شهردار قم تأکید کرد لزوم فرهنگسازی برای تقویت فرآیندهای مدیریت پسماند در شهر

چهارشنبه 26 اسفند 1394 ساعت 18:48
شهردار قم تأکید کرد لزوم فرهنگسازی برای تقویت فرآیندهای مدیریت پسماند در شهر

شهردار قم گفت: با همکاری رسانه‌ها و صدا و سیما باید زمینه‌های تقویت فرآیندهای مدیریت پسماند فراهم شده و تفکیک در مبدا در شهر محقق شود.


به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد ظهر امروز در بازدید از سایت مدیریت پسماند البرز و کارخانه تفکیک زباله شهر قم که با حضور استاندار و مدیران استان انجام شد، بحث پسماند و زباله را فرآیندی چندمرحله دانست و اظهار کرد: فرآیندهای مدیریت پسماند در استان در حال برنامه ریزی است.
وی با تأکید بر توجیه مردم در خصوص نحوه تولید زباله در شهر اظهار کرد: اگر صدا و سیما، رسانه‌ها و ارگان‌های فرهنگی به شهر کمک نکنند و مردم را با مسایل زیست محیطی زباله آشنا نکنند هیچ اقدامی نمی‌توان انجام داد و موفقیتی در پی نخواهد بود. شهردار قم با تأکید بر ضرورت تفکیک زباله در مبدا خاطرنشان کرد: اگر زباله در مبدا تفکیک شود و خشک و تر جدا شود بخش اعظم هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.
وی با اشاره به اقداماتی که کشورهای پیشرفته در بحث مدیریت پسماند انجام می‌دهند، ادامه داد: نباید هر روز در شهر نسبت به جمع آوری زباله اقدام شود چرا که تجربه کشورهای پیشرفته در خصوص تفکیک زباله در مبدا نشان داده که دو هفته یکبار زمان جمع‌آوری زباله با توجه به کاهش شدید تولید زباله با اقدامات تفکیکی و زیرساخت است.
سقائیان‌نژاد ضرورت فرهنگسازی برای مدیریت پسماند را یادآور شد و گفت: در بخش بعدی باید امکانات لازم در زمینه جمع آوری و بازیافت زباله در شهر فراهم شود که این امر نیز نیازمند همکاری بین بخشی و تامین بودجه‌های لازم است. وی با تأکید بر اینکه دفع 660 تن در روز زباله در شهر قم بدون انجام هیچ فرآیند مدیریت پسماند مطلوب نیست، گفت: با همکاری مجموعه‌های استان باید زمینه رفع معضلات پسماند در شهر برطرف شود.

اخبار مشابه