روزانه 48 هزار تن پسماند در کشور تولید می شود

یکشنبه 28 دی 1393 ساعت 11:48


 

 روزانه 48 هزار تن پسماند در کشور تولید می شود

 

 کارشناس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: روزانه بیش از 48 هزار تن پسماند عادی در کشور تولید می شود که 10 هزار تن از آن مربوط به پسماندهای روستایی است.


به گزارش پسماند ایران، مهیار صفا روز یکشنبه در کارگاه مدیریت پسماند روستایی استان قزوین افزود:میزان تولید زباله های بیمارستانی روزانه 400 تن و پسماندهای ویژه صنعتی نیز 9 هزار تن است.
وی اضافه کرد: متاسفانه جامعه انسانی با تغییر در سبک زندگی و مصرف گرایی به سمتی سوق یافته است که روز به روز شاهد افزایش تولید زباله هستیم.
صفا، نخستین گام فکری در جهت حل مسایل زیست محیطی در روستاها و شهرها را کاهش تولید زباله عنوان کرد و ادامه داد: دهیاران باید مانند شهرداری ها ساماندهی پسماندها و زباله ها را در اولویت کار خود قرار دهند تا در آینده با بحران های مختلف ناشی از آن مواجه نشوند.
وی تولید زباله، ذخیره سازی موقت تفکیک در مبدا، جمع آوری و پردازش و حمل و نقل و دفع نهایی را اجزای سیستم مدیریت پسماند عنوان کرد و گفت: دفن بهداشتی زباله، بازیافت مواد و زباله سوزی سه روش اصلی دفع بهداشتی زباله به شمار می رود.
صفا خاطرنشان کرد: حدود 52 درصد زباله در بخش روستایی فسادپذیر است که اگر بخش عمده آن را بازیافت کنیم و به کارگاه ها بفروشیم 70 درصد مشکل را حل کرده ایم، اما به دلیل فرهنگ سازی نادرست این موضوع مورد غفلت واقع شده است.
کارشناس دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور یادآور شد: این پسماندهای فسادپذیر در روستاها قابلیت تبدیل به کمپوست را دارند و جلوگیری از دفع غیرمجاز و غیربهداشتی زباله ها و کاهش محل های غیرمجاز دفع زباله از جمله فواید تبدیل زباله به کمپوست است.
صفا استفاده از ظروف پلاستیکی را چالشی بزرگ خواند و گفت: روزانه 2.1 میلیون تن پلاستیک در ایران تولید می شود که استفاده و در چرخه زباله قرار گرفتن آن یک فاجعه زیست محیطی برای کشور است و ما وظیفه داریم از جایگاه خود برای بهبود وضعیت آن استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در تمام دنیا حدود 100 میلیون تن زباله پلاستیکی در سال تولید می شود که 10 درصد آن به آب های آزاد راه پیدا می کند و از این 10 درصد، 70 درصد به عمق و 30 درصد به صورت شناور در سطح اقیانوس ها باقی می ماند و مشکلات زیستی فراوانی به وجود می آورد.
صفا گفت: در مدیریت پسماند باید با کاهش تولید پلاستیک و آموزش های همگانی برای تفکیک زباله های پلاستیکی از مبدا مورد تاکید قرار گیرد و استفاده از ظروف یکبار مصرف و کیسه های پلاستیکی به حداقل کاهش یابد.
کارشناس مسوول دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مدیریت پسماند را در شهرها و روستاها مهم ارزیابی کرد و افزود: برای پیشگیری از بیماری های مختلف و بحران ها باید این موضوع به دغدغه جدی مسوولان و مردم تبدیل شود.
در کارگاه مدیریت پسماند روستایی قزوین که در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، بخشداران و دهیاران روستاهای این استان شرکت داشتند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : ایرنا