم داشت که باعث می شود تکه های زباله مانند پلاستیک به زمین های مجاور نفوذ نکنند.
وی در خصوص رفع نگرانی کشاورزان نسبت به آلوده شدن آب های زیر زمینی منطقه سایت البرز اضافه کرد: سایت البرز از سال 63 محل دفن زباله قم است مطالعاتی که در همین سال انجام شد نشان می داد نوع خاک به گونه ای است که شیرابه ها و خونابه ها که از کشتارگاه می آید نمی توانند به داخل لایه های زیرین خاک نفوذ کنند از همین رو هیچ خطری برای آبهای زیر زمینی ندارند.

شهروندان در انتظار یک سونامی جدی در حوزه پسماندهای عفونی و بیمارستانی باشند

بامداد خطر زباله های بیمارستانی را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: محل دفن زباله های بیمارستانی نیز در سایت البرز است، قانون در رابطه با زباله های عفونی و پسماندهای ویژه می گوید که تولید کننده پسماندهای عفونی خودشان موظف هستند زباله های عفونی را بی خطر سازی کنند و بعد از بی خطر سازی به سازمان پسماند جهت دفن یا بازیافت تحویل دهند.
وی گفت: متاسفانه امروزه تنها دو مرکز این کار را انجام می دهند و هیچکدام از مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نسبت به بی خطر سازی زباله های عفونی اقدام نکرده اند و مردم ما باید منتظر یک سونامی جدی در حوزه پسماندهای عفونی باشند، نخبگان و بیمارستان ها و مراکز درمانی که متولی سلامت مردم هستند امروز با عدم اجرای صحیح قانون مدیرت پسماند سلامت مردم را به خطر می اندازند.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند ادامه داد: در مکاتبات مکرر از دانشگاه علوم پزشکی درخواست هایی را در این رابطه داشته ایم ، ماده7و13و16 قانون مدیریت پسماند به صراحت تکالیف پسماندهای عفونی را مشخص کرده است.