روزانه 260 تن پسماند در قزوین تولید می‌شود

شنبه 23 آبان 1394 ساعت 11:47
روزانه 260 تن پسماند در قزوین تولید می‌شود
60 در صد از این زباله‌ها را مواد آلی تشکیل می‌دهند که به سایت کمپوست‌سازی جهت تولید کود آلی وارد می‌شود.

 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: روزانه 260 تن پسماند در شهر قزوین تولید می‌شود که این زباله‌ها به همراه پسماند برخی از شهرهای استان به مجتمع پردازش و دفع زباله محمدآباد فرستاده می‌شود.
مجتبی منتظری با بیان اینکه استفاده از روش زباله‌سوزی اولویت نخست نیست، اظهار کرد: استراتژی کمپوست‌ سازی و دفن بهداشتی در استان قزوین در حال حاضر بهترین استراتژی جهت مدیریت پسماندهای شهری است.
وی عنوان کرد: روزانه 260 تن پسماند در شهر قزوین تولید می‌شود که این زباله‌ها به همراه پسماند برخی از شهرهای استان به مجتمع پردازش و دفع زباله محمدآباد واقع در کیلومتر 28 جاده قزوین بوئین زهرا فرستاده می‌شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین با اشاره به اینکه بعد از پردازش پسماند، چهار درصد از این زباله‌ها قابل بازیافت هستند، افزود: از جمله این موارد کاغذ، پلاستیک و غیره برای جداسازی به صنایع تبدیلی و جهت تولید محصولات جدید فرستاده می‌شوند.
وی یادآور شد: 60 در صد از این زباله‌ها را مواد آلی تشکیل می‌دهند که به سایت کمپوست‌سازی جهت تولید کود آلی وارد می‌شود. منتظری ادامه داد: در نهایت 36 درصد زباله‌ها دفن بهداشتی می‌شود که این محل دفن بر اساس اصول ارزیابی اثرات زیست محیطی، مکان‌یابی و طراحی شده است.
این مسئول افزود: محل دفن علاوه بر لایه عایق GCL جهت جلوگیری از آلودگی آب‌های زیر زمینی مجهز به لوله‌ها و تجهیزات جمع آوری و تصفیه شیرابه بوده که با این روش اثرات منفی زیست محیطی ناشی از دفع پسماند به حداقل رسیده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین به مدیریت پسماندهای شهری اشاره کرد و گفت: منابع علمی، بهترین روش‌ها را براساس اولویت معرفی کرده‌اند که از جمله این اولویت‌ها، کاهش تولید زباله، بازیافت و کمپوست سازی، بازیابی انرژی و در نهایت دفن است.
بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند در شهر قزوین (با توجه به اینکه 70 درصد زباله شهر قزوین آلی است) و با در نظر گرفتن سلسله مراتب مدیریت پسماند کمپوست سازی به عنوان روش مطلوب در شهر قزوین به مرحله اجرا گذاشته شد. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین با اشاره به اهمیت دفع زباله با شیوه‌های نوین تأکید کرد: ساخت نیروگاه زباله سوز جهت پسماند شهری در اولویت‌های بعدی می‌تواند به عنوان یک گزینه مورد توجه باشد.