تداوم انباشت زباله در کوه باباموسی، تهدیدی برای بجنورد

یکشنبه 21 دی 1393 ساعت 12:01

 

 

تداوم انباشت زباله در کوه باباموسی، تهدیدی برای بجنورد


'سیداصغر مطهری' روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: کوه باباموسی واقع در شرق شهر بجنورد به دلیل سخت بودن، امکان ایجاد ترانشه برای دفن زباله ندارد و زباله ها در این محل فقط انباشت می شود،
به گفته وی در صورت تداوم انباشت زباله در کوه های بابا موسی، با هر بارندگی آب با شیرابه های زباله ها ترکیب و به سمت شهر سرازیر می شود که سلامت شهروندان را به مخاطره خواهد انداخت.
وی با اشاره به این که محیط زیست برای دفن زباله در دامنه باباموسی مجوزی به شهرداری بجنورد نداده، گفت: انتقال زباله تولیدی این شهر از سوی شهرداری به دامنه باباموسی از روی اجبار و به علت تعطیلی کارخانه پسماند صورت می گیرد.
مطهری افزود: به جز زباله های عفونی، به طور متوسط روزانه 680 گرم زباله از سوی هر شهروند بجنوردی، تولید و در دامنه باباموسی در شرق بجنورد انباشت می شود.
وی در خصوص راه اندازی کارخانه پسماند در استان نیز گفت: این کارخانه در بدو فعالیت بد کار خود را آغاز کرد و باعث ایجاد نارضایی بین ساکنان حاشیه کارخانه و پلمپ آن شد.
وی افزود: در عین حال اداره کل حفاظت محیط زیست استان فرصتی داد تا نواقص کارخانه پسماند رفع و فعالیت خود را از سر بگیرد ولی با گذشت فرصت داده شده، اقدامی در این خصوص صورت نگرفت.
وی گفت: با توجه به این که جانمایی این کارخانه از اول به صورت موردی بوده و مخالفت ساکنان حاشیه کارخانه را همچنان دارد، باید کارخانه به محل دیگری که مشکل اجتماعی ندارد، منتقل شود.
مطهری افزود: برای برون رفت از مشکل زیست محیطی پیش آمده برای شهر بجنورد، نیاز است کمیته ای با حضور دستگاه های مرتبط از جمله دانشگاه علوم پزشکی، منابع طبیعی، راه و شهرسازی، محیط زیست و آب منطقه ای استان برای رفع مشکل انباشت زباله در کوه 'باباموسی' تشکیل تا به شهرداری برای دفن اصولی زباله کمک شود.
وی همچنین از تشکیل نشست کارگروه مدیریت پسماند استان برای رفع اصولی دفن زباله تولیدی شهر بجنورد در آینده نزدیک خبر داد.
وی در ادامه با اشاره به این که اکنون خراسان شمالی طرح جامع مدیریت پسماند ندارد، گفت: در نشست کارگروه مدیریت پسماند استان تهیه طرح جامع مدیریت پسماند برای استان مصوب شده تا نحوه دفن زباله های تولیدی استان به طور دقیق مشخص شود.
مطهری افزود: برای مطالعات طرح جامع مدیریت پسماند استان بازه زمانی شش تا هشت ماهه نیاز است و اجرای آن در سال 94 خواهد بود.
کارخانه کمپوست در 25 کیلومتری شرق بجنورد در زمینی به مساحت 15 هکتار ساخته شده که 10 هکتار برای پردازش و تخمیر و پنج هکتار آن نیز برای دفنگاه زباله در نظر گرفته شده است.
این کارخانه در 17 تیرماه سال 91 با ظرفیت پذیرش روزانه 500 تن زباله با حضور وزیر وقت کشور آغاز به کار کرد که بعد از اندک مدتی، به دلیل اعتراض روستاییان مجاور کارخانه، فعالیت آن متوقف شد.