کارگاه های ضایعات تقی آباد در جنوب غرب تهران ساماندهی شد

سه شنبه 17 آذر 1394 ساعت 03:01
کارگاه های ضایعات تقی آباد در جنوب غرب تهران ساماندهی شد
محدوده مورد مطالعه، بخش جنوبی محله اسماعیل ­آباد را شامل شده که با ۱۹ هکتار است.

 

ارزیابی اثرات زیست محیطی ساماندهی و جمع آوری ضایعاتی های محدوده تقی آباد از سوی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار و همکاری منطقه ۱۸ شهرداری تهران انجام شد.
به گزارش  پسماند ایران، هاشم خوشنام مدیر گروه ارزیابی ستاد محیط زیست گفت: این پروژه توسط پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تهران انجام شد.
وی در ادامه خاطر نشان ساخت معضل مدیریت پسماند­ ها و جمع­ آوری زباله و بازیافت زباله­ ها مشکلی است که در تهران امروز به حاشیه شهر کشیده شده و مناطق اطراف شهر را درگیر كرده است که این موضوع در کلانشهر ها اگر با معضل حاشیه ­نشینی هم ترکیب شود می ­تواند آسیب­ های بیشتری را تحمیل کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه منطقه ۱۸ شهرداری تهران در جنوب غربی شهر واقع شده و دارای دو بخش حاشیه­ ای است افزود: یکی از معضلات اساسی که در کیفیت زندگی شهروندان منطقه تاثیر گذاشته است، وجود بخشی از زباله­ های شهری است که به منظور تفکیک اولیه در بخش­ هایی از محدوده تقی­ آباد تلنبار شده و بدون نظارت و مدیریت صحیح سال­ هاست که اقشار حاشیه ­نشین و کم­ درآمد را به خود جذب می­کند.
خوشنام خاطر نشان ساخت: محدوده مورد مطالعه، بخش جنوبی محله اسماعیل ­آباد را شامل شده که با ۱۹ هکتار، دارای کارگاه­ های ضایعات پسماند (پسماند تخصصی آهن، پلاستیک، نان، نجاری و ...) است و تعداد واحد های مستقر در این محدوده ۱۶۰ واحد بوده که مساحت و اطلاعات تکمیلی هر یک از قطعات به صورت واحد به واحد برداشت شده است.
رئیس گروه ارزیابی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران افزود: بحث تفکیک غیر مجاز پسماند ها به علت درآمد بالا از دیرباز در مناطق حاشیه ­ای وجود داشته که منطقه ۱۸ نیز در اراضی تقی ­آباد دچار این معضل است. اما با توجه به دامنه تأثیرات کوتاه­ مدت و بلند مدتی که وجود دارد این مشاغل مزاحمت برای شهروندان محلی ایجاد می کند، در این طرح با توجه به مشکلات محیط ­زیستی محدوده تقی­آباد پیرامون انباشت زباله­ های شهری و تفکیک اولیه ­ای که در این بخش وجود دارد، علاوه بر ارزیابی زیست­ محیطی به ارائه راهکار های عملیاتی به منظور ساماندهی این مشاغل و امکان ­سنجی برای جابجایی این مشاغل پرداخته شده است.