* ارائه آموزش های تفکیک زباله از مبدا به 145 هزار خانواده

پنجشنبه 17 دی 1394 ساعت 03:08
* ارائه آموزش های تفکیک زباله از مبدا به 145 هزار خانواده
به صورت روزانه ميانگين ۶۵۰ تا ۷۰۰ تن زباله در قم توليد مي‌شود

 

سيد عبدالله ميرابراهيمي با اشاره به سرانه توليد زباله در قم به ازاي هر نفر ‌اظهار كرد: اين سرانه در قم به ازاي هر نفر ميانگين ۵۹۰ تا ۶۰۰ گرم است.
وي با اشاره به ميزان توليد زباله در قم تصريح كرد: به صورت روزانه ميانگين ۶۵۰ تا ۷۰۰ تن زباله در قم توليد مي‌شود كه در طول ۹ ماه گذشته از ميزان كل زباله‌هاي توليد شده ۷۰ درصد زباله تر و ۳۰ درصد آن را زباله‌هاي خشك تشكيل مي‌داد. مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم با تاكيد بر اينكه تفكيك زباله خشك و تر به بازيافت كمك شاياني مي‌كند، ‌گفت: از ۳۰ درصد زباله‌هاي توليد شده در ۹ ماه اخير ۱۷ درصد آن را زباله‌هاي ارزشمند تشكيل مي‌داد كه براي بازيافت مورد استفاده قرار گرفت.
وي همچنين به ساخت و ساز در شهر اشاره و بيان كرد: ۵ هزار تن نخاله ساختماني در ۹ ماه گذشته براثر ساخت و سازها در قم توليد شد كه توسط شهرداري در نقاط مورد نظر در خارج از شهر تخليه شد.
ميرابراهيمي همچنين با اشاره به فرهنگ شهروندي و اطلاع رساني به مردم براي كاهش پسماند ‌گفت: ۱۴۵ هزار خانواده از ۲۵۰ هزار خانواده در قم با استفاده از ابزارهاي آموزشي، بروشور، بنر، آموزش چهره به چهره در راستاي اجراي طرح تفكيك از مبدا به صورت مستقيم مورد آموزش قرار گرفتند.
وي همچنين با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ارتباط با مكانيزه كردن جمع آوري زباله‌ها بيان كرد: سال جاري در پيمان‌هاي خدمات شهري ۴.۵ ميليارد تومان براي مكانيزه كردن جمع آوري زباله‌ها هزينه شد كه براي تحقق اين مهم ۴۰ دستگاه خودروي ناوگان مجهز به سيستم پرس تهيه شد.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به شيرابه‌هاي زباله و خطرات زيست محيطي گفت: كارخانه MRF براي برطرف كردن خطراتي كه در اين راستا محيط زيست را تهديد مي‌كند احداث شد.
وي با اشاره به برنامه‌اي كه در اين كارخانه براي برطرف كردن خطرات زيست محيطي ناشي از شيرابه‌هاي زباله‌ها اجرا مي‌شود گفت: در كارخانه MRF شيرابه‌ها به صورت مجزا تفكيك و به صورت احداث لاگون و سيستم تبخيري تصفيه مي‌شود. مير ابراهيمي همچنين در پاسخ به پرسشي مبني بر جمع آوري حاشيه نشينان و توليد زباله در اين مكان‌ها و مشكلات بهداشتي محيطي كه در اين مكان‌ها بوجود مي‌آيد، خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه محدوده فعاليت شهرداري در داخل شهر است، تصميم‌گيري دراين راستا بر عهده شهرداري نيست.