آغاز طرح مطالعاتي توليد سوخت مشتق از زباله(RDF) در شهر قزوين

شنبه 19 دی 1394 ساعت 16:30
آغاز طرح مطالعاتي توليد سوخت مشتق از زباله(RDF) در شهر قزوين
به جاي دفن زباله مي توان از آن به عنوان منابع بالقوه انرژي استفاده کرد 

مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: ضرورت توجه به مسائل زيست محيطي ناشي از پسماندهاي خانگي، صنعتي و شيميايي بر هيچ کس پوشيده نيست و يکي از روش هاي کاهش آسيب رساني به محيط زيست استفاده از زباله ها به عنوان سوخت مي باشد.
به گزارش پسماند ایران به نقل از روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري افزود: يکي از روش هاي کاهش آسيب رساني به محيط زيست استفاده از زباله ها به عنوان سوخت مي باشد لذا با اجرايي شدن اين طرح در شهر به جاي دفن زباله که ميتواند آثار زيست محيطي نا مطلوب را در پي داشته باشد مي توان از آن به عنوان منابع بالقوه انرژي در حال حاضر و بخصوص در آينده که منابع سوخت هاي فسيلي اتمام مي يابد استفاده کرد ، و آيندگان از اين تدابير انديشده شده نيز به خوبي استفاده خواهند کرد .
وي بيان کرد: ساليانه 3/1 ميليارد تن زباله شهري در كل جهان توليد مي گردد ، در كشور ايران نيز روزانه 50 هزار تن پسماند شهري توليد مي شود كه سهم شهر قزوين 270 تن در روز است ، محاسبات نشان مي دهد هر فرد قزويني در سال 235 كيلوگرم زباله شهري توليد مي كند.
وي اضافه کرد:در كشورهاي مختلف از روشهاي گوناگوني مانند دفن در لندفيل ، كمپوست سازي و زباله سوزي جهت مديريت زباله ها استفاده مي گردد ، يكي از جذاب ترين روشها از نظر متخصصان محيط زيست تبديل زباله به انرژي است كه علاوه بر آثار زيست محيطي مطلوب از نظر اقتصادي نيز مورد توجه است .
منتظري اظهار کرد: امروزه توليد انرژي از زباله به دو روش كلي انجام مي شود ،روش مستقيم شامل توليد انرژي از زباله در نيروگاه هاي زباله سوز و روش غير مستقيم شامل توليد سوخت مشتق از زباله يا (Refuse Derived Feul)RDF مي باشد.
وي تصريح کرد: RDFسوخت توليدي از زباله است كه ارزش حرارتي بالاتري از زباله داشته و ارزش حرارتي آن نزديك به زغال سنگ است، بنابراين مي توان از آن به عنوان سوخت مكمل در نيروگاه هاي توليد برق و كوره هاي توليد سيمان به همراه زغال سنگ استفاده كرد .
وي افزود: در سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين نيز كه مديريت تلفيقي زباله را در دستور كار قرار داده است بعد از ايجاد سالن پردازش زباله با ظرفيت 500 تن در روز و توليد كود كمپوست به روش ويندرو و ساخت محل دفن بهداشتي و مهندسي مجهز به لايه GCL و ژئوتكستايل مراحل مطالعاتي تبديل زباله به سوخت RDF آغاز گرديده است .
مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين در ادامه خاطر نشان کرد: دراين طرح مطالعاتي سازمان مديريت پسماند در مرحله اول آناليز کمي و کيفي از زباله شهري و زباله خروجي از خط پردازش انجام مي شود . مطالعات اوليه نشان مي دهد زباله دفني حاصل از خط پردازش که بيشتر حاوي مواد پلاستيکي و نايلوني است ارزش حرارتي حدود 11 مگاژول به ازاي هر كيلوگرم داشته و ميزان رطوبت آن در حدود 30درصد مي باشد.که اين ميزان ارزش حرارتي نزديک به ارزش حرارتي زغال سنگ مي باشد.
منتظري ادامه داد: با توجه به اينکه جهت توليد RDF بايد زباله داراي ارزش حرراتي 15 مگاژول به ازاي هر كيلو گرم و ميزان رطوبت حدود 25درصد و خاكسترکمتر از 5% و اندازه ذرات حدود 25 ميلي متر باشد باراه اندازي دستگاه پرس كه در انتهاي خط پردازش وجود دارد و به تازگي خريداري شده است و تکميل خطوط پردازش و خريداري دستگاه خرد كن شرايط توليد RDF فراهم خواهد شد .
بنا بر اين با اجرا شدن اين طرح به جاي دفن زباله که ميتواند آثار زيست محيطي نا مطلوب را در پي داشته باشد مي توان از آن به عنوان منابع بالقوه انرژي استفاده کرد .