مدیریت پسماند خانگی،مهدی نعمتی "یادداشت کارشناسی"

 مهدی نعمتی کارشناس مدیرریت پسماند
 

با مصرف مواد غذایی مورد نیاز در زندگی روزانه مقداری پسماند در منزل تولید می شود که برای مدیریت صحیح این پسماندها دوکیسه زباله مخصوص پسماندهای خشک وتر در نظر گرفته شده است که در آشپزخانه یا مکان مناسب در منزل قرار داده می شود تا پس از استفاده از مواد مصرفی مورد نیاز پسماندهای تولید شده بصورت صحیح و هدفمند دور ریخته شود. ذهنیتمان را تغییر دهیم
بهتر است پسماندهای خانگی را به عنوان مواد مزاحم، چندش آور و آلوده کننده نشناسیم وذهنیتمان را نسبت به آن عوض کنیم.بسیاری از پسماندها قابلیت استفاده مجدد را دارند و می توانند مفید باشند و این روش های ناصحیح دور ریختن پسماندها است که آن ها را به مواد آلوده کننده و چندش آور تبدیل می کند.اگر پسماندهای خانگی به روش های صحیح در منزل جمع آوری شود تا چند روز می تواند ماندگاری داشته باشد و آلودگی تولید نکند.
چگونه جمع آوری کنیم
ابتدا سعی کنیم تا جایی که امکان دارد حجم پسماند را کاهش داده و بصورت فشرده شده در کیسه های مخصوص پسماند بریزیم کم حجم سازی پسماند کمک می کند فضای کمتری از کیسه های زباله پر شود و در زمان جمع آوری و دفع پسماند در تناژ بالا حجم کمتری اشغال شود .با چند حرکت ساده می توانیم حجم زباله را کم کنیم به عنوان مثال در تابستان و اوایل پاییز تنوع ومصرف میوه جات وسیفی جات بسیار زیاد است و سیفی جات از جمله میوه های پر مصرف هستند بعد از خوردن یک هنداوانه حجم قابل ملاحظه پسماند از پوسته های آن تولید می شود که با چند برش ساده چاقو می توان آن را تکه تکه کرد تا حجم آن کاسته شود و همچنین در مورد پسماندهای خشک هم می توان جعبه ها وبسته بندی مواد مصرفی را که معمولا از جنس کارتن یا مواد پلیمری می باشند با فشار انگشت دست فشرده و یا برش داد تا از حجم آن کاسته شود.
رطوبت گیری کنیم
حجم قابل ملاحظه بعضی از پسماندها از آب تشکیل شده است و در زمانی که دور ریخته می شوند در اثر جمع شدن پسماندها بروی هم و تحت فشار بودن تولید شیرابه می کند شیرابه هایی که حاصل مایعات نشر شده از پسماندهای مختلف می باشد در انتهای کیسه های زباله جمع شده و در اثر تجمع و ماندگاری به مایعی خطرناک و بیماری زا تبدیل می شود و در صورت نشر شیرابه در مکان نگهداری ، زمان جمع آوری و مراحل دفع می تواند برای بهداشت فردی و محیط زیست شهری شهروندان خطرساز باشد. پس بهتر است زمانی که پسماندها را در منزل جمع آوری می کنیم در کنار کاهش حجم پسماند رطوبت آن هم گرفته شود و همچنین در زمان ریختن پسماندها در کیسه های زباله از ریختن مایعات به داخل کیسه های زباله خودداری کنیم.
پسماندهای خشک را هم می توانیم تفکیک کنیم
در هنگام ریختن پسماندهای خشک در کیسه های مخصوص میتوان بر اساس مواد بکار رفته در نوع پسماند آن را جداسازی کرد و در کیسه های مرتبط با آن نوع پسماند قرار داد. بهتر است پسماندهای پلاستیکی، شیشه ای، مقوایی، فلزی را جداسازی کنیم تا به فرآیند بازیافت آن ها کمک کنیم.
زمان تاخیر را به تاخیر نیندازیم
کیسه های زباله باید به اندازه مناسب پر شود که در زمان جابجایی در اثر وزن زیاد پاره نشده و در محیط مناسب در منزل نگهداری شود. در زمان تحویل پسماند در کیسه ها را بسته و برای جمع آوری کیسه ها را خارج از منزل برده و در جلوی درب منازل مسکونی و یا مکان های مشخص شده قرار دهید.
زمان جمع آوری زباله از ساعت 21 شب الی 6 صبح می باشد و توصیه می شود در شروع جمع آوری پسماندها در ساعت 21 شب کیسه های زباله را در محل جمع آوری قرار دهید تا در زمان مشخص بصورت منظم جمع آوری شود.