شیرابه زباله سراوان به دریای خزر می‌رسد

یکشنبه 19 بهمن 1393 ساعت 17:42
شیرابه زباله سراوان به دریای خزر می‌رسد

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان: شیرابه زباله سراوان به دریای خزر می‌رسد
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: شیرابه زباله سراوان نه تنها رودخانه‌ها بلکه دریای خزر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.


محمدرضا برجی با تاکید بر اینکه حفاظت از محیط زیست بر اسا قانون اساسی یک وظیفه عمومی است، اظهار کرد: حیات طبیعت به سه عنصر آب، هوا و خاک وابسته است.
وی با بیان اینکه گیلان دارای شرایط اقلیمی در بهترین مکان و زمان ممکن است، افزود: گیلان دارای مطلوب‌ترین خاک و غنی‌ترین تنوع‌زیستی کشور را دارد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه 44 درصد آبزیان ایران در گیلان است، تصریح کرد: 60 درصد پستانداران، 3.36 درصد پرندگان، 36 درصد خزندگان و 10 درصد دوزیستان در گیلان وجود دارد و این تنوع زیستی با قاره اروپا برابری می‌کند.
وی با اشاره به اینکه بهترین جنگل‌های دنیا از نوع هیرکانی در گیلان موجود است، گفت: این درختان سه دوره تاریخی را پشت سر گذاشتند و جزو بهترین جنگل‌های دنیا هستند.
برجی ادامه داد: اینهمه طبیعت و مزیت در اختیار بشر قرار دارد اما رفتارها در مقابل آنها شایسته نبوده و اگر مشارکت مردم برای حفظ و نگهداری طبیعت استان نباشد با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم.
وی با تصریح بر اینکه محیط‌بانان با حداقل‌ترین امکانات در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: محیط‌بانان 72 ساعت در شبانه‌روز کار و تنها 48 ساعت استراحت می‌کنند بنابراین مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست بسیار تاثیرگذار است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با تاکید بر اینکه رفتارهای نادریت به محیط زیست آسیب می‌زند، یادآور شد: جایگاه زباله سراوان با انباشت زباله و تولید شیرابه تا 18 لیتر در ثانیه از معضلات بزرگی است که نه تنها رودخانه‌ها بلکه تا دریای خزر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی با بیان اینکه مشکلات احداث تصفیه‌خانه فاضلاب جایگاه سراوان رشت قابل برطرف شدن است، خاطرنشان کرد: با اعزام تیم کارشناسان می‌توانیم زمینه تعرفه زمین را فراهم کنیم تا برای اجرای این تصفیه خانه در اختیار پروژه قرار گیرد و برای این منظور با منابع طبیعی استان وارد مذاکره می‌شویم.

 

منبع : خبرگزاری فارس