شرایط اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء در رشت، مناسب نیست

یکشنبه 19 بهمن 1393 ساعت 17:42
شرایط اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء در رشت، مناسب نیست

 مدیرعامل موسسه« سرزمین ایده آل ما» گفت: شرایط اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء در شهر رشت مناسب نیست و با روش های فعلی امکان رسیدن به نتیجه مطلوب در این طرح، مشکل است.


پیمان بازدیدی : قرار بود برای آموزش تفکیک زباله، بسته های آموزشی به مردم داده شود که متاسفانه این بسته ها جای خود را به یک تراکت معمولی داده اند.
وی با اشاره به اینکه برای همه گیر شدن این طرح نیاز به تشویق مردم وجود دارد افزود: برای این امر می توان با بهره گیری از تجربیات شهری مثل تهران، یک سری کالاهای تشویقی مثل مواد شوینده را برای مردم در نظر گرفت تا در ازای تحویل زباله هایشان، از این کالاها بهره مند شوند.
بازدیدی با اشاره به برخی از پیشنهاد های مطرح شده گفت: حتی یک شاخه گل یا یک گلدان کوچک بازیافتی که در آن شمعدانی کاشته شود، نتیجه گفتگو با مردم را رضایت بخش تر می کند.
وی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر مردم نسبت به شورای شهر و شهرداری خوشبین نیستند، ادامه داد: برای خیلی ها این سوال وجود دارد که شهرداری در ازای دریافت این زباله ها چه امتیازی در اختیار شهروندان قرار می دهد؟ که این سوال باید در قالب طرح های توجیهی شهرداری، پاسخ داده شود تا مردم برای همکاری با این طرح، با انگیزه باشند.
بازدیدی اضافه کرد: فراهم آوردن آسایش شهروندان در اجرای این طرح نیز یکی دیگر از موارد مهم در اجرای طرح تفکیک زباله است. به این معنی که حداقل در هر محل باید سطل آشغال هایی برای زباله خشک تعبیه شود. در غیر اینصورت مطمئن باشید تا وقتی خواسته‌های مردم برآورده نشود، استقبال زیادی از برنامه صورت نمی گیرد.
این فعال محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر زباله خشک یک روز در هفته جمع آوری می‌شود تصریح کرد: خانواده ها باید زباله خشک را یک هفته در خانه‌ نگه دارند و این مسئله برای همه خانوار‌ها از جمله خانه های آپارتمانی به دلیل جاگیر بودن زباله خشک، مقدور نیست.
وی همچنین با انتقاد از پیمانکارانی که از دادن کیسه زباله بیشتر دریغ می‌کنند گفت: یک کیسه زباله در طول هفته کافی نخواهد بود. در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها از آب معدنی استفاده می‌کنند که نگهداری این بطری ها به تعداد بالا در یک هفته، در کنار آشغال های دیگری مثل ظرف ماست، رب، مایع ظرف شویی و سایر آشغالهای پر حجم، امکان پذیر نیست.
مدیرعامل موسسه سرزمین ایده آل ما ادامه داد:همچنین برخی از پیمانکاران در ساعت پیش بینی شده در محله­ ها حضور ندارند. علاوه بر آن افراد یک خانواده ممکن است به دلایل مختلف در ساعت پیش بینی شده در منزل حضور نداشته باشند که این امر با داشتن ایستگاههای دریافت زباله حل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پیمانکاران در حال احداث ایستگاه های زباله هستند، گفت: باید قبل از شروع آموزش، ایستگاه‌ها احداث می شد تا در زمان آموزش، محل آنها را به مردم اطلاع می‌دادیم.
بازدیدی درباره نتیجه مثبت احداث این ایستگاه ها بیان کرد: در صورتی که مردم زباله‌های خشک را به هر دلیلی نتوانند به پیمانکار تحویل دهند، می توانند با مراجعه به ایستگاه در مقابل تحویل زباله خشک خود اقلام مصرفی یا کالای فرهنگی مانند بن خرید کتاب دریافت کنند.
وی با بیان اینکه هنوز فرهنگ سازی صحیح انجام نشده است افزود: برخی از مردم ترجیح می دهند زباله­ های خودشان را به دوره گردها بفروشند.
بازدیدی اظهار داشت: انتظار بر این است تا با بهره گیری از برخی راهکارها، شاهد مشارکت همه مردم در اجرای این طرح باشیم.
وی همچنین موفقیت بیشتر این طرح را منوط به استفاده از نظرات گروه‌های مردم نهاد دانست. گفتنی است؛ موسسه سرزمین ایده آل ما گروه آموزش دهنده منطقه ۱شهرداری رشت است که ۲۰ عضو این موسسه و ۵ نیروی پیمانکار منطقه توانستند در مدت یک ماه ۲۵ هزار نفر از مردم منطقه یک شهرداری رشت را به تفکیک زباله از مبدا دعوت کنند.

 

منبع : خبرگزاری مهر