پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار در قم راه‌اندازی می‌شود

سه شنبه 23 دی 1393 ساعت 11:33

 

 

مدیرکل محیط زیست قم: پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار در قم راه‌اندازی می‌شود

پسماند ایران : مدیرکل محیط زیست قم گفت: با هماهنگی و پیگیری‌های انجام‌شده موافقت‌نامه احداث پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار با رویکرد پژوهش‌های دانش‌بنیان در حوزه محیط زیست عملیاتی شده زمین موردنیاز به پژوهشکده و محیط زیست اختصاص داده‌شده است.


محمودعلی رکنی  با اشاره به بزرگ‌ترین چالش پیش روی محیط زیست استان قم اظهار داشت: کم‌آبی و خشک‌سالی را می‌توان به‌عنوان چالش بزرگ استان دانست اما باید به شرایط و موقعیت جغرافیایی استان نیز توجه داشت.
مدیرکل محیط زیست قم با اشاره به میزان مصرف آب در بخش کشاورزی افزود: بیش از 65 درصد آب استان درزمینهٔ زراعت مصرف می‌شود که در این راستا ما نیازمند تحول و تغییر الگوی کشت هستیم.
وی با اشاره تصفیه آب در استان قم تصریح کرد: در مناطقی که اقلیم خشک و بیابانی وجود دارد باید سعی کنیم از آب‌های تصفیه‌شده برای بخش‌های کشاورزی استفاده کنیم تا به‌وسیله این روش میزان حقابه‌های ما محفوظ باشد و در فصل تابستان با هجوم ریز گردها مواجه نشویم زیرا پدیده ریز گردها در اثر خشکی محیط در فضا پخش می‌شود.
رکنی با اشاره به اهمیت تفکیک زباله و استفاده بهینه از آن در بخش کشاورزی عنوان کرد: اگر فرهنگ تفکیک زباله در بین مردم وجود داشته باشد به‌راحتی می‌توان با تولید کود ورمی کمپوست به بخش کشاورزی خدمت کرد، البته باید این نکته را در نظر داشت که استفاده کود ورمی کمپوست ویژه زمین مای زراعی کوچک است.
وی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی برای حفاظت از محیط زیست گفت: به‌منظور دانش‌افزایی، توانمندسازی و توسعه مشارکت جامعه فرهنگیان دوره آموزشی ضمن خدمت با عنوان «بهداشت و حفاظت محیط زیست» برای معلمان آموزش‌وپرورش استان قم برگزار می‌شود.
مدیرکل محیط زیست قم گفت: با هماهنگی و پیگیری‌های انجام‌شده موافقت‌نامه احداث پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار با رویکرد پژوهش‌های دانش‌بنیان در حوزه محیط زیست عملیاتی شده که در این راستا زمین موردنیاز به پژوهشکده و محیط زیست اختصاص داده‌شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : خبرگزاری تسنیم