کار اصلي شهرداري فرهنگ سازي در خصوص تفکيک زباله

دوشنبه 12 مرداد 1394 ساعت 12:59
کار اصلي شهرداري فرهنگ سازي در خصوص تفکيک زباله
تفکيک نشدن زباله تهديدي براي شهروندان است و به سلامتي آن ها آسيب وارد مي کند.


به گزارش پسماند ایران، فرامرز عظيمي کار اصلي شهرداري را فرهنگ سازي در خصوص تفکيک زباله از مبدا جهت داشتن شهري تميز دانست و تصريح کرد: تهران طي 30 سال گذشته در زمينه بازيافت و تفکيک زباله خشک و تر پيشرفت داشته است و مديريت شهري سعي کرده است تا خود را به روزرساني کند. 

وي در ادامه به آموزش تفکيک از زباله از مبدا به شهروندان، دانش آموزان و... اشاره و اعلام کرد: در بحث بازيافت و تفکيک زباله خشک و تر بايد فرهنگسازي صورت گيرد و آموزش هاي لازم در مدارس و دانشگاه ها ارائه شود.
تفکيک نشدن زباله تهديدي براي شهروندان است و به سلامتي آن ها آسيب وارد مي کند. به گزارش خبرگزاري آريا، فرامرز عظيمي کار اصلي شهرداري را فرهنگ سازي در خصوص تفکيک زباله از مبدا جهت داشتن شهري تميز دانست و تصريح کرد: تهران طي 30 سال گذشته در زمينه بازيافت و تفکيک زباله خشک و تر پيشرفت داشته است و مديريت شهري سعي کرده است تا خود را به روزرساني کند.
وي در ادامه به آموزش تفکيک از زباله از مبدا به شهروندان، دانش آموزان و... اشاره و اعلام کرد: در بحث بازيافت و تفکيک زباله خشک و تر بايد فرهنگسازي صورت گيرد و آموزش هاي لازم در مدارس و دانشگاه ها ارائه شود. شهردار منطقه 10 درخصوص جمع آوري پسماند از طريق خودروهاي ملودي اعلام کرد: آمار جمع آوري پسماند از طريق خودروهاي ملودي از آبان ماه 93 تا تير 94 روند افزايشي داشته است. به طوري که اين ميزان از مرز 1100 تن عبورکرده است.
عظيمي از جمع آوري پسماند با استقرار غرفه بازيافت درسطح منطقه 10 خبرداد و تصريح کرد: 32 غرفه بازيافت در منطقه وجوددارد که با توجه به فرسودگي منطقه و 1200 کوچه زيرعمق 2 متر که محدوديت هايي را ايجاد کرده است، اين تعداد غرفه، عملکرد خوبي را به دنبال داشته است.
وي روند جمع آوري پسماند در منطقه 10 را به شکل صعودي دانست و گفت: رويکرد منطقه جهت روند افزايش جمع آوري پسماند، غرفه هاي ثابت در منطقه است.
بنابراين گزارش، مهدي هوشيار معاون امور مناطق سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران در ادامه جلسه بررسي اقدامات انجام شده در طرح تفکيک زباله از مبدا در منطقه 10 به طرح تفکيک از مبدا در بخش بازيافت اشاره و اظهار کرد: در اصل نظام فني و اجرايي، قراردادهاي پسماند خشک به مدت 2 سال است و ما قراردهاي پيمانکاران را با اختيارات گسترده کارفرما و دستگاه نظارتي مورد توجه قرارداده ايم. وي در ادامه به برخورد سازمان مديريت پسماند با واحدهاي تجاري از طريق اخطار و اعمال جريمه و درج صورتحساب عوارض خدمات مديريت پسماند درصورت عدم جمع آوري پسماند اشاره و اعلام کرد: بزرگترين مشکل مناطق، واحدهاي تجاري هستند که پسماند را به طور روزانه توليد مي کنند که اگر پسماند را تفکيک کنند و به ما تحويل دهند، از خودروهاي زباله کاهش مي يابد. هوشيار درخصوص مراحل اجرايي پيمانکار جهت جمع آوري پسماند، افزود: جمع آوري حمل پسماند خشک،کارگرهمراه، ملزومات اجرايي (ملودي، ترازوي ديجيتال دستي ، کارت تردد، وجه نقد و اقلام تشريفي) از وظايف پيمانکار در جمع آوري پسماند است
معاون سازمان مديريت پسماند با اشاره به مقوله اجتماعي وفرهنگي جمع آوري پسماند ، گفت: بنابر سند فرهنگي_اجتماعي شهرداري تهران، ارتقاي فرهنگ نظافت و بهداشت اجتماعي با تاکيد کاهش توليد و تفکيک زباله از مبدا انجام مي شود. وي با اشاره به تفکيک زباله از مبدا در بخش خدمات شهري در بحث آموزش کارگران اشاره کرد و افزود:طبق تاکيد معاون خدمات شهري ،آموزش کارگران جهت جمع آوري پسماند با شيوهاي صحيح در دستور کارما قرار دارد.