نقش و تاثیر شبکه‌های اجتماعی و سمن‌ها برای حفاظت از محیط زیست

شنبه 14 فروردین 1395 ساعت 11:23
نقش و تاثیر شبکه‌های اجتماعی و سمن‌ها برای حفاظت از محیط زیست
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از نقش و تاثیر شبکه‌های اجتماعی و سمن‌ها برای حفاظت از محیط زیست و تفکیک زباله در نوروز و روز طبیعت سخن گفت.


حسین جعفری در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت های گسترده سازمان مدیریت پسماند و سمن های در فضای مجازی و تاثیر آن بر کاهش تولید زباله و رهاسازی آن در فضای سبز گفت: ما ورود بسیار خوبی در فضای مجازی داشتیم و بسیاری از شهروندان تهران با ما همراه شده بودند. اتفاق های جدیدی افتاد و بازتاب بسیار خوبی در شبکه های اجتماعی داشتیم.
وی با اشاره به شعار «در روز طبیعت زباله ها را از طبیعت به در کنیم»، افزود: مردم در این بخش به‌طور چشمگیری با ما همراه شده بودند. آمارهای سال گذشته نشان می داد رشد قابل توجهی در همراهی مردم در حفاظت از محیط زیست داشتیم و امیدواریم امسال هم این آمار روبه رشد باشد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند به همراهی انجمن های مردم نهاد به عنوان نکته قابل توجه اشاره کرد و گفت: مردم نسبت به مسئله محیط زیست حساس شده اند که این اتفاق مبارکی است، ضمن اینکه ما امسال خوشبختانه از سمن های زیست محیطی و تشکل های دانشجویی در سطح بوستان های بزرگ منطقه و بوستان های فرامنطقه ای استفاده کرده ایم. حضور سمن ها بسیار شاخص بود و تمرکز بر آنها می تواند دستاوردهای بسیار ویژه ای داشته باشد.
جعفری به جمع آوری ماهی های قرمز در بوستان های منطقه به عنوان یکی از اقداماتی که مورد تمرکز سازمان مدیریت پسماند بود، اشاره کرد و توضیح داد: رهاسازی ماهی قرمز در فضاهای طبیعی مشکل زیست محیطی ایجاد می کند. وی افزود: ماهی های قرمز محیط را گل آلود کرده و زمینه تخم ریزی و زندگی دیگر ماهی ها را مختل می کند. ما با جمع آوری ماهی های قرمز و انتقال آن به مراکز ویژه ای که برای آنها طراحی شده، سعی در کاهش آسیب های زیست محیطی آنها کردیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند به جمع آوری سبزه های نوروزی در بوستان ها اشاره کرد و گفت: این سبزه های جمع آوری شده قرار است به عنوان کمپوست استفاده شود و بار دیگر به فضای سبز بازگردد. وی به بوستان یاس به عنوان پایلوت اشاره کرد و اظهار داشت: در این بوستان آب معدنی هایی را در اختیار شهروندان قرار دادیم که اگر بطری آب توسط شهروندان باز گردانده می شد، ما ۲۵۰ تومان به آنها بازمی گرداندیم. این طرح با استقبال بسیار خوب شهروندان همراه بود، ضمن اینکه مسابقه ای نیز طراحی کردیم که شهروندان می توانستند با تحویل پسماند و عکس یادگاری در این مسابقه شرکت کنند.
جعفری در خاتمه گفت: با مشارکت مردمی در شبکه های اجتماعی و اقدامات صورت گرفته می توان گفت گام های مثبتی در زمینه آگاهی سازی مردم و کاهش تولید زباله در طبیعت صورت گرفته، با این حال باید منتظر آمارها، جمع آوری و تحلیل آنها باشیم.