شهردار آمل وضعیت ساخت کارخانه زباله سوز را تشریح کرد

یکشنبه 28 دی 1393 ساعت 03:16

 


 

شهردار آمل وضعیت ساخت کارخانه زباله سوز را تشریح کرد

شهردار آمل گفت: برای احداث کارخانه زباله سوز وطرح امحای زباله های شهری به روش تکنولوژی ' پلاسما' درمحل دفن زباله , شهرداری مصمم به اجرای آن است.


'احمد امیرسلیمانی ' روز شنبه در خصوص جزییات این طرح به خبرنگار ایرنا افزود: تحقق راهبرد توسعه فناوری در بکارگیری روش های نوین و کارآمد در مدیریت پسماند با تضمین ملاحظات زیست محیطی و بهره برداری از مزیت های مرتبط با امحاء و بازیافت زباله شهری و صنعتی و در نهایت تبدیل آن به انرژی در راستای ارتقاء سلامت شهروندان و محیط زیست است.
وی اضافه کرد: برای اجرای این طرح و شرایط واگذاری زمین 10 هکتاری که در حاشیه رودخانه هراز در کیلومتر 20 جاده هراز (آمل به تهران) واقع شده، به همراه مدیرکل آب منطقه ای مازندران ورییس منابع طبیعی شهرستان واعضای شورای اسلامی شهرآمل بازدید وشرایط واگذاری آن به شهرداری برای احداث این کارخانه بررسی شد.
شهردارآمل، تصریح کرد: اکنون شورای اسلامی شهر و شهرداری آمل با جدیت تمام پیگیر احداث کارخانه زباله سوز در راستای امضای تفاهم نامه استانداری مازندران با دانشگاه آزاد اسلامی کشور در خصوص ساماندهی معضل زباله آمل هست.
امیرسلیمانی ابرازامیدواری کرد: انشاءالله پس از انجام مراحل قانونی و واگذاری زمین 10 هکتاری توسط آب منطقه ای استان به شهرداری آمل، این شهرداری هرچه سریعتر زمین در اختیار پیمانکار قرارخواهد داد تا عملیات اجرایی احداث کارخانه زباله سوز در این شهرستان اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را برای رفع مشکل زباله انجام خواهیم داد تا هر چه زودتر به سرانجام برسد، افزود: این پروژه با همکاری شهرداری آمل ، دانشگاه آزاد اسلامی و یک شرکت سرمایه گذار انجام خواهد شد.
شهردارآمل به مزیت های اجرای طرح امحای زباله های شهری به روش تکنولوژی' پلاسما' افزود: از مزایای زباله سوزی نسبت به روش های دیگر دفع زباله می توان به مساحت کم زمین مورد نیاز در مقایسه با دفن ، عدم وابستگی به شرایط جوی ، سرعت و سهولت دفع ، تولید خاکستر پاک قابل استفاده ، کاهش سریع حجم پسماند ، قابلیت دفع پسماندهای خطرناک ، کاهش هزینه نگهداری دفع ، کاهش تولید آلاینده های هوا و کاهش خطر آلودگی آب های سطحی اشاره کرد.
امیرسلیمانی اضافه کرد: به طور حتم خسران و زیان هایی که بحران زباله در استان های شمالی کشور ایجاد می کند نیازمند همکاری و کمک دولت است و نمی توان انتظار داشت که شهرداری به تنهایی و بدون داشتن اعتبارات کافی به حل این مشکل بپردازد لذا رفع این معضل نیاز اعتبارات ملی نیز می باشد.
اوایل آذرماه امسال تفاهم نامه اجرای طرح امحای زباله های شهری به روش تکنولوژی ' پلاسما' درمحل دفن زباله شهرداری آمل به امضای ' ربیع فلاح ' استاندار مازندران و ' حمید میرزاده' رییس دانشگاه آزاد اسلامی کشور در تهران رسید.
به موجب این تفاهم نامه مقرر شد، اجرای این طرح در آمل بر اساس آخرین فناوری و پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا یعنی تکنولوژی پلاسمای حرارتی برای امحاء و تولید انرژی از زباله توسط سرمایه گذار بخش خصوصی اجرا شود.
روزانه بیش از 180 تن زباله در شهر آمل تولید وبه محل دفن زباله در منطقه عمارت این شهرستان در حدود 30کیلومتری جاده هراز منتقل می شود.
تکمیل شدن انباشت زباله از حدود 30سال گذشته تاکنون در محل عمارت، مسئولان شهری آمل را برای برطرف کردن معضل دفن واستفاده ازفناوری های جدید به تکاپو انداخته است.