بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی در آبیک

یکشنبه 19 بهمن 1393 ساعت 18:35

 

رئیس مرکز بهداشت آبیک خبر داد
بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی در آبیک 

 

محمد بابایی اظهار کرد: پسماندهای عفونی شهرستان آبیک پیش از اینکه بی‌خطرسازی شوند در محل دفن زباله شهر آبیک دفن می‌شدند اما با تدبیر مسئولان شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک و دیگر مسئولان این شهرستان، از دی ماه امسال بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی آغاز شده است.
وی افزود: در نشستی که با حضور مسئولان شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک با مسئولان سازمان نظام پزشکی شهرستان آبیک، شهرداری آبیک، رئیس بیمارستان ولی‌عصر (عج) و رئیس اداره محیط زیست شهرستان آبیک صورت گرفت، مقرر شد از سوی سازمان نظام پزشکی شهرستان آبیک همه بیمارستان‌ها، مطب‌های خصوصی پزشکان عمومی، مراکز درمانی و مراکز خصوصی تولیدکننده پسماندهای عفونی نسبت به بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی اقدام کنند.
این مسئول در خصوص شیوه بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی در شهرستان آبیک توضیح داد: از طریق یک شرکتی که مجوز جمع‌آوری پسماندهای عفونی را دارد با بیمارستان ولی‌عصر (عج) قرارداد منعقد شده تا پسماندهای عفونی مراکز یادشده جمع‌آوری و برای بی‌خطرسازی به بیمارستان ولی‌عصر (عج) انتقال یابد.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان آبیک بیان کرد: پس از انتقال پسماندهای عفونی از سوی شرکت مجوزدار، بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی توسط دستگاه بی‌خطرساز بیمارستان ولی‌عصر (عج) صورت می‌گیرد.
بابایی اضافه کرد: پس از بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی، این پسماندها عاری از میکروب شده و به زباله عادی درآمده و توسط شهرداری به صورت بهداشتی در محل دفن زباله، دفن می‌شود.
وی در خصوص عدم بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی تصریح کرد: عدم بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی سبب می‌شود سلامت افرادی که این زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و یا سودجویان زباله، به خطر بیفتد و به دلیل آلودگی این پسماندها، به بیماری‌های متعددی از جمله هپاتیت و ایدز و دیگر بیماری‌ها مبتلا شوند.
این مسئول افزود: بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی عوارض بسیاری به همراه دارد که با انجام بی‌خطرسازی این پسماندها، دیگر شاهد عوارض آن بر روی افراد نخواهیم بود و زباله آن به صورت زباله عادی دفن می‌شود.
رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان یادآور شد: از مسئولان سازمان نظام پزشکی شهرستان آبیک درخواست می‌شود به دست‌اندرکاران پزشکی و بهداشتی برای تحقق بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی اطلاع‌رسانی کنند تا اصول بهداشتی را رعایت کنند.
بابایی ادامه داد: مردم باید بدانند اگر در مواقعی با این گونه پسماندها روبرو شدند نباید به این پسماندها دست بزنند چراکه مشکل‌ساز هستند و سبب انتقال بیماری‌های مختلفی به انسان می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: شهرستان آبیک دارای دو بیمارستان، دو درمانگاه خصوصی، 15 مطب پزشک عمومی، 25 خانه بهداشت روستایی، شش مرکز بهداشتی و درمانی در روستاهای کوندج، ناصرآباد، قشلاق، زیاران و شهر خاکعلی و بیاضیان آبیک و چهار پایگاه بهداشت شهری است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : خبرگزاری فارس