عضوشورای شهرتهران: شهرداری پایتخت درمدیریت پسماند سهل انگاری کرده است

یکشنبه 19 بهمن 1393 ساعت 17:42
عضوشورای شهرتهران: شهرداری پایتخت درمدیریت پسماند سهل انگاری کرده است
تهران - ایرنا - رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری پایتخت یکی از هشت ارگان مشمول قانون تفکیک زباله است گفت: این شهرداری در این مورد در انجام وظایف خود سهل انگاری کرده است.


به گزارش پسماند ایران - محمد حقانی روز شنبه در نشستی با خبرنگاران رسانه های همگانی افزود: طبق قانون مدیریت پسماند که درسال 1383 تصویب شده باید تفکیک زباله از مبدا صورت گیرد که شهرداری در انجام این مهم تعلل کرده بطوریکه اکنون تنها 14 درصد تفکیک از مبدا وجود دارد که مقرر شده در برنامه پنج ساله این مقدار به 33 درصد افزایش یابد.
وی تاکید کرد که اجرای کامل قانون مدیریت پسماند عزم و اراده ای راسخ می خواهد که تا امروز محقق نشده است. حقانی در خصوص عملکرد یکساله کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در برخی بخش های مدیریت پسماند کارهای خوبی انجام شده تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان متولی پسماند های پزشکی و بیمارستانی است که شامل پسماند های عفونی نیز می شود.
رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: درصورتی که این وزارت خانه بر بی خطر بودن پسماند های بیمارستانی تایید کند شهرداری تهران نیز می تواند به این نهاد در جابه جایی پسماند کمک کند. وی با بیان اینکه روزانه 90 تن پسماند بیمارستانی داریم افزود: 17 تن از این میزان عفونی و خطرناک است که از اتاق های عمل و جراحی خارج می شود. حقانی با اشاره به دیدار اعضای شورای اسلامی شهر تهران با رهبرمعظم انقلاب خاطرنشان کرد: حفاظت و صیانت از محیط زیست وظیفه تمامی افراد جامعه است.
وی با بیان اینکه مدیریت شهری از مردم درآمد دارد و برای آنان نیز باید هزینه کند تاکید کرد: مدیریت شهری باید بر اساس یک مدل انضباط اقتصاد شهری اداره شود. عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: اقتصاد حاکم بر شهر تهران دولتی و خصوصی است و باید در هر دو حوزه از مصرف بیهوده جلوگیری شود.
حقانی گفت: در بخش دولتی اقتصاد بر پایه مصرف است و در بخش خصوصی منابع از سوی خود مردم تامین می شود. وی با بیان اینک باید فضای فعالیت در عرصه های شهری را ایجاد کنیم تصریح کرد: ساخت پاساژ عرصه شهری محسوب نمی شود بلکه فضایی برای زندگی روزمره شهروندان از عرصه شهری محسوب می شود که در این صورت مدیریت شهری موفق عمل کرده است.
حقانی با بیا اینکه شهر باید روح نواز باشد گفت: در کنار وجود بزرگراه هایی مانند صدر و کاشانی باید بوستان های بزرگ نیز تامین شود و به این معناست که مدیریت شهری به فکر آینده شهر باشد. وی افزود: با رعایت استاندارد های شهری باید خواسته های به حق مردم را اجرایی کنیم و باغات را برای آینده شهر و شهروندان حفظ کنیم.
حقانی خاطر نشان کرد: قانون باید نظام اقتصادی را شکل دهد و نه اینکه نظام اقتصادی ما را به ایجاد قانون وادار کند. عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در طرح تفضیلی و جامع برای حفظ و گسترش باغات و فضای سبز قانون پیش بینی شده گفت: باید در این خصوص افکار عمومی را حساس و فعالیت های رسانه ای را گسترش دهیم.
وی با بیان اینکه کن آخرین گستره باغات به هم پیوسته است تاکید کرد: 220 هکتار در بالای بزرگراه همت و 168 هکتار در پایین آن قرار دارد که قسمت بالایی فضای سبز است و در پایین پهنه R به معنای منطقه سکونتی تعریف شده است. حقانی با بیان اینکه رهبرمعظم انقلاب بر حفظ فضای سبز تاکید کرده اند خاطرنشان کرد: در تلاش برای تبدیل این پهنه به فضای سبز هستیم. وی با بیان اینکه شهر تهران با عدم مدیریت صحیح در شرایط اضطرار قرار گرفته است گفت: با کم شدن بارندگی ها و کاهش سالانه 60 سانتی متر از سطح سفره های زیر زمینی کاسته شده است.
عضوشورای اسلامی شهر تهران با اشاره به افزایش سه میلیونی جمعیت تهران تاکید کرد: باید در این شهر بزرگ مدیریت یکپارچه داشته باشیم که مهمترین اصل آن تعیین درست حریم شهری است. حقانی گفت: در سالهای گذشته باغات، قنات ها و رود دره های تهران که سرمایه های ملی محسوب می شوند حیف شده اند و من نمی خواهم بگویم که میل نیز شده اند. وی با اشاره به وجود سه هزار پروژه در حال اجرا در شهر تهران افزود: برای برخی از تذکراتی که به شهردار تهران داده ایم جواب قانع کننده نگرفتیم ولی برای سوال از شهردار باید یک سوم اعضای شورا به اجماع برسند که این هماهنگی در این شورا وجود ندارد.
وی تاکید کرد: البته باید به خاطر داشته باشیم که در شرایط فعلی تضعیف مدیریت شهری مورد قبول نیست و باید از شهردار منتخب اعضای شورای اسلامی شهر تهران حمایت شود.

 

منبع : ایرنا