افتتاح اولین مرکز آموزش مدیریت پسماند در تهران

دوشنبه 29 دی 1393 ساعت 19:24

 

 

افتتاح اولین مرکز آموزش مدیریت پسماند در تهران


اولین مرکز آموزش تخصصی و نمایشگاه دائمی سازمان مدیریت پسماند عصر امروز با حضور معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران افتتاح شد.


به گزارش پسماند ایران، مجتبی عبدالهی در این مراسم با بیان اینکه نمایشگاه و مرکز آموزشی برای علاقمند به فراگیری مسائل پسماند در این جا گردآوری شده است گفت:‌ در این مرکز آموزش شهروندی برای تمامی اقشار جامعه و به صورت ویژه برای دانش‌آموزان در تمام مقاطع تحصیلی ارائه می‌شود.
وی افزود: برنامه‌های آموزشی با محوریت‌ پسماندهای خشک طراحی شده و علاوه برآن می‌خواهیم آموزش دهیم که چگونه پسماندها می‌تواند به چرخه مصرف بازگردد و چگونه پسماندها می‌توانند به محیط‌زیست آسیب وارد کنند.
معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران با اشاره به اقدامات شهرداری در هفته هوای پاک عنوان کرد: اقدامات مختلفی در این هفته در مناطق 22 گانه انجام شده که در قالب کمپین آسمان آبی و زمین پاک شکل گرفته است.
عبداللهی با اشاره به اهمیت تحقق آسمان آبی و زمین پاک عنوان کرد: این کمپین برای حفاظت از محیط زیست و فراهم‌کردن شرایط بهتر زندگی بسیار مورد اهمیت است اما تمام حوزه‌های مسئول و غیرمسئول به جز شهرداری باید عزم ملی داشته باشند تا شاهد تغییرات اساسی در هوای پاک باشیم.
عبدالهی با بیان اینکه امسال 92 روز هوای ناسالم در تهران را تجربه کردیم گفت: امسال بیش از 11 درصد بهبود در وضعیت هوا را شاهد بودیم که این نشاندهنده بهبود هوای تهران نسبت به پارسال است.
عبداللهی در خصوص این مرکز بیان کرد: ساختمان این مرکز از قبل وجود داشته است اما کاربری دیگری داشته است و اکنون تغییر کاربری داده و آموزشی نیز توسط کارشناسان و متخصصین حوزه پسماند ارائه می‌شود.در حال حاضر این تنها مرکز آموزش تخصصی پسماند است اما به دنبال این هستیم تا تعداد مراکز را افزایش دهیم.
وی آسمان آبی و زمین پاک دو موضوع مهم در زمینه مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: کمپین آسمان آبی زمین پاک فرهنگ سازی در حوزه ترافیک و پسماند را پیگیری می‌کند که از نظر بنده در حوزه ترافیک با توجه به تجربه قبلی فرهنگ‌سازی در خصوص بستن کمربند ایمنی ذهن مردم آشناتر است ولی موضوع تفکیک از مبدا پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که در این حوزه با توجه به فراهم‌شدن زیرساخت‌های لازم و برقراری ارتباط خوبی که با رسانه‌ها ایجاد شده است امیدواریم که شاهد بهبود افزایش سهم تفکیک از مبدا و جمع‌آوری پسماند خشک خواهیم بود.
عبداللهی در ادامه اظهارکرد: در حال حاضر7500 تن زباله تولید می‌شود که 35 درصد آن زباله خشک است اما تنها 14 درصد در مبدا تفکیک می‌شود. بر اساس مصوبه شورای شهر تهران سهم تفکیک زباله از مبدا تا پایان برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران باید به 30 درصد برسد که اگر همه ارگان‌ها همکاری کنند در مدت کمتری به این میزان خواهیم رسید.
عبدالهی خاطر نشان کرد:‌ در حوزه پسماند افرادی برای آموزش به مدارس مراجعه می‌کنند تا این اطلاعات به دانش‌آموزان ارائه دهند علاوه بر آن بر اساس جلساتی که کارشناسان ما با کارشناسان آموزش و پرورش داشته‌اند قرار بر این شد که مباحث مربوط به پسماند نیز در کتب درسی گنجانده شود.
به گزارش پسماند ایران، صبح امروز مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران به گفته خود روز کاری خود را با اتوبوس و مترو آغاز کرد اما مشاهدات خبرنگاران از ورود خوب مراسم افتتاحیه مبنی بر استفاده او از خودروی شخصی بود.
حجت‌الاسلام ناصحی عضو شورای شهر تهران نیز در ادامه این مراسم عنوان کرد: افتتاح این مرکز باعث آموزش شهروندان و فرهنگ‌سازی در خصوص تفکیک پسماند در منزل است که این باعث می‌شود فضای سالمی درشهر داشته باشیم چرا که پسماندها سرمایه‌های ارزشمندی هستند.
وی با اشاره به شعار شهرداری تهران مبنی بر تغییر رویکرد شهرداری تهران از نهاد خدماتی به نهاد فرهنگی اجتماعی گفت:‌ با اقداماتی که در شهر تهران انجام می‌شود امیدواریم در بخش‌های مختلف پیوند فرهنگی ایجاد شود. اگر شهری را نتوانیم از آلودگی پاک کنیم پیشرفت بی‌فایده خواهد بود چرا که پیشرفت برای شهروندان سالم فایده دارد.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مردم باید در حوزه پسماند کمک فکری فرهنگی، مادی داشته باشند گفت: برنامه‌ای برای همه ائمه جماعات برگزار کردیم از کارشناسان توسعه پسماند نیز دعوت کردیم تا مطالبی را در این حوزه به ایشان ارائه دهند و این افراد در مساجد برای مردم از تفکیک زباله و سالم‌سازی محیط زیست سخن بگویند.
وی در خصوص اقدامات‌های بلندمدت مدیریت شهری در حوزه سیاست‌گذاری و فرهنگ سازی بیان کرد : بر اساس مصوبه شورای شهر شهرداری موظف است برای امور فرهنگی و آموزشی ثبت کند البته نباید انتظار داشت که امور فرهنگسازی و آموزشی بازدهی فوری داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : ایسنا