روزانه 4.7 تن پسماند بیمارستانی در آذربایجان غربی تولید می شود

شنبه 27 دی 1393 ساعت 12:36

 

 

 

روزانه 4.7 تن پسماند بیمارستانی در آذربایجان غربی تولید می شود


کارشناس مسوول آرمایشگاه و پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: روزنه 4.7 تن پسماند بیمارستانی در این استان تولید می شود.


سکینه رستمی : پسماندهای بیمارستانی شامل پسماندهای عفونی، برنده، پاتولوژی، رادیو اکتیو، دارویی، شیمیایی، بافتهای سرطانی است.
وی اظهار کرد: این پسماندها توسط دستگاههای اوتو کلاو و یا همان بی خطر ساز زباله در بیمارستانها بی خطر سازی و سپس امحا می شوند.
رستمی گفت: از کل حدود 30 بیمارستان استان 28 بیمارستان مجهز به دستگاه بی خطر ساز هستند و اخیرا دو بیمارستان خصوصی در ارومیه نیز نسبت به تهیه دستگاههای بی خطر ساز اقدام کرده اند.
وی اضافه کرد: هم اکنون چهار شرکت در استان در زمینه حمل و نقل پسماندهای بیمارستانی مشغول به کار هستند که نشستهای متعددی نیز با هدف ارتقای سطح آگاهی رانندگان و کارکنان در این زمینه انجام می شود.
رستمی اظهار کرد: تنها دو بیمارستان امید و رازی ارومیه فاقد این دستگاهها هستند که علت این امر هم بسیار پایین بودن میزان پسماندهای آنان است.
پسماندهای پزشکی ویژه به کلیه پسماندهای عفونی و زیان آور ناشی از بیمارستانها، مراکز بهداشتی درمانی، آزمایشگاههای تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه که به دلیل بالا بودن حداقل یکی از خواص خطرناک از قبیل سمیّت، بیماری زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه آن که به مراقبت ویژه (مدیریت خاص) نیاز دارند، گفته می شود.
چـهار دسته اصلی پسماند پزشکی شامل پسماند عفونی، پسماند تیز و برنده، پسماند شیمیایی، دارویی و پسماند عادی است، بی خطرسازی نیز شامل اقداماتی است که ویژگی خطرناک بودن پسماند پزشکی را رفع می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع :ایرنا