بطریها در مهاباد ویلچیر می شوند

پنجشنبه 21 آبان 1394 ساعت 11:43
  بطریها در مهاباد ویلچیر می شوند
اینجا مهاباد است؛ شهری که بطریهای پلاستیکی و دربهای آن توسط «کمپین بازیافت نیاز» تبدیل به ویلچر می شوند.

به گزارش پسماند ایران به نقل از کردپرس، مصرف گسترده پلاستیک برای بسته بندی باعث رشد و افزایش ضایعات و زباله های پلاستیکی شده است . در حال حاضر حدود 30 درصد زباله های شهری را ضایعات پلاستیکی تشکیل می دهد که برای بسته بندی مواد خوراکی ، بهداشتی ، دارویی و غیر خوراکی به کار می رود . ماندگاری بسیار طولانی پلاستیک که عمری حدود 300 سال را بالغ می شود علاوه بر آلودگی های زیست محیطی ، سبب از بین رفتن زیبایی شهرها و طبیعت می شود از سوی دیگر بازیافت آن هم دارای مشکلات و هزینه های اقتصادی فراوانی است.
در تلاش برای برگرداندن زیبایی شهرها و طیبعت، طرح جمع آوری بطریهای پلاستیکی و درب آنها چند ماهی است در کشورهای مختلف جهان مطرح شده است و این طرح جهانی توسط گروه های مردم نهاد در بیشتر شهرهای ایران مانند مهاباد در حال اجرا است.
جمعی از شهروندان مهابادی از تابستان امسال در اقدامی خودجوش و با تشکیل کمپینی به نام «بازیافت نیاز» برای پاکسازی شهر و اطراف آن به این طرح جهانی ملحق شده و در شکلی مستقل این مهم پاکزیستی را در سطح شهرمهاباد به اجرا در آورده اند.
«پخشان قلندری» مدیری اجرای «کمپین بازیافت نیاز» در رابطه با این طرح به کردپرس می گوید: هدف ما پاکیزگی و حفظ زیست محیط نسل آینده است.
وی که به همراه گروهی از جوانان تصمیم به تشکیل چنین گروهی گرفته اند استقبال مردم مهاباد را از این طرح عالی ارزیابی می کند و می گوید: «مردم و نهادهای مردمی بیشترین همکاری را با ما در این زمینه داشته اند و در کمتر از چند ماه در بسیاری از نقاط شهر مردم در منزل خودشان اقدام به جمع آوری بطری های پلاستیکی می کنند».
خانم قلندری این طرح را دارای سه بعد می داند وی در این رابطه می گوید: «این طرح سه بعد فرهنگ سازی، حفظ محیط زیست و اقدامی خیرهانه را شامل می شود». بطری و درب بطری های که از سوی این گروه ها جمع آوری می شوند بعد از تفکیک به کارخانه های پلاستیک سازی برای بازیافت مجدد فروخته شده و درآمد حاصل از آن صرف خرید ویلچیر برای نیازمندان و هزینه های خیره ای می شود که این اقدام نیز توسط اعضایی گروه به مشکلی مستقل صورت می گیرید. مدیر اجرای این طرح در مهاباد در رابطه با انتخاب جمع آوری بطری های پلاستیکی می گوید: « این طرح در صدد ساده سازی حفظ محیط زیست است، از آن رو که جمع آوری و حمل بطری ها کار دشواری به نظر نمی رسد مردم بسیار راحتر می توانند این نوع پلاستیک را جمع آوری کنند و از دور انداختن آن جلوگیری کنند».
وی در ادامه شرکت در این کمپین را برای تمامی شهروندان ضروری دانست و گفت: «به نظر من لازم است هر شهروندی به این کمپین بپیوندد و شرکت در این اقدام خیرخوانه و عضویت در این کمپین محدودی برای شهروندان ندارد».
«پخشان قلندری» در آخر به محل تحویل بطری و درب بطری‌های پلاستیکی برای شهروندان مهابادی اشاره کرد و در این رابطه افزود:« ما در این کمپین محل‌های برای تحویل بطری‌های جمع آوری شده توسط شهروندان مهابادی در نظر گرفته ایم. این محل‌ها شامل: آموزشگاه مائده در خیابان وفایی کوچه سوم شرقی، مهد کودک گولی هیوا واقع در میدان استقلال میدانچه حسن زاده کوچه رسول نادری، دانشکده ادبیات واقع در بلوار پرستار، اموزشگاه موسیقی بارین در خیابان وفایی، کانون بازنشستگان و مرکز مشاوره روانشناختی در خیایان سید نظلام، می باشند»
کمپین جمع آوری بطری و درب بطری پلاستیکی پیش از این در بسیاری از شهرهای ایران همچون تبریز، ارومیه، تهران، سنندج،مشهد،شیراز و سقز در قالب گروهای مستقل تشکیل شده است.
یکی از اعضای این گروه ها می گوید: بطری‌های پلاستیکی، نقش بسیار زیادی در تخریب محیط زیست ما دارد. در این میان، درب‎های بطری که آلیاژ متفاوتی نسبت به خود بطری‌ها دارند نیز بی‌نصیب نیستند و ضربه‌های جبران‌ناپذیری به وسیله همین درب‌های کوچک به طبیعت ما رسیده است. اما حالا با جمع‌آوری درب‌های بطری، هم به محیط زیست کمک کرده‌اید و هم یک کار خیر انجام داده‌اید.

اخبار مشابه