ساماندهی پسماندهای ساختمانی در قم هوشمند می‌شود

پنجشنبه 26 آذر 1394 ساعت 10:49
ساماندهی پسماندهای ساختمانی در قم هوشمند می‌شود
کلیه ماشین آلات جمع آوری نخاله مشمول هوشمندسازی پسماند عمرانی و ساختمانی درسطح استان می‌شود

 

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: زیرساخت‌های راه اندازی هوشمند سازی پسماند عمرانی و ساختمانی در استان قم ایجاد شده است.
به گزارش پسماند ایران به نقل از شهرداری قم، سید عبدالله میرابراهیمی با اشاره به لزوم نظارت بر تخلیه نخاله‌های ساختمانی اظهار داشت: در صورت عدم مدیریت تخلیه نخاله‌های ساختمانی سطح شهر، این نخاله‌ها در حریم راه‌ها تخلیه می‌شود و بهبود وضعیت چندین سال اخیر حریم راه‌ها به دلیل مدیریت و نظارت بر تخلیه نخاله‌ها است.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان اینکه در بخش ستاد تجهیز مدیریت تخلیه نخاله‌های ساختمانی دستورالعملی برای آن تعریف شده که این دستورالعمل از طریق وزارت کشور به سازمان شهرداری‌ها ابلاغ شده است، گفت: بر اساس این مصوبه کل ناوگان ماشین آلات خاک و نخاله سطح شهر و ماشین آلات حفاری سطح شهر در سیستم ثبت مشخصات شده و دارای کد هستند و کنترل می‌شوند.
میرابراهیمی با بیان اینکه فعالیت هر دوره از ماشین آلات تخلیه نخاله‌های سطح شهر نیاز به مجوز دارند، گفت: اگر کنترل بر تخلیه نخاله‌های ساختمانی به حال خود‌‌‌ رها می‌شد آلودگی‌های زیست محیطی بالا می‌رفت از همین رو باید مکان‌هایی برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی تعیین و ایجاد شود.
وی افزود: اگر خاک حاصل از نخاله‌های ساختمانی، خاک نباتی باشد برای عرصه‌های فضای سبز تعریف و اگر خاک بار زیرسازی خوب داشته باشد برای تقاضای زیرسازی در نظر گرفته می‌شود.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان اینکه از سال ۸۹ سایت‌هایی به عنوان نقاط تخلیه خاک نخاله در کارگروه مدیریت پسماند استان تعیین شده است، گفت: در میان نقاط تعریف شده دستگاه‌های صاحب نظر در این زمینه از جمله محیط زیست، امور آب و منابع طبیعی بازدید از محل داشتند و نسبت جهت وزش باد، سرعت باد و شرایط جوی را بررسی کرده‌اند و این نقاط به عنوان نقاط تخلیه نخاله‌های ساختمانی در کمیته مدیریت پسماند سال ۸۹ مصوب شده است. میرابراهیمی تصریح کرد: این نقاط در حریم جاده پردیسان محدوده جاده ورجان کهک، کیلومتر ۸ جاده کوه سفید، محدوده بزرگراه امام علی(ع) واقع در معدن شاد قلی خان، حریم بزرگراه اتوبان قم - تهران روبروی شهرک شکوهیه و محدوده جمکران واقع شده‌اند که در حال حاضر ۴ سایت مورد استفاده و سایت اتوبان قم - تهران استفاده نمی‌شود. بر تمام این نقاط و سایت‌های تخلیه نخاله ساختمانی نظارت می‌شود
وی با اشاره به اینکه بر تمام این نقاط و سایت‌ها نظارت می‌شود، گفت: به زودی در این محدوده‌ها ریدرهایی به کار گرفته می‌شود که در واقع کل ورود و خروج ماشین آلات ثبت و حتی اقدامات اولیه بازیافت نخاله‌های ساختمانی انجام می‌شود. سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان اینکه تخلیه نخاله‌های ساختمانی در عرصه کوچک‌تر سبب تولید کمتر گرد و خاک می‌شود، گفت: این سایت‌ها توسط دستگاه‌های مربوطه و نماینده مدیران استانی بازدید و بررسی شده و در کارگروه مدیریت پسماند استان با حضور معاون استاندار نامه مصوب شده است.
میرابراهیمی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های راه اندازی هوشمند سازی پسماند عمرانی و ساختمانی در استان قم ایجاد شده است، گفت: حدود ۵ هزار ماشین آلات جمع آوری انتقال خاک نخاله به صورتی دستی کنترل می‌شود اما در حال حاضر نرم افزار هوشمندسازی آن‌ها تهیه شده و روی هر ماشینی کدی نصب شده که در هنگام تخلیه ثبت ورود خودرو را تعریف می‌کند.
وی با اشاره به زمان فراخوان خودرو‌ها گفت: پیش بینی می‌شود که تا یک ماه آینده درباره فراخوان خودرو‌ها اقدام شود چرا که کارهای سخت افزاری و نرم افزار هوشمند سازی کامل شده و باید نرم افزار و سخت افزار با هم هماهنگ شوند تا اینکه فراخوان برای نصب بارکد‌ها بر روی خودرو انجام شود.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم افزود: کلیه ماشین آلات جمع آوری نخاله مشمول هوشمندسازی پسماند عمرانی و ساختمانی درسطح استان می‌شود از همین رو کامیون‌ها و خاور‌ها در مرحله اول و لودر‌ها و نیسان در مرحله دوم هوشمندسازی قرار دارند و حدود ۴۵۰ دستگاه حفار و حدود ۴۵۰۰ ماشین حمل و نقل در سطح شهر داریم.