بازیافت مواد از زباله با هدف کاهش آثار مخرب زیست محیطی در قزوین

شنبه 14 فروردین 1395 ساعت 11:54
بازیافت مواد از زباله با هدف کاهش آثار مخرب زیست محیطی در قزوین
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: یکی از مهمترین وظایف این سازمان بازیافت مواد از زباله با هدف کاهش آثار مخرب زیست محیطی است.


مجتبی منتظری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین بازیافت مواد از زباله با هدف کاهش آثار مخرب زیست محیطی است، اظهار کرد: در این راستا با ساماندهی، جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، برنامه‌ریزی، بازیافت و پردازش و دفع پسماندهای عادی صورت می‌گیرد.
وی از توزیع بیش از 10 هزار کیسه پارچه‌ای ویژه جمع‌آوری زباله در روز سیزدهم فروردین ماه جاری (روز طبیعت) در شهر قزوین خبر داد و تشریح کرد: این مهم در راستای شکوفایی اقتصادی، ارتقا فرهنگ شهرنشینی و معرفی الگوی برتر برای یک جامعه شهری آماده‌سازی و تهیه شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین اضافه کرد: امید است با توزیع این کیسه‌ها در بین شهروندان قزوینی برای داشتن شهری سالم، پاکیزه و عاری از هرگونه آلودگی تلاش کرده و در راستای تحقق اهداف این سازمان گام‌های مؤثری برداشت.
منتظری با بیان اینکه کیسه پارچه‌ای ویژه جمع‌آوری زباله هر ساله طی ایام نوروز در سطح شهر قزوین با هدف نهادینه کردن فرهنگ شهرنشینی و بهداشت توزیع می‌شود، یادآور شد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین جزو سه شهر برتر کشور در زمینه رفت‌وروب شهری بوده است.
وی با بیان اینکه این سازمان ساماندهی آب‌های سطحی را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: در سال 94 تفکیک پسماند خشک از مبدأ طرح آموزش شهروندان به صورت چهره به چهره صورت گرفت.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین یادآور شد: همچنین در سال گذشته کدگذاری مخازن تفکیک اجرا و مخازن تفکیک ویژه معابر در برخی از خیابان‌های اصلی شهر قزوین نصب شد که این مهم به منظور حفظ محیط زیست و آموزش مستمر در بین شهروندان قزوینی انجام شد.
منتظری خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در سال 94، جمع‌آوری روزانه میزان 12.5 تن مواد بازیافتی از درب منازل و سطح شهر قزوین و 3 هزار و 875 تن مواد خشک قابل بازیافت تفکیک شده از سوی ستاد تفکیک از مبدأ از درب منازل جمع‌آوری شد.
این مسئول با اشاره به اینکه ایجاد شهری پاکیزه و سالم برای شهروندان، نسل‌های آینده و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌های ملی با حفاظت مستمر محیط زیست شهر قزوین و مشارکت مردمی امکان‌پذیر است، مطرح کرد: امروزه یکی از محورهای اصلی و بسیار مهم توسعه پایدار، موضوع مدیریت پسماندها یا مدیریت چرخه مواد است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین از مردم شهر قزوین و مسافرانی که برای روز طبیعت به این شهر عزیمت می‌کنند، درخواست کرد: با در دست داشتن کیسه‌های پارچه‌ای در روز طبیعت برای جمع‌آوری زباله در سطح این شهر اقدام کرده و به زیبایی و بهداشت شهر کمک کنند.