صرفه‌جویی روزانه 7 میلیارد ریال در صورت تفکیک زباله‌ها در منازل

شنبه 20 دی 1393 ساعت 04:11

 

 

صرفه‌جویی روزانه 7 میلیارد ریال در صورت تفکیک زباله‌ها در منازل


شهردار منطقه 20 گفت: ائمه جماعات نقش مهم و تاثیرگذاری در فرهنگ سازی و تغییر سبک زندگی و افزایش مشارکت شهروندان در تحقق طرح " آسمان آبی ، زمین پاک " خواهند داشت.


به گزارش پسماند ایران، منصور کتانباف شهردار منطقه 20 در جمع ائمه جماعات و روحانیون شهرستان ری گفت: روزانه 15 میلیارد ریال صرف هزینه حمل زباله شهر تهران می‌شود که اگر زباله‌های خشک که حدود 40 درصد زباله‌های تولیدی را شامل می‌شود، از سوی شهروندان در منازل از زباله‌های تر جدا شوند، بالغ بر 7 میلیارد ریال روزانه صرفه جویی خواهیم داشت که علاوه بر کاهش چشمگیر هزینه‌ها، شاهد شکوفایی شهر در بخش‌های دیگر نظیر سرانه‌های شهری و فرهنگی خواهیم بود.
شهردار منطقه 20 با اشاره به اینکه زباله در اغلب کشورها به عنوان " طلای کثیف " عامل تولید شغل و کسب درآمد است، گفت: تفکیک زباله های خشک اگر از منازل شروع شود، علاوه بر آنکه با کاهش وزن زباله های تولیدی، هزینه حمل سیرنزولی خواهد داشت، شهروندان نیز می‌توانند با تحویل آن به مراکز بازیافت که در تمامی محله‌های شهر ایجاد شده‌اند، بر اساس تعرفه تعیین شده، کالا یا وجه آن را دربافت کنند.
کتانباف به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان به تغییر سبک زندگی شهروندان اشاره کرد و گفت: مساجد بزرگترین و فراگیرترین NGO جهان هستند که همواره نقش تعیین کننده در ایجاد مشارکت و همراهی ملت ایران داشته است و برای اینکه شهروندان ما نیز در طرح آسمان آبی، زمین پاک، نقش خود را به خوبی ایفا کنند و مشارکت حداکثری داشته باشند، ائمه جماعات نقش مهم و اساسی خواهند داشت.
شهردار منطقه 20 در ادامه افزود: برای داشتن شهری ایمن به همراه آسمان آبی و پاک، رفتارهای ترافیکی نیز می بایست تغییر کنند، هر خودروی تک سرنشینی که در سطح شهر تردد می‌کند، آلودگی هوا را تشدید می‌کند و علاوه بر هدررفتن بنزین به عنوان سرمایه ملی، آلودگی هوا و به تبع بیماریهای گوناگون را گسترش می‌دهد.
در ادامه حجت الاسلام صادق زاده، رییس مرکز فعالیتهای دینی شهر تهران به اقدامات شهرداری تهران در زمینه نوسازی و بهسازی مساجد شهر اشاره کرد و از ائمه جماعات شهرستان ری خواست، در این زمینه، شهروندان و نمازگزاران را مشارکت دهند و شاخصه پایگاه‌های مردمی مساجد را پررنگ کنند.
همچنین در این همایش، حجت الاسلام جعفرپور، معاون امور اجتماعی و فرهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به نوع رانندگی شهروندان تهرانی اشاره کرد و بر اساس آمار 30 درصد تصادفات رانندگی را ناشی از تغییر مسیر ناگهانی اعلام کرد و اجرای طرح خط سفید را عاملی برای تغییر رفتار رانندگان و کاهش تصادفات و افزایش ایمنی شهر دانست.
براساس گزارش روابط عمومی شهراری منطقه 20 ، در دیگر بخش این همایش، شهرام کامروز معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان پسماند شهرداری تهران، تولید روزانه در شهر تهران را 7500 تن اعلام کرد و اظهار داشت که با تفکیک زباله از مبدا و همچنین تخلیه زباله در یک نوبت، با کاهش هزینه‌هایی که در پی خواهد داشت، می‌توان در طول چند روز، یک مدرسه برای دانش آموزان ساخت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : ایسنا