زباله روستاهای استان مرکزی ساماندهی می‌شود

یکشنبه 19 بهمن 1393 ساعت 17:42
 زباله روستاهای استان مرکزی ساماندهی می‌شود

 

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی: زباله روستاهای استان مرکزی ساماندهی می‌شود


پسماند ایران: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: از اولویت‌های مسئولان در استان مرکزی ساماندهی محل دفن ضایعات روستائیان است که یک مشکل جدی با ضوابط زیست محیطی و بهداشتی دارد.


به گزارش پسماند ایران ، امیر انصاری پیش از ظهرامروز در همایش شیوه نامه اجرائی دفن بهداشتی پسماندهای عادی روستاهای استان مرکزی در اراک اظهار داشت: استان‌مرکزی از ظرفیت‌های زیستی در اکوسیستم تالابی، دشتی، کویری، کوهستانی و جنگلی بسیار غنی بوده و این استان توانسته رتبه سوم تنوع زیستی کشور را به خود اختصاص دهد.
وی افزود: با همکاری اقشار مختلف مردم می‌توان در راستای حفاظت از محیط زیست تلاش کرد یکی از جنبه‌های مهم در پیشگیری از آلوده شدن محیط زیست تولید پسماند و مدیریت مواد زاید تولیدی در روستاها و شهرها است با این وجود می‌توان به معنای واقعی حفاظت نزدیک شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: در استان مرکزی 11 منطقه وجود دارد که تحت حمایت حفاظت محیط زیست بوده و قدیمی‌ترین منطقه‌ای که تحت حفاظت است منطقه 70 قله است.
انصاری با اشاره به تاخیر در مدیریت پسماند در استان‌مرکزی گفت: استان مرکزی مدیریت پسماند را با 10 سال تاخیر شروع کرده است باید با تدابیری تاثیرگذار نواقصی که استان وجود دارد را برطرف کرد تا مدیریت بازیافت با شیوه موثر جایگزین شود.
وی‌افزود: از مشکلات جدی زیست‌محیطی که بستر رودخانه‌ها را تهدید و یک معضل شده است واقع شدن بیشتر محل‌های دفن پسماند روستایی در بستر رودخانه‌ها است که خطرات زیادی را به همراه دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: اینگونه مشکلات در استان باید رفع شود و مسئولان باید به اینگونه معضلات با نگاه بازنگری جدی نگاه کنند.
انصاری با اشاره به محل دفن روستاها گفت: از اولویت‌های مسئولان در استان مرکزی ساماندهی محل دفن ضایعات روستائیان است که یک مشکل جدی با ضوابط زیست محیطی و بهداشتی دارد.
وی افزود: روستاها یک ظرفیت بزرگ برای توسعه اقتصادی به شمار می‌روند که گردشگری روستایی سهم بسزایی در این اقتصاد دارد پسماندها نباید سبب شود که چهره روستاها نازیبا و آلوده شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: پسماندهای روستایی اثرات زیانبارتری نسبت به پسماندهای شهری بر آلاینده‌های منابع آب و خاک به سبب پراکندگی در محیط زیست دارند.
انصاری با اشاره به مدیریت اراضی در روستاها گفت: مسئولان باید درباره اراضی در روستاها نیز توجه و مدیریت کنند و جزء مسایل مهم در مدیریت روستایی استان مرکزی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : خبرگزاری تسنیم