تفکیک زباله از مبدا باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود

پنجشنبه 25 دی 1393 ساعت 04:50

 

 

 

 

تفکیک زباله از مبدا باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود


عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: موضوع تفکیک زباله از مبدا باید به عنوان یک فرهنگ عمومی و غالب در جامعه ترویج و نهادینه شود.


'محمد حقانی' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه موضوع پسماند باید به عنوان یک واحد درسی در مدارس تدریس شود، اظهار کرد: در حال حاضر کار تفکیک زباله از مبدا در مورد کمتر از 10 درصد زباله های تولیدی شهر تهران انجام می شود.
وی با بیان اینکه موضوع درس پسماند باید به واحدهای آموزشی مدارس گنجانده شود، از وزیر آموزش و پرورش خواست تا سرفصلی را در کتاب های درسی برای پسماند باز کنند تا از این طریق علاوه بر آشنایی دانش آموزان با مزایای استفاده از پسماندها، زمینه برای توسعه و ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدا در سطح جامعه فراهم شود.
حقانی گفت: حساسیت های بسیاری در حوزه پسماند وجود دارد و شهرداری تهران روزانه 10 میلیارد ریال برای جمع آوری، تفکیک، پردازش و دفع زباله هزینه می کند که این رقم در سال به بیش از چهار هزار میلیارد ریال می رسد.
عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: با توجه به اعتبارات پیش بینی شده برای اجرای طرح پسماند، باید شاهد بهبود شرایط جمع آوری و تفکیک زباله های شهر تهران باشیم و این درحالی است که هنوز مشکلات زیادی دراین حوزه وجود دارد.
حقانی تاکید کرد: تفکیک زباله های تولیدی شهر باید از مبدا انجام شود و این درحالی است که آمار اجرای این طرح در سطح شهر به نسبت کل زباله های تولیدی، کمتر از 10 درصد است.
وی تفکیک زباله را اقدامی در راستای حفظ منابع ملی دانست و افزود: تفکیک زباله از مبدا علاوه بر کارآفرینی، موجب افزایش درآمدهای پایدار شهری خواهد شد.
عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران افزود: باید از تمام ظرفیت های شهروندی در راستای اجرای طرح تفکیک زباله استفاده شود چراکه شهرداری به تنهایی قادر به اجرای کامل و موثر این طرح نیست.
حقانی به نقش موثر رسانه ها در راستای انجام کار فرهنگی و فرهنگ سازی در زمینه تفکیک زباله از مبدا اشاره و اظهار کرد: رسانه ها به ویژه صدا و سیما باید علاوه بر اطلاع رسانی در این حوزه، برای تبدیل موضوع تفکیک زباله به یک فرهنگ غالب در جامعه تلاش کنند.
روزانه حدود هشت هزار تن زباله در شهر تهران تولید می شود.