آغاز طرح تفکیک زباله از مبدأ در شهرستان ساری از سال آینده

چهارشنبه 19 اسفند 1394 ساعت 12:44
آغاز طرح تفکیک زباله از مبدأ در شهرستان ساری از سال آینده

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری گفت: از اواخر اردیبهشت سال آینده فاز اول آموزش و اطلاع رسانی درخصوص تفکیک زباله را آغاز می كنیم تا بتوانیم فاز دوم عملیاتی شدن طرح را نیز شروع کنیم.
به گزارش پسماند ایران- یاسر بهارفر با تاکید براینکه سازمان مدیریت پسماند بیش و پیش از هر اقدامی برای كاهش حجم زباله های شهری برنامه ریزی كرده است، بیان داشت: وجود زباله نمی تواند نشانه ی درستی باشد چراکه خود گواهی است بر عدم مدیریت بهینه مصرف.
وی درخصوص اجرای طرح تفكیك زباله از مبداء گفت: در حوزه آموزش این امر كارهای كوتاه مدت و بلند مدتی را شروع كردیم به این معنا كه از رسانه ملی و سایت های مجازی برای آموزش و فرهنگ سازی بهره می گیریم ضمن اینكه باید توجه داشت اگر چه زباله را طلای كثیف می گویند و طرح تفكیك هم سوددهی دارد اما باید پروسه ای را طی كنیم تا به مرحله سوددهی برسیم به همین دلیل سازمان مدیریت پسماند خود می خواهد مجری آن باشد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری افزود: امیدواریم از اواخر اردیبهشت سال آینده فاز اول آن را كه آموزش؛ فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به صورت گسترده می باشد را آغاز كنیم تا بتوانیم فاز دوم را كه عملیاتی شدن طرح می باشد آغاز نماییم .
بهارفر در تشریح فعالیت های سازمان متبوع در حوزه خاك و نخاله اظهار داشت: اجرای ساماندهی خاك و نخاله قبل از هر چیز نیارمند مصوباتی بود كه با پیگیری هایی كه شد مصوبات لازم را دریافت كردیم و پس از آن باید هم از بعد سخت افزاری و هم از بعد نرم افزاری اقداماتی می شد مثلاً نیاز به ماشین آلات مختلف بود كه خوشبختانه كلیه نیازهای خود در حوزه سخت افزاری را برطرف كردیم.
وی افزود: علاوه بر تمامی اینها ما مصوباتی گرفتیم كه برای تخریب و ایجاد خاك و نخاله باید مجوز گرفته شود و دقیقاً این كار را شناسنامه دار كردیم تا معلوم شود چه كسی حقیقی یا حقوقی، كجا و چه مقدار خاك و نخاله ایجاد می كند برای اینها باید مجوز گرفت درست مثل دیگر كارهای ساختمانی كه نیاز به مجوز دارند در این زمینه هم مجوزی صادر می شود تا كار از مبدا مشخص شود و به پایان برسد مجموعه اینهاباعث شد تا بطور چشمگیری شاهد سامان گرفتن خاك و نخاله در شهر باشیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند درباره استقبال از طرح مسابقه جهت پرداخت عوارض پسماند خاطرنشان كرد: ما افرادی داشتیم كه از سال ۷۵ مطالبات شهرداری و بطور مشخص مدیریت پسماند را پرداخت نكرده بودند اما با این طرح استقبال خوبی شد و ما شاهد موج وسیعی از مردم بودیم كه برای پرداخت مطالبات ما رجوع می كردند نكته جالب آنكه تا پیش از این فقط یك بانك مطالبات را وصول می كرد حتی از طریق عابر بانك هم مردم قادر نبودند این عوارض را بپردازند اما ترتیبی دادیم كه تقریباً از طریق تمامی بانك ها و عابر بانك ها شهروندان قادرند این عوارض را بپردازند.