معاون امور شهرداری های کشور: خوزستان در مدیریت پسماند عقب است

شنبه 01 اسفند 1394 ساعت 03:15
معاون امور شهرداری های کشور: خوزستان در مدیریت پسماند عقب است
معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت:خوزستان در زمینه مدیریت پسماند عقب تر از سایر استان های کشور است.


علی نوذرپور روز جمعه در حاشیه هفدهمین گردهمایی معاونان و مدیران برنامه ریزی و توسعه شهرداری های کلانشهرهای کشور در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد:سیاست و جهت گیری های دولت در زمینه مدیریت پسماند معین است و سند آسیب شناسی مدیریت پسماند نیز توسط دولت تصویب و به همه شهرداری ها و دستگاه های اجرایی کشور ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه برنامه های مدیریت پسماند در خوزستان از سایر استان ها عقب تر است افزود: رویه مدیریت پسماند در استان ها متفاوت بوده و در خراسان، کرمانشاه، اصفهان و بسیاری از استان ها هم در زمینه جمع آوری و هم بازیافت اقدامات خوبی صورت گرفته است به طور مثال در مشهد شهرک صنعتی بازیافت راه اندازی شده است.
نوذرپور اضافه کرد: شهرداری ها بر اساس قانون اجرای مدیریت پسماند را به عهده دارند و باید بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند عمل کنند این در حالیست که در برخی شهرها طرح جامع تهیه شده اما به اجرا درنیامده است.
وی تاکید کرد: معتقد هستیم در کشور در زمینه مدیریت پسماند باید اقدامات جدی صورت گیرد. نوذرپور سرانه تولید زباله در شهرهای کشور را 0.7 کیلوگرم برای هر نفر و در روستاها 0.4 کیلوگرم برای هر نفر عنوان کرد و افزود: درباره نحوه مدیریت پسماند مدیران محلی در استان باید پاسخگو باشند.
وی همچنین تاکید کرد: همچنان علاقمند هستیم طرح قطارشهری اهواز با تحرک بیشتری اجرا شود. وی با بیان اینکه دولت در طرح قطارشهری اهواز بیشتر از سایر کلانشهرها اعتبار اختصاص داده اظهار کرد: حدود 90 درصد اعتبار متروی اهواز توسط دولت و 10 درصد آن توسط شهرداری اهواز تامین شده است این در حالیست که بر اساس قانون 50 درصد اعتبار باید توسط دولت و 50 درصد دیگر توسط شهرداری ها تامین شود.
وی تصمیم گیری درباره تغییر پیمانکار طرح قطارشهری اهواز را از وظایف مدیریت اجرایی در خوزستان دانست. قانون جدید شهرداری ها در راه تصویب
معاون امور شهرداری ها سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین درباره لایحه مدیریت شهری توضیح داد: این لایحه از سوی وزارت کشور به دولت ارائه شده و دولت نیز آن را به کمیسیون خاص کلان شهر تهران و سایر کلانشهرها (کمیسیون هشتم) برای بررسی ارجاع داده است.
به گفته وی لایحه مدیریت شهری در کمیسیون تخصصی، کمیته فرعی و کمیسیون اصلی مورد بررسی قرار می گیرد و بعد برای تصویب به دولت و بعد هم مجلس ارجاع می شود.
وی این لایحه را برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری در کشور عنوان کرد و گفت: لایحه مدیریت شهری در صورت تصویب در مجلس جایگزین قانون شهرداری ها مصوب سال 1334 خواهد شد.
نوذرپور افزود: لایحه مدیریت شهری برای نخستین بار شوراهای شهرها را به عنوان یکی از ارکان شهری در نظر گرفته است و در این لایحه مدیریت شهری صاحب دو رکن شهرداری و شوراست.
وی با اشاره به گذشت چهار دوره از تشکیل شوراهای شهرها ادامه داد: در نظام شورایی کشور باید ظرفیت جدیدی شکل گرفته و در مناسبات شوراها و مردم نیز تغییرات جدیدی بوجود آید از جمله اینکه شوراها هم باید در حوزه برنامه ریزی مشارکت جدی داشته باشند و هم نظارت بر شهرداری و سایر دستگاه های اجرایی و خدماتی اعمال کنند.
نوذرپور گفت: برای پذیرش مسئولیت های جدید در این لایحه باید کیفیت کار در شوراها و شهرداری ها تعالی پیدا کند، علاوه بر این خدمات متعدد به ویژه در حوزه آموزش و توانمندسازی صورت گیرد تا این دو نهاد آماده برعهده گرفتن وظایف گسترده و جدید شوند.
وی اظهار کرد: هشت سند آسیب شناسی کلانشهرها نیز در حال تدوین است که چهار سند از آنها تصویب و توسط دولت ابلاغ شده، سه سند در حال بررسی و یک سند هنوز در وزارت راه و شهرسازی در حال تدوین است.
هفدهمین گردهمایی معاونان و مدیران برنامه ریزی و توسعه کلانشهرهای کشور با میزبانی شهرداری کلانشهر اهواز در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار شد.
در شش ماه گذشته کلانشهر مشهد مسئولیت دبیرخانه را بر عهده داشت و در این گردهمایی کلانشهر اهواز به عنوان دبیرخانه جدید برای شش ماه معرفی شد.

اخبار مشابه