۱۲۱۷سگ ولگرد در قزوین معدوم شد

دوشنبه 27 بهمن 1393 ساعت 20:33
 ۱۲۱۷سگ ولگرد در قزوین معدوم شد
مديرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوين گفت: در ۱۰ماه گذشته سال جاری یک هزار و ۲۱۷ سگ ولگرد توسط واحد اتلاف حیوانات ناقل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین معدوم سازی شد.


به گزارش پسماند ایران، مجتبی منتظری در جمع خبرنگاران اظهارداشت: مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد، شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان، افزایش آن در جمعیت دامی و انسان و انتقال بسیاری از بیماری‌ها از سگ به انسان است و از جمله مهمترین آنها می‌توان به بیماری‌هایی نظیر هاری، کیست هیداتیک، سالک، کالاآزار، لاروهای مهاجر احشایی بروسلوز و لپتوسپیروز اشاره کرد که بر ضرورت اجرای دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد درشهربیش ازپیش تاکید می‌کند.
وی تصریح کرد: دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، که بهمن ماه ۸۷ در ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به تصویب رسید، جهت اجرا از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور‌ به استانداری‌ها ابلاغ شده است.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در ادامه افزود:با نگاهی به این دستورالعمل که هدف از تدوین آن کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان از طریق شناسایی کانون تجمع سگ‌های ولگرد و کنترل جمعیت آنها و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی در خصوص رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با حیوانات مزاحم است، شاهد اجرای کامل این دستور العمل در شهر قزوین هستیم.
وی تصریح کرد :درراستای اجرای این دستورالعمل در ده ماه گذشته یک هزار و ۲۱۷ سگ ولگرد در سطح شهر و حریم آن معدوم سازی و دفن بهداشتی شد که این تعداد نسبت به میزان مشابه در سال گذشته حدودا دو برابر افزایش داشته است.
منتظری با بیان اینکه شیوه اتلاف حیوانات ناقل در این دستور العمل، مرگ با ترحم است افزود:گرچه شیوه انجام کار به روش مرگ با ترحم است اما از آنجا که دستورالعمل اجرایی آن هنوز به سازمان ابلاغ نشده و پیمانکاری با این امکانات و تجهیزات در شهر وجود ندارد در حال حاضر اتلاف به صورت سنتی انجام می گیرد اما امید واریم با آموزش کارشناسان مربوطه و ابلاغ دستور العمل اجرایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مبنی بر مرگ با ترحم حیوانات ناقل و همچنین تعیین محل نگهداری این حیوانات در مجتمع محمد آباد و فراهم شدن امکانات و تجهیزات لازم، در سال آینده این شیوه در سطح شهر به اجرا در آید.
این مسئول ضمن اشاره به عدم اتلاف سگهای قلاده دار اعلام کرد:طبق دستورالعمل مصوب هر سگ ولگردی که بدون صاحب بوده و عاملی برای انتشار آلودگی محسوب شود معدوم می شود و هر سگی که صاحب داشته یا قلاده دار باشد اتلاف نخواهد شد.
وی در پایان با تاکید بر مشارکت شهروندان در شناسایی محل زندگی و تجمع سگهای ولگرد خاطر نشان کرد :سامانه ۱۳۷ و شماره تلفن های ۳۳۳۲۷۵۶۵ و ۳۳۳۲۲۲۰۱ در اختیار همشهریان قرار دارد تااز این طریق موارد مورد نظر به سازمان اعلام وعوامل سازمان با شناسایی دقیق محل زندگی حیوان اقدام به معدوم سازی آن کنند

 

منبع : خبرگزاری مهر