بخش عمده آلودگی هوای تهران به علت عدم خروج خودروهای فرسوده است

یکشنبه 19 بهمن 1393 ساعت 17:42
 بخش عمده آلودگی هوای تهران به علت عدم خروج خودروهای فرسوده است

ابتکار: عدم خروج خودروهای فرسوده بخش عمده آلودگی هوای تهران 


رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بخش عمده ای از آلودگی های هوا به ویژه در تهران به دلیل عدم خروج خودروهای فرسوده و موتورسیکلت ها است، گفت: اقدامات موثر در این زمینه که منجر به بهبود کیفیت هوا شود بی شک اثرات اجتماعی مثبتی را نیز به به همراه خواهد داشت.
به گزارش پسماند ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار  در جلسه تصمیم گیری در خصوص خروج خودروهای فرسوده برگزار شد،افزود: اصلاح الگوی ترافیکی و خروج خودروهای فرسوده بر بهبود کیفیت هوا تاثیر زیادی خواهد داشت.
وی با تاکید بر عزم جدی دولت در زمینه کاهش آلودگی هوای کشور به ویژه در کلان شهرها و دستاوردهای خوبی که در این زمینه کسب شد، گفت: اصلاح کیفیت سوخت و توزیع سوخت استاندارد،کاهش میزان گوگرد گازوئیل عرضه شده از 7 هزار قسمت در میلیون به 150 قسمت در میلیون، حذف بنزین پتروشیمی از جمله اقدامات بسیار خوب دولت یازدهم در این زمینه است اما این اقدامات کافی نیست.
معاون رییس جمهوری افزود: اصلاح الگوی ترافیکی از طریق توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و خروج خودروهای فرسوده اثر بسیار مثبتی بر بهبود کیفیت هوا خواهد داشت.
وی اظهار کرد: خروج خودروهای فرسوده و بهبود کیفیت هوا منجر به کاهش خسارات وارده به کشور در بخش های مختلف اجتماعی، اقتصادی، محیط زیستی و به ویژه سلامت مردم خواهد شد.
*** خروج 17 هزار و 700 دستگاه تاکسی فرسوده از تهران
همچنین محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری گفت: بهترین اقدام برای کنترل چهار پارامتر اصلی آلودگی هوا ارایه برنامه یکپارچه با اعلام دقیق مشوق ها، زمان بندی، میزان اعتبارات لازم و معرفی منابع اعتبارات جهت آغاز عملیات اجرایی است.
شریعتمداری با تاکید بر این نکته که خروج 17 هزار و 700 دستگاه تاکسی فرسوده در تهران قطعا نیازمند همکاری شهرداری تهران، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و سازمان حفاظت محیط زیست دارد، افزود: البته ضرورت دارد زمینه های لازم برای مشارکت بخش خصوصی در کنار بخش دولتی در این خصوص فراهم شود.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: صرف نظر از جنبه مالی که از اصلاح سوخت کشور عاید خواهد شد، جنبه های بهداشتی، محیط زیستی و سلامت مردم از چنان اهمیتی برخوردار است که که هیچ کوتاهی در این زمینه پذیرفته نشود.
وی افزود: سلامت مردم اولویت نخست دولت است و از این رو از هر اقدامی که منجر به بهود کیفیت زندگی و سلامت مردم شود، استقبال می کنیم


*** کاهش 18 درصدی ذرات معلق روزانه در تهران با خروج اتوبوس ها و مینی بوس های فرسوده
وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا نیز با ارائه گزارش آماری از وضعیت خودروهای فرسوده و موتورسیکلت های شهر تهران و تاثیر آن بر آلودگی هوا، گفت: روزانه هشت تن ذرات معلق وارد هوای تهران می شود که 43 درصد آن حاصل تردد کامیون ها در تهران و 33 درصد آن نتیجه تردد موتورسیکلت هاست.وی افزود تنها با خروج اتوبوس ها و مینی بوس های فرسوده می توان در حدود 18 درصد از میزان انتشار روزانه ذرات معلق در تهران کاست.حسینی ادامه داد: میزان تولید و انتشار روزانه اکسیدهای نیتروژن نیز 120 تن است که حدود 18 درصد آن مربوط به تاکسی های فرسوده است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه توزیع مکانی انتشار آلاینده ها در اوج ترافیک صبحگاهی بیانگر تاثیر بالای موتورسیکلت ها در مرکز و کامیون ها در کمربندی شهر در آلودگی هوا است.
حسینی اظهار کرد: جایگزینی یک تاکسی فرسوده با تاکسی نو منجر به کاهش یک تن آلایندگی در سال خواهد شد. *** نصب فیلتر دوده در اتوبوس های پایتخت
پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی پایتخت نیز در این جلسه با اعلام اینکه 2 هزار و 25 دستگاه اتوبوس با عمر بیش از هشت سال در تهران روزانه 16 تا 17 ساعت فعالیت دارند و این منجر به تولید حجم بالایی از آلایندگی در تهران می شود، گفت: این در حالی است که طی پنج سال گذشته هیچ دستگاه اتوبوس جدیدی به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه نشد.سنندجی افزود: امسال 200 دستگاه اتوبوس با استاندارد یورو 4 خریداری شده و به زودی به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه خواهد شد.مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی پایتخت تاکید کرد: به زودی در راستای کاهش آلودگی هوا در پایتخت، نصب فیلتر دوده در اتوبوس های پایتخت آغاز خواهد شد.


*** آمادگی سازمان مدیریت تاکسیرانی بر تبدیل سالانه 7 هزار تاکسی فرسوده به نو
میثم مظفر مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز به ارایه گزارشی از عملکرد این سازمان و بیان نظرات و پیشنهادات خود در زمینه تعویض تاکسی های فرسوده پرداخت.
مظفر گفت: در صورت ایجاد زیرساخت های لازم، آمادگی تبدیل سالانه 7000 تاکسی فرسوده به نو را داریم.
*** 90 درصد آلودگی خودروهای تهران از خودروهای کاربراتوری تولید می شود
در ادامه یوسف حجت مدیر عامل خدمات انرژی دانا (دسکو) با ارایه آماری از تعداد خودروهای انژکتوری و هیبریدی موجود در تهران، گفت: 90 درصد آلودگی خودروهای تهران از خودروهای کاربراتوری تولید می شود.وی همچنین با تاکید بر ضرورت واگذاری امور به بخش خصوصی، تصریح کرد: بخش دولتی تنها باید وضع کننده مقررات و آیین نامه ها باشد.حجت اظهار کرد: تبدیل اتوبوس ها به اتوبوس های برقی و گازسوز می تواند نقش موثری در کاهش آلودگی هوای تهران داشته باشد.


*** 98 درصد خودروهای از رده خارج شده، کاربراتوری بودند
علیرضا فیض بخش رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت نیز با شرح اقدامات صورت گرفته و برنامه ریزی های آینده برای خروج خودروهای فرسوده، گفت: 98 درصد خودروهای از رده خارج شده، کاربراتوری بوده اند.
وی با ارایه آمار تعداد خودروهای فرسوده خارج شده از سال 85 تا 93، افزود: بالاترین میزان خودرو فرسوده خارج شده مربوط به سال 1389 با 256 هزار دستگاه خودرو فرسوده بود که در سال 1393 تا این بازه زمانی این رقم به 258 هزار رسیده و تا انتهای سال نیز افزایش خواهد داشت.
جلسه تصمیم گیری در خصوص خروج خودروهای فرسوده با حضور محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری، معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی پایتخت، علیرضا فیض بخش رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.