بازار داخلی برای کمپوست در کشور خوب نیست

دوشنبه 14 دی 1394 ساعت 03:29
بازار داخلی برای کمپوست در کشور خوب نیست
معاون خدمات شهری شهرداری کرج با بیان اینکه در شرایط کنونی 500 تن از زباله های این شهر تبدیل به کمپوست می شود

 

حسن مدیر روستا در حاشیه برگزاری ششمین همایش شهر ایده آل در مورد مشکلات شهر کرج در حوزه مدیریت پسماند ، ترافیک و آلودگی هوا به خبرنگار ایرنا گفت : استان البرز ، استان 31 به مرکزیت کرج و در فهرست کلان شهرهایی است که رشد سرانه جمعیتی آن بیش از سه درصد است که به تناسب جمعیت ،تقاضای مردم در حوزه های خدمات شهری بیشتر شده است .
وی اضافه کرد : دستگاه های خدمات رسان از جمله شهرداری نسبت به استانداردها عقب هستند اما در عین حال شهرداری به کمک شورای اسلامی شهر و دستگاه های اجرایی همچون استانداری و فرمانداری اقدام های خوبی را درحد توان خود انجام داده است .
مدیر روستا اظهار داشت : درحوزه توسعه فضای سبز هزاران هکتار و همچنین کمربند شهری که برای آن پیش بینی شده در دست اقدام است . وی در مورد حمل و نقل عمومی در این استان گفت : متاسفانه در این بخش ، اعتبار ،امکانات و تجهیزاتی که قرار بود برای توسعه ناوگان حمل و نقل و قطار شهری باید اختصاص می یافت محقق نشده است ، اگر اعتبارات در حد مطلوب و به موقع به دست دستگاه های اجرایی برسد طرح های مورد نیاز به بهره برداری خواهد رسید . معاون خدمات شهری کرج ،پسماند زباله های شهری در کرج را بیش از یک هزار تن اعلام کرد وگفت : اقدام هایی برای پسماندها به لحاظ علمی و فنی و متناسب با فناوری های روز در حال اجراست . مدیر روستا در مورد باز یافت زباله ها نیز گفت : 500 تن به صورت کمپوست در کارخانه انجام می شود وخط دوم نیز با ظرفیت 250 تن در دست اقدام است که با بهره برداری از آن ، نزدیک به 750 تن از زباله های کرج به صورت کمپوست خواهد شد اما بازار خوبی برای آن در کشور وجود ندارد و تقاضاهای کمی نسبت به تولید کارخانه ها داریم .
وی اضافه کرد : برای صادرات کمپوست ،به ساز و کار و روند جدید با توجه به استانداردهای بین المللی نیاز داریم . معاون خدمات شهری استان البرز در مورد وضعیت زباله های بیمارستانی و عفونی در این استان به ایرنا گفت : اقدام های خوبی در این زمینه انجام شده است، یکی از تعهدات بیمارستان ها این است که زباله های خود را بی خطر کنند و پس از آن برای دفن و امحا به شهرداری ها تحویل دهند که هم اکنون در حال انجام است . وی ویژگی شهر ایده آل را توجه به محیط زیست و داشتن محیطی زیستی سالم دانست و گفت : در این زمینه و سایر مسائل شهری نیازمند مشارکت مردمی هستیم .
مدیر روستا در مورد رفع آلودگی شهری و اقدام های کارشناسی گفت : توجه به حمل و نقل عمومی بسیار مهم است و رفع مشکلات آن از توان شهرداری و دستگاه های خدمات رسان به تنهایی خارج است ، دولت باید در این زمینه ورود کند ، تقویت حمل و نقل عمومی کاهش تردد خودروهای شخصی و به دنبال آن کاهش آلودگی هوا را بدنبال دارد . کمپوست کودی است که از بازیافت مواد ارگانیک (مواد زائدی که ازگیاهان و حیوانات برجای می ماند) به دست می آید و از آن در باغبانی و کشاورزی به عنوان تقویت کننده خاک استفاده می شود. ششمین همایش دو روزه و ششمین نمایشگاه چهار روزه شهر ایده آل امروز به کار خود پایان می دهد .

اخبار مشابه