شورای شهر اردبیل در مدیریت پسماند عاجز ماند/ سه سال جلسه بی‌حاصل

پنجشنبه 17 دی 1394 ساعت 10:45
شورای شهر اردبیل در مدیریت پسماند عاجز ماند/ سه سال جلسه بی‌حاصل
بهتر است شرایط طوری باشد که اگر قرارداد اجرا نشد خودبه‌خود فسخ شود

 

صدور مجوز تفاهم‌نامه شهرداری اردبیل با شرکت آرتا نیرو بازیافت باهدف اصلاح مدیریت پسماند در اردبیل بار دیگر در لابه‌لای بحث‌های جنجالی و حاشیه‌ای شورا متوقف ماند.
به گزارش پسماند ایران، شورای شهر اردبیل شامگاه چهارشنبه نامه درخواستی را به صحن علنی برد که مشابه آن سال‌ها است مطرح می‌شود و راه به‌جایی نمی‌برد.
اسفندماه سال ۹۲ اتفاق نیکی برای حل معضل زباله در اردبیل بود. شهردار وقت اردبیل در این مقطع زمانی از احداث کارخانه کمپوست و عقد قرارداد با بخش خصوصی برای اجرای آن خبر داد و در آن مقطع زمانی با اعلام سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد ریالی برای این طرح افزود: این طرح با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی کلنگ زنی شده و هم‌زمان عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود و بر اساس زمان‌بندی قرار است تا ۱۵ ماه آینده به‌طور کامل در محل ایستگاه شماره یک خدمات شهری به بهره‌برداری برسد.
وی همچنین از پیش‌بینی دو کانکس برای جمع‌آوری و خرید زباله‌های خشک مردم خبر داد تا ماده اولیه این کارخانه نیز تأمین شود. این خبر که در مدت کوتاهی به‌صورت گسترده در خانه‌های شهروندان جا خوش کرد، تشویقی بود برای تفکیک زباله و شهروندان شروع کردند برای جدا کردن شیشه، پلاستیک و کاغذ از زباله‌های روزانه خانگی خود. بااین‌وجود کارخانه کمپوست که قرار بود مواد آلی موجود در زباله را با تخمیر به کود کشاورزی تبدیل کند هیچ‌گاه به خط پایان نرسید و مردادماه سال ۱۳۹۳ شهردار اردبیل از لغو قرارداد با این سرمایه‌گذار و اجرای طرح زباله‌سوز در این شهر خبر داد.
این بار با ناکام ماندن زباله ساز در سال جاری نوبت شهردار جدید بود که مجوزی برای تفاهم‌نامه این مجموعه با شرکت نام‌آشنای آرتا نیرو بازیافت بخواهد. نامی که به حدی آشنا بود که موجب شد یکی از اعضای شورای شهر این سؤال را مطرح کند که اگر قبلاً تفاهم‌نامه با این شرکت منعقدشده شهرداری به چه دلیل به دنبال تفاهم‌نامه جدید است و اینکه برای یک تفاهم‌نامه دو بار رأی صادر شود صحیح نیست.
این انتقاد البته از سوی شورا و شهرداری جدی گرفته نشد و دیگر عضو شورا بابیان اینکه چند سال قبل گفتند دستگاه‌های این شرکت تا مرز رسیده بعد گفتند ورشکست شده و درنهایت نیز مصوبه به اجرا درنیامد، اضافه کرد: با این روند مصوبات شورا ارزش خود را از دست می‌دهد.


خسارات ۱۰۰ میلیارد ریالی شهرداری


سالار شاکر،عضو شورای شهر به‌ضرورت بررسی توان سرمایه‌گذار تأکید کرد و افزود: از همین بی‌توجهی به مسائل حقوقی شهرداری تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال زیان‌دیده و فقط کافی است عملکرد آن در طول ۱۰ سال اخیر موردبررسی قرار گیرد.
حسین افسانه دیگر عضو شورا نیز به‌ضرورت مشخص کردن زمان اجرای این قرارداد تأکید کرد و متذکر شد: بهتر است شرایط طوری باشد که اگر قرارداد اجرا نشد خودبه‌خود فسخ شود و به نظر می‌رسد این قرارداد اگر امروز آغاز شود دو سال زمان نیاز دارد تا به بهره‌برداری برسد. در میانه جلسه‌ای که همراه با اغتشاش و گاهی متلک پراکنی اعضا به یکدیگر بود و هرازگاهی صدای رئیس جلسه و در برخی مواقع اعضای شورا پشت تریبون بالا می‌گرفت عضو دیگر شورا اسفندیار هوشیار به‌ضرورت بررسی همه‌جانبه این تفاهم‌نامه تأکید کرد.
وی افزود: تنظیف شهری جزو مأموریت اصلی شهرداری است و به دلیل اهمیت این موضوع باید قراردادهای مناسبی نیز تنظیم شود.


شهردار: از گذشته قرارداد بی‌خبرم


در پاسخ به‌نقد و نظر اعضای شورای شهر شهردار اردبیل این تفاهم‌نامه را باهدف برنامه‌ریزی صحیح پسماند در اردبیل دانست.
حمید لطف‌اللهیان افزود: در حال حاضر تولید، تفکیک و حمل و دفن زباله در شهرهای پیشرفته برنامه‌ریزی می‌شود و ما برای این مهم با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مذاکره کردیم و اخیراً با چینی‌ها هم مذاکره داشتیم. وی در خصوص انجام‌نشده طرح کمپوست افزود: ما پیگیری کردیم که چرا انجام‌نشده و به دادگاه شکایت کردیم و دادگاه شورا را به‌عنوان حکم معرفی کرد و درنهایت شورا اقدام برابر با مقررات را اعلام کرده است.
شهردار اردبیل بابیان اینکه این قرارداد ملغی شده است، متذکر شد: در حال حاضر به دنبال سرمایه‌گذار جدید هستیم و با طرحی که با این شرکت داریم زباله اردبیل به مدت ۲۰ سال در اختیار این شرکت جهت تولید برق قرار خواهد گرفت. لطف‌اللهیان همچنان بابیان اینکه در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه بنده درگذشته اطلاعی ندارم، متذکر شد: در تلاشیم جلوی تفکیک غیرقانونی گرفته شود و خرید به نرخ روز نیز خواهیم داشت و در مقابل تمامی تجهیزات لازم از سوی سرمایه‌گذار تأمین می‌شود.
باوجود اعلام توضیح از سوی شهردار و حتی توضیح مشابه از سوی رئیس شورای شهر این طرح مصوب نشد و برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

 

منبع : خبرگزاری مهر