بازديد معاون وزير كشور از كارخانه تفكيك در مقصد قم/ تاكيد بر تحقق وعده‌‌ها

پنجشنبه 25 دی 1393 ساعت 16:26
بازديد معاون وزير كشور از كارخانه تفكيك در مقصد قم/ تاكيد بر تحقق وعده‌‌ها

به گزارش پسماند ایران به نقل از روابط عمومي سامَپ قم، هوشنگ خندان‌دل، معاون عمران و توسعه شهري وزارت كشور پيش از ظهر پنجشنبه در جريان سفر به قم و بازديد از پروژه‌هاي شهري، سري هم به كارخانه تفكيك در مقصد در سايت البرز زد.

 

اين كارخانه قرار است با روش‌هاي علمي، زباله‌هاي شهري را در مقصد تفكيك كرده تا بتوان از اين زباله‌ها در ديگر فرايندهاي بازيافتي استفاده كرد.
قرارداد ساخت اين كارخانه ۱۵ ماهه بوده كه ارديبهشت ماه ۹۲ ابلاغ شده و بنا بر اين قرارداد آبان‌ماه سال جاري بايد كارخانه تفكيك از مقصد به بهره‌برداري مي‌رسيد اما به دلايلي كه مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم آن را مربوط به محقق نشدن سهم دولت در راه‌اندازي اين كارخانه مي‌داند، به تعويق افتاد.
بازديد معاون وزير كشور از پروژه‌هاي شهري در قم بهانه‌اي شد تا اين مسئله پيگيري شده و بر ضرورت تحقق وعده‌هاي دولتي در اين زمينه تاكيد شود.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم در حاشيه اين بازديد با اشاره به اهميت اين كارخانه در مسائل زيست محيطي و اقتصادي شهر قم ابراز داشت: پنج گام براي احداث اين كارخانه وجود داشت كه چهار گام نخست يعني تحقق تعهدات شهرداري، تحقق تعهدات پيمانكار، تائيد فني مراحل ساخت و اراده مسئولان شهري و استاني شكل گرفته و تنها گام آخر يعني تحقق وعده دولت مانده است.
به گفته رضا بامداد اصل، قرار بوده دولت پرداخت سود تسهيلات پيمانكار اين پروژه را به عهده بگيرد. مبلغ اين سود يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان بوده كه به دليل تاخير در پرداخت توسط دولت، با احتساب جريمه، به دو ميليارد تومان رسيده است.
وي احداث كارخانه تفكيك زباله در مقصد در استان قم يك اقدام فرابخشي وفرا استاني دانست و گفت: اين كارخانه زماني كه به ما تحويل داده شده بود، يك سوله بود اما در حال حاضر تبديل به يك مجموعه پيشرفته براي تفكيك زباله شده و اگر كالاهايي كه به دليل تخصيص نيافتن اعتبارات در گمرك مانده، ترخيص شود، كار خود را شروع خواهد كرد.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم با اشاره به اينكه راه‌اندازي اين كارخانه يك ماه از برنامه عقب مانده اظهار داشت: معاون وزير كشور در بازديد امروز خود قول دادند كه در اولين فرصتي كه اعتباراتي براي سازمان شهرداري‌ها تخصيص يافت، اين مبلغ را اختصاص دهند.

شهرك صنعتي بازيافت احداث مي‌شود

آنطور كه بامداد اصل مي‌گويد، سازمان مديريت پسماند شهرداري قم به دنبال ايجاد يك شهرك صنعتي بازيافت در سايت البرز است تا زباله‌هاي شهري در پروسه‌هاي مخصوص به خود بازيافت شوند.
بخشي از اين كار به زباله‌هاي خشك مربوط مي‌شود كه بر حسب نوع فرايند متفاوتي دارد و بخش ديگر مربوط به زباله‌هاي تر است كه اين شهرك تلاش مي‌كند به سمت توليد محصولات آلي مورد نياز در كشاورزي مانند كمپوست و ورمي كمپوست برود.
اجراي تمام اين برنامه‌ها منوط به راه‌اندازي هر چه زودتر كارخانه تفكيك در مقصد است تا زباله‌ها با خلوص قابل قبول در فرايندهاي متفاوت بازيافتي قرار بگيرند. در واقع اين كارخانه تمام اتوماتيك گام نخست يك فرايند بزرگتر است كه بايد زودتر شكل بگيرد.
تلاش براي جذب اعتبارات ملي
مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم مي‌گويد اين سازمان تمام تلاش خود را به كار مي‌گيرد تا مسئولان استاني و كشوري را نسبت به اين اقدام حساس كند تا يكي از بهترين خطوط صنعت بازيافت با مشاركت نهادهاي مربوط در قم شكل بگيرد.
بامداد اصل با اشاره به خشكسالي اعتباري كه در دولت وجود دارد ابراز داشت: هر چند اين شرايط جذب اعتبارات براي شهر قم را سخت كرده اما ما تلاش مي‌كنيم تا اين خشكسالي در قم شديدتر نباشد.
وي افزود: اگر قرار است آباداني قم كه همه از آن صحبت مي‌كنند در عمل اتفاق بيفتد، بايد در تخصيص اعتبارات به قم نگاه مهربان‌تري داشت.