مکانیزم جمع‌آوری زباله جایگاه خاصی برای پسماندهای الکترونیکی قائل نیست

چهارشنبه 21 بهمن 1394 ساعت 12:52
مکانیزم جمع‌آوری زباله جایگاه خاصی برای پسماندهای الکترونیکی قائل نیست
دکتر جمالزادبا بیان اینکه دغدغه‌های محیط زیستی در زمینه پسماند بسیار زیاد است، خواستار نگاه ویژه پژوهشگران به پسماندهای صنعتی و تخصصی از جمله پسماندهای الکترونیکی شد.


به گزارش پسماند ایران، غرفه گروه فرآوری پسماند پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی در همایش ملی مدیریت پسماند و فاضلاب صنعتی، بیمارستانی و دارویی که 14 و 15 بهمن‌ماه امسال در دانشگاه تهران برگزار شد، به ارائه طرح‌های پژوهشی و پروژه‌های مدیریت پسماند پرداخت.
دکتر فریبرز جمالزاد، معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، شناسایی، طبقه‌بندی و معرفی عوامل آلودگی در پسماندها و فاضلاب‌ها را یکی از مهمترین محورهای همایش مذکور دانست و اظهار کرد: همایش ملی مدیریت پسماند و فاضلاب صنعتی، بیمارستانی و دارویی از سوی معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.
وی با بیان اینکه دغدغه‌های محیط زیستی در زمینه پسماند بسیار زیاد است، عنوان کرد: این همایش دارای چهار نشست تخصصی با موضوعات مدیریت پسماند پزشکی و بیمارستانی، مدیریت پسماند رادیواکتیو، مدیریت پسماندهای ویژه و مدیریت کاربردهای روش RDF در صنعت است.
معاون پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی کشور خواستار نگاه ویژه پژوهشگران به پسماندهای صنعتی و تخصصی از جمله پسماندهای الکترونیکی شد و اضافه کرد: پسماندهای الکترونیکی به ‌دلیل وجود فلزات سنگین، بسیار خطرناک و مخرب محیط‌ زیست هستند. این پسماندها بیشتر ناشی از دستگاه‌هایی همچون تلویزیون، موبایل، بی‌سیم و دستگاه‌های صوتی است.
این مقام مسئول با اشاره به چالش‌های صنعت فرآوری و بازیافت زباله‌های الکترونیک، ابراز کرد: مکانیزم جمع‌آوری زباله از سوی شهرداری‌ها، جایگاه خاصی برای پسماندهای الکترونیکی قائل نیست. در حالی که درصد توسعه‌یافتگی هر کشور ارتباط مستقیمی با این پسماندها دارد لذا طرح‌های پژوهشی ارائه شده از سوی گروه فرآوری پسماند پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی بر این مهم متمرکز شده است.
دکتر جمالزاد، پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی را یکی از حامیان مالی برگزاری همایش مذکور دانست و یادآور شد: دستاوردهای پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی به مدت دو روز در این همایش ارائه شد.
وی در پایان بررسی فناوری‌های نوین اعم از فناوری‌های زیستی، فناوری‌های نانو، فناوری‌های ترموشیمیایی و فناوری‌های فیزیکوشیمیایی، روش‌های نوین آنالیز و ارزیابی مواد آلوده و مضر در فاضلاب، پساب و پسماند، نرم‌افزارهای حوزه مدیریت پسماندها و فاضلاب‌ها، استانداردسازی و مطالعات تطبیقی و فرهنگ، آموزش عمومی و مشارکت‌های عمومی را از دیگر محورهای این همایش دانست.

 

منبع :(ایسنا)