معضل دفن زباله آمل با تکنولوژی پلاسما وتولید انرژی برطرف می شود

شنبه 20 دی 1393 ساعت 03:28

 

 

معضل دفن زباله آمل با تکنولوژی پلاسما وتولید انرژی برطرف می شود

 

استاندارمازندران از اجرای طرح امحای زباله های شهری آمل به وسیله تکنولوژی ' پلاسما' در قالب تفاهم نامه همکاری دانشگاه آزاداسلامی کشور و استانداری مازندران درمحل دفن زباله شهرداری آمل خبرداد.


'ربیع فلاح ' روز جمعه در حاشیه بازدید از محل دپوی زباله شهرداری آمل در منطقه عمارت در جاده هرازبه خبرنگار ایرنا گفت: چندی قبل تفاهم نامه این طرح به امضاء 'حمید میرزاده' رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و استاندار مازندران امضاء شد و با سرمایه گذاری بخش خصوصی بزودی اجرایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه، در هفته آینده نیز از دانشگاه آزاد اسلامی کشور برای بازدید نهایی از محل دفن زباله آمل به این شهرستان سفرخواهند کرد، افزود: هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی کشور برای برطرف شدن مشکل زباله آمل مصمم هستند و استانداری مازندران هم برای تسریع بخشیدن به اجرای این طرح همراه خواهد بود.
استاندارمازندران تصریح کرد: هزینه اجرای این طرح چند ده میلیاردی است که سرمایه گذار بخش خصوصی هزینه خواهد کرد.
فلاح ، به جزییات چگونگی اجرای طرح امحای زباله های شهری آمل به وسیله تکنولوژی ' پلاسما' اشاره کرد وادامه داد: تحقق راهبرد توسعه فناوری در بکارگیری روش های نوین و کارآمد در مدیریت پسماند با تضمین ملاحضات زیست محیطی و بهره برداری از مزیت های مرتبط با امحاء و بازیافت زباله شهری و صنعتی و در نهایت تبدیل آن به انرژی در راستای ارتقاء سلامت شهروندان و محیط زیست است.
وی اضافه کرد: با حمایت پژوهشکده پلاسمای دانشگاه آزاد اسلامی، طرح تحقیقاتی تاثیر پلاسما روی پسماند به صورت آزمایشگاهی و تحقیقاتی انجام شده و دانشگاه آزاد اسلامی توان لازم جهت توسعه فناوری برای حل مشکلات مرتبط با محیط زیست بخصوص امحاء و بازیافت زباله شهری را دارد.
استاندار مازندران یادآورشد: اجرای این طرح در آمل بر اساس آخرین فناوری و پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا یعنی تکنولوژی پلاسمای حرارتی برای امحاء و تولید انرژی از زباله را داراست که این توانایی در راستای ماموریت دانشگاه جهت انجام مطالعات و اجرایی نمودن آن برای رفع تنگناها و پاسخ به سوالات عملیاتی کارفرما به کار گرفته خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس دانشگاه آزاد اسلامی اوائل آذرماه امسال در محل این دانشگاه در دیدار با استاندارمازندران وامضای تفاهم نامه اجرای این طرح در آمل، دفن غیر بهداشتی زباله ها و جاری شدن شیرابه معضل اصلی مازندران و دیگر استان های کشور بیان و اضافه کرد: روزانه سه هزار و 150 تن زباله در استان مازندران تولید می شود که سهم زباله های شهری از این میزان یکهزار و 700 تن است.
'حمید میرزاده'، هزینه اجرای این طرح را 520 میلیارد ریال پیش بینی کرد و گفت : تاکنون در چندین کشور این طرح با سه برابر این قیمت اجرایی شده است.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه تولید پنج هزار کیلو وات انرژی به این روش نیز قابل پیش بینی است، ابراز امیدواری و به مسئولان استان قول مساعد داد تا با یاری و همکاری همه ، این طرح در استان مازندران به مرحله اجرا برسد.